V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Maserati 4CLT

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(Výrazné vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Maserati
! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Maserati
|-
|-
-
| colspan="2" style="text-align: center;" |[[Image:Maserati 4CLT ex-Parnell.jpg|thumb|center|Maserati 4CLT/48]]
+
| colspan="2" style="text-align: center;" |[[File:Maserati 4CLT ex-Parnell.jpg|center|250px|Maserati 4CLT/48]]
|-
|-
| colspan="2" style="text-align: center;" | '''Formule 1'''
| colspan="2" style="text-align: center;" | '''Formule 1'''
Řádka 31: Řádka 31:
===4CLT/48 ''Sanremo''===
===4CLT/48 ''Sanremo''===
-
[[Image:Maserati 4clt 48.jpg|thumb|upright=1.5|[[Alberto Ascari]] při řízení 4CLT/48 v Silverstone roku 1948]]
+
[[Soubor:Maserati 4CLT at Goodwood Festival of Speed 2010.jpg|thumb|220px|Maserati 4CLT v roce 2010]]
První varianta tohoto vozu získala [[přezdívka|přezdívku]] podle svého debutu na [[Grand Prix San Rema 1948]], kde dokázala zvítězit<ref>[http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=761 Anglicky]</ref>. Jezdci Villoresi a [[Reg Parnell]] dokázali ještě zvítězit v pěti závodech této sezóny. Automobily Maserati 4CLT/48 se pak objevovaly na závodech celkem pravidelně, v roce [[1950]] s tímto vozem [[Louis Chiron]] získal třetí místo na [[Grand Prix Monaka 1950|Grand Prix Monaka]]. Poslední závodem pro 4CLT/48 byla [[Grand Prix Itálie 1955]], kam se nedokázaly kvalifikovat.
První varianta tohoto vozu získala [[přezdívka|přezdívku]] podle svého debutu na [[Grand Prix San Rema 1948]], kde dokázala zvítězit<ref>[http://www.ultimatecarpage.com/frame.php?file=car.php&carnum=761 Anglicky]</ref>. Jezdci Villoresi a [[Reg Parnell]] dokázali ještě zvítězit v pěti závodech této sezóny. Automobily Maserati 4CLT/48 se pak objevovaly na závodech celkem pravidelně, v roce [[1950]] s tímto vozem [[Louis Chiron]] získal třetí místo na [[Grand Prix Monaka 1950|Grand Prix Monaka]]. Poslední závodem pro 4CLT/48 byla [[Grand Prix Itálie 1955]], kam se nedokázaly kvalifikovat.
Řádka 76: Řádka 76:
* 1 x 1. řada
* 1 x 1. řada
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
*[http://www.atspeedimages.com/pebble_2006/pebble_beach_concours/1949_maserati_4clt-48_1599/ Obrázky 4CLT]
+
* [http://www.atspeedimages.com/pebble_2006/pebble_beach_concours/1949_maserati_4clt-48_1599/ Obrázky 4CLT]
-
*[http://en.f1-facts.com/gallery/d/2121 Maserati-Platé F2]
+
* [http://en.f1-facts.com/gallery/d/2121 Maserati-Platé F2]
-
{{Commonscat|Maserati 4CL}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Maserati+4CL}}{{Commonscat|Maserati 4CL}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Vozy F1|Maserati]]
[[Kategorie:Vozy F1|Maserati]]

Aktuální verze z 1. 2. 2016, 14:31

Maserati
Maserati 4CLT/48
Formule 1
Výrobce Maserati
Rok výroby 1948-1950
Motor Maserati čtyřválcový
Konstruktér Ernesto Maserati

Maserati 4CLT byl jednosedadlový závodní vůz vyráběný firmou Maserati v letech 1948-1950. Jeho konstruktéři Ernesto Maserati a Alberto Massimini vyšli z vozu Maserati 4CL. Každý rok po dobu jeho výroby docházelo k určitým změnám, proto se za označení 4CLT vkládá ještě /rok výroby (pouze poslední dvě číslice).

Model vozu Maserati 4CLT vychází koncepčně ze svého předchůdce Maserati 4CL. Ernesto Maserati značně zeštíhlil trubkovitou příď vozu a zcela přepracoval motor, který vybavil demontovatelnou klikovou hřídelí na válečkových ložiscích. Motor také disponoval dvěma kompresory, což vozu umožňovalo dosahovat rychlosti okolo 260 km/h. Poprvé tento vůz představil Luigi Villoresi v závodě Temporada Argentine v roce 1947. Pro následující rok se koncepce celého vozu modifikovala, listové pružiny nahradil hydraulický tlumič a rychlost vozu vzrostla na 270 km/h. Vůz označený jako 4CLT/48, poprvé debutoval v Grand Prix San Rema 1948.

Obsah

Jednotlivé typy

Stáj Maserati přicházela každý rok s určitým technickým vylepšení, tato vylepšení však nebyla příliš velká a v rozdíly mezi jednotlivými typy jsou poměrně malé. Jednotlivé typy jsou označovány základním označením 4CLT a za něj se pak přidávají /poslední dvě číslice z letopočtu, kdy byl typ uveden do provozu (respektive v kterém roce byla jeho hlavní závodní činnost).

4CLT/48 Sanremo

Maserati 4CLT v roce 2010

První varianta tohoto vozu získala přezdívku podle svého debutu na Grand Prix San Rema 1948, kde dokázala zvítězit[1]. Jezdci Villoresi a Reg Parnell dokázali ještě zvítězit v pěti závodech této sezóny. Automobily Maserati 4CLT/48 se pak objevovaly na závodech celkem pravidelně, v roce 1950 s tímto vozem Louis Chiron získal třetí místo na Grand Prix Monaka. Poslední závodem pro 4CLT/48 byla Grand Prix Itálie 1955, kam se nedokázaly kvalifikovat.

4CLT/49

U tohoto typu došlo k relativně malým úpravám v kabině pilota, dále byly upraveny brzdové bubny a přepínání na chlazení. Trio jezdců Alberto Ascari, Luigie Villoresi a Reg Parnell se spojili s Juanem Manuelem Fangio a Toulo de Graffenriedem a dokázali získat devět z prvních patnácti závodů roku 1949, včetně Grand Prix Velké Británie. Druhá polovina závodů však byla výrazně méně úspěšná a Maserati dokázalo vyhrát jen tři závody.

4CLT/50

V roce 1950 zavedla FIA mistrovství světa Formule 1. V tomto roce došlo ke zlepšení vozů Ferrari, Talbot a Alfy 158, což donutilo Maserati vylepšit motor a pokusit se snížit celkovou váhu vozu[2]. Tyto úkoly se sice podařilo splnit a celková váha vozu klesla o deset kilogramů, což spolu s vylepšením motoru vedlo k tomu, že vůz byl konkurenceschopný. Jeho slabinou však byla vysoká poruchovost motoru a tak přes některé úspěchy mimo formuli 1 se největším úspěchem stalo třetí místo ve Velké ceně Monaka. Jezdci Princ Bira a Louis Chiron se umístili na osmém a devátém místě se čtyřmi a pěti body, což Maserati považovalo za neúspěch.

Platé 4CLT

Za vznikem tohoto typu stojí Enrico Platé, který pochopil, že Maserati 4CLT není vhodné (resp. je zastaralé) pro seriál Formule 1 a rozhodl se ho přestavět pro Formuli 2.

Technické údaje

  • Motor: Maserati
    • Řadový
    • 4 válce
    • Objem: 1491 cc
    • Výkon: 194 kW
    • Otáčky: 7 000 min
  • Rychlost: 270 km/h
  • Palivo: Schell
  • Hmotnost: 630 kg
  • Pneumatiky: Pirelli

Piloti

Statistika

  • 11 Grand Prix
  • 0 vítězství - nejlépe 3. místo Chiron při Grand Prix Monaka 1950
  • 0 pole positions
  • 0 nejrychlejších kol
  • 9 bodů
  • 1 x podium
  • 1 x 1. řada

Reference

  1. Anglicky
  2. Maserati.org

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Maserati 4CLT
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Maserati 4CLT