V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Messerschmitt Me 410

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
[[Soubor:D-Me410.jpg|right|thumb|250px|Me 410A-1/U2 v britském muzeu]]
[[Soubor:D-Me410.jpg|right|thumb|250px|Me 410A-1/U2 v britském muzeu]]
-
'''[[Messerschmitt]] Me 410''' '''''Hornisse''''' ([[sršeň]]) byl [[Německo|německý]] [[stíhací letoun]], vyvinutý jako další následník typu [[Bf 110]].
+
'''[[Messerschmitt]] Me 410''' '''''Hornisse''''' ([[sršeň]]) byl [[Německo|německý]] [[stíhací letoun]], vyvinutý jako další následník typu [[Messerschmitt Bf 110|Bf 110]].
-
Letoun vycházel z mizerného typu [[Me 210]], ale na rozdíl od něj měl silnější motory a delší trup. První stroje se k jednotkám dostaly v lednu [[1943]], kde nahrazovaly hlavně typy [[Do 217]]. Poprvé byly použity nad [[Anglie|Anglií]] jako noční stíhače, poté sloužily ve [[středomoří]] a na [[Velká vlastenecká válka|východní frontě]]. Od roku [[1944]] začaly nahrazovat stroje [[Bf 110]] v jednotkách ''Zerstörer'', které byly určeny k obraně Německa před [[Spojenci (druhá světová válka)|spojeneckými]] [[bombardér]]y.
+
Letoun vycházel z mizerného typu [[Messerschmitt Me 210|Me 210]], ale na rozdíl od něj měl silnější motory a delší trup. První stroje se k jednotkám dostaly v lednu [[1943]], kde nahrazovaly hlavně typy [[Dornier Do 217|Do 217]]. Poprvé byly použity nad [[Anglie|Anglií]] jako noční stíhače, poté sloužily ve [[středomoří]] a na [[Velká vlastenecká válka|východní frontě]]. Od roku [[1944]] začaly nahrazovat stroje [[Messerschmitt Bf 110|Bf 110]] v jednotkách ''Zerstörer'', které byly určeny k obraně Německa před [[Spojenci (druhá světová válka)|spojeneckými]] [[bombardér]]y.
-
[[Průzkumný letoun|Průzkumná]] verze měla kamery v pumovnici a žádnou výzbroj. Verze Me 410 '''A-1''' sloužila jako bitevní letoun i lehký bombardér a verze '''A-1/U4''' byla vyzbrojena 50mm kanónem. Od roku [[1944]] se používala výzbroj 210mm raket a některé typy měly v pumovnici šestihlavňovou raketnici. Celkově stroj svého předchůdce Bf 110 nijak zvýrazně nepřekonal a tak byla výroba roku 1944 ukončena, celkem vzniklo přes 1 100 kusů.
+
[[Průzkumný letoun|Průzkumná]] verze měla kamery v pumovnici a žádnou výzbroj. Verze Me 410 '''A-1''' sloužila jako bitevní letoun i lehký bombardér a verze '''A-1/U4''' byla vyzbrojena 50mm kanónem. Od roku [[1944]] se používala výzbroj 210 mm raket a některé typy měly v pumovnici šestihlavňovou raketnici. Celkově stroj svého předchůdce Bf 110 nijak zvýrazně nepřekonal a tak byla výroba roku 1944 ukončena, celkem vzniklo přes 1 100 kusů.
==Varianty==
==Varianty==
Řádka 44: Řádka 44:
===Výzbroj===
===Výzbroj===
-
* 2× 20mm [[Letecký kanón|kanón]] [[MG 151]]
+
* 2× 20 mm [[Letecký kanón|kanón]] [[MG 151]]
* 2× [[kulomet]] [[MG 17]] ráže 7,92 mm  
* 2× [[kulomet]] [[MG 17]] ráže 7,92 mm  
* 2× obranný kulomet [[MG 131]] ráže 13 mm  
* 2× obranný kulomet [[MG 131]] ráže 13 mm  
-
* do 1000 kg pum
+
* do 1 000 kg pum
==Externí odkazy==
==Externí odkazy==
Řádka 54: Řádka 54:
-
{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}
+
{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
[[Kategorie:Německá stíhací letadla]]
[[Kategorie:Německá stíhací letadla]]
[[Kategorie:Letadla Messerschmitt|Me 410]]
[[Kategorie:Letadla Messerschmitt|Me 410]]

Aktuální verze z 21. 1. 2015, 23:29

Me 410A-1/U2 v britském muzeu

Messerschmitt Me 410 Hornisse (sršeň) byl německý stíhací letoun, vyvinutý jako další následník typu Bf 110.

Letoun vycházel z mizerného typu Me 210, ale na rozdíl od něj měl silnější motory a delší trup. První stroje se k jednotkám dostaly v lednu 1943, kde nahrazovaly hlavně typy Do 217. Poprvé byly použity nad Anglií jako noční stíhače, poté sloužily ve středomoří a na východní frontě. Od roku 1944 začaly nahrazovat stroje Bf 110 v jednotkách Zerstörer, které byly určeny k obraně Německa před spojeneckými bombardéry.

Průzkumná verze měla kamery v pumovnici a žádnou výzbroj. Verze Me 410 A-1 sloužila jako bitevní letoun i lehký bombardér a verze A-1/U4 byla vyzbrojena 50mm kanónem. Od roku 1944 se používala výzbroj 210 mm raket a některé typy měly v pumovnici šestihlavňovou raketnici. Celkově stroj svého předchůdce Bf 110 nijak zvýrazně nepřekonal a tak byla výroba roku 1944 ukončena, celkem vzniklo přes 1 100 kusů.

Obsah

Varianty

  • Me 410 A: první série
    • Me 410 A-1 (Schnellbomber)
      • Me 410 A-1/U1 (Behelfsaufklärer)
      • Me 410 A-1/U2 (Behelfszerstörer)
      • Me 410 A-1/U4 (Behelfszerstörer s kanónem BK5 (nur Umrüstungen))
    • Me 410 A-2 (Zerstörer, nevyráběn)
    • Me 410 A-3 (průzkumný letoun)
  • Me 410 B: Sériové provedení jako Me 410 A s kanónem MG 131 místo MG 17
    • Me 410 B-1 (Schnellbomber)
    • Me 410 B-2 (Zerstörer)
      • Me 410 B-2/U2 (Zerstörer)
      • Me 410 B-2/U4 (Zerstörer s kanónem BK 5)
    • Me 410 B-3 (průzkumný letoun)
    • Me 410 B-5 Nosič torpéd, nevyráběn sériově
    • Me 410 B-6 Zkoušen jako lovec ponorek
    • Me 410 B-7 Denní stíhač, jen prototyp
    • Me 410 B-8 Noční stíhač, jen prototyp

Specifikace (Me 410A-1)

Technické údaje

  • Osádka: 2
  • Rozpětí: 16,4 m
  • Délka: 12,48 m
  • Výška: 4,3 m
  • Nosná plocha: 36,2 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 7 520 kg
  • Vzletová hmotnost: 9 705 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 9 750 kg
  • Pohonné jednotky: 2× 12-ti válcový, vidlicový, invertní motor DB 603A, každý o výkonu 1 750 hp

Výkony

  • Maximální rychlost: 624 km/h v 6700 m
  • Dostup: 10 000 m
  • Bojový dolet: 1 690 km

Výzbroj

Externí odkazy