V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Obrněný automobil vz. 30

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 29. 4. 2017, 11:06; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Československé obrněné automobily vz. 30 v meziválečném období
Automobil OA vz.30 (replika 2012)

OA vz. 30 byl československý obrněný automobil z 30. let 20. století. Byl užíván v době Mnichovské krize a za druhé světové války.

Obsah

Vznik obrněného vozu

Projekt obrněné automobilu OA vz. 30 vznikl koncem 20. let, kdy československá armáda požadovala vůz, který měl nahradit starší typy užívaných vozidel. Armádní zkoušky se konaly ve výcvikovém prostoru v Milovicích v roce 1930 a armáda si následně objednala první sérii těchto obrněnců, které měly sloužit pro předzvědné a jízdní oddíly. Konečná objednávka z roku 1933 však byla změněna, vozy měly být upraveny a přestavěny jako velitelské. Dodávky probíhaly v letech 1933 a 1934. Mělo dojít k výrobě dalších typů, ale kvůli nevyhovujícím výkonům motoru i z důvodu změny koncepce z tohoto sešlo.

Užití

V době Mnichovské krize byly obrněné automobily použity k potlačení sudetoněmeckého puče. Proti jednotkám sudetoněmeckého Freikorpsu si vedly úspěšně. Po vyhlášení všeobecné mobilizace se některé jednotky nebo dokonce samostatné vozy vrátily ke svým plukům, ale většina přesto zůstala v pohraničí. Vozy byly vyslány také na Slovensko na pomoc proti vpádu Maďarska, přičemž Maďarům se podařilo jeden vůz ukořistit. Po Mnichovské dohodě ztratila armáda zájem o některé vozy a převedla je k četnictvu. Jeden vůz zkonfiskoval Wehrmacht, protože byl zrovna na opravě v Kopřivnici. Po okupaci zbytku území získali Němci 24 vozů. Na Slovensku po zabrání Podkarpatské Rusi a následném ústupu zbytku československých sil na jeho území zbylo 18 strojů a použilo je proti maďarským jednotkám. Devět vozů z Podkarpatské Rusi ustoupilo do Rumunska. Slovensko využívalo obrněné vozy při invazi do Polska a invazi do Sovětského svazu. Bojově byly užívány i v době Slovenského národního povstání.

Údaje

  • Zařazení do výzbroje ČSA: 1934
  • Výrobce: Tatra Kopřivnice
  • Tovární značka: T-26/30 a T-72
  • Délka: 4,02 m.
  • Šířka: 1.58 m.
  • Výška: 2,07 m.
  • Hmotnost: 2,55 t.
  • Pancíř: 6 - 12/6/6 mm. ( čelní/boční/zadní )
  • Motor: výkon - 22,1 kW, počet válců - 4
  • Objem válců: 1910 ccm
  • Rychlost: 60/10 - 15 km/h ( na silnici, v terénu )
  • Dojezd: 200 km.
  • Překážky: příkop 0,5 m, brod 0,35 m
  • Posádka: 3 muži
  • 2 - 3 lehké kulomety vz. 26
  • Počet nábojů: 3000 ks.
  • Počet ve výzbroji ČSA: 51 ks.
  • Cena bez výzbroje: 155 235 Kč
  • Cena s výzbrojí: 184 040 Kč

Literatura

  • Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal, Slovenská armáda 1939-1945

Externí odkazy