V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Vyhláška

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „České republice“ textem „České republice“)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 12: Řádka 12:
Problematická jsou také příliš široká zmocnění, která ústavu obcházejí, takže obsah zákonem daných povinností a omezení fakticky vytvářejí až vydavatelé podzákonných předpisů, popřípadě obce řeší věci, které řeší nebo by měl řešit zákon. Také proto [[Ústavní soud]] každoročně ruší několik obecních vyhlášek s odůvodněním, že obec překročila svou pravomoc (týká se to např. vyhlášek zakazujících konsumaci alkoholických nápojů na veřejných prostranstvích, vyhlášek zakazujících propagaci komunismu, vyhlášek omezujících chov domácích zvířat apod.).
Problematická jsou také příliš široká zmocnění, která ústavu obcházejí, takže obsah zákonem daných povinností a omezení fakticky vytvářejí až vydavatelé podzákonných předpisů, popřípadě obce řeší věci, které řeší nebo by měl řešit zákon. Také proto [[Ústavní soud]] každoročně ruší několik obecních vyhlášek s odůvodněním, že obec překročila svou pravomoc (týká se to např. vyhlášek zakazujících konsumaci alkoholických nápojů na veřejných prostranstvích, vyhlášek zakazujících propagaci komunismu, vyhlášek omezujících chov domácích zvířat apod.).
==Statistické údaje o vyhláškách ústředních orgánů státní správy na území ČR==
==Statistické údaje o vyhláškách ústředních orgánů státní správy na území ČR==
-
V letech [[1918]]-[[2002]] bylo v [[Československo|Československu]] a následně v [[Česko|České republice]] vydáno 6098 nařízení vlády, z nichž bylo v roce 2002 platných 3574. Vyhláška měla průměrně 8,2 paragrafů a zabírala 1,9 strany [[Formát papíru|formátu]] [[Sbírka zákonů|Sbírky zákonů]].<ref>CVRČEK, František: Základní kvantitativní parametry českého právního řádu. Právník, 2006, roč. 145, č. 6, s. 434-450.</ref>
+
V letech [[1918]]-[[2002]] bylo v [[Československo|Československu]] a následně v [[Česká republika|České republice]] vydáno 6098 nařízení vlády, z nichž bylo v roce 2002 platných 3574. Vyhláška měla průměrně 8,2 paragrafů a zabírala 1,9 strany [[Formát papíru|formátu]] [[Sbírka zákonů|Sbírky zákonů]].<ref>CVRČEK, František: Základní kvantitativní parametry českého právního řádu. Právník, 2006, roč. 145, č. 6, s. 434-450.</ref>
== Literatura ==
== Literatura ==
* 1/1993 Sb., Ústava České republiky
* 1/1993 Sb., Ústava České republiky

Aktuální verze z 6. 4. 2023, 10:19

Vyhláška je druh podzákonného právního předpisu. Vyhlášku ve smyslu právní terminologie smí vydat jako prováděcí předpis k zákonu ústřední orgán státní správy (například ministerstvo) nebo i jiný úřad, který k tomu zákon zmocní). Prováděcím předpisem může kromě vyhlášky být též nařízení vlády – k nim bývá dáváno zmocnění v záležitostech týkajících se více resortů. V samostatné působnosti mohou vydávat vyhlášky obce a kraje. Vyhlášky schvalují zastupitelstva těchto samosprávných jednotek. Právní předpisy vydávané v přenesené působnosti státní správy se nazývají nařízení a schvalují je rady samosprávných jednotek. V obecném smyslu slova lze vyhláškou nazvat jakýkoliv způsob vyhlášení nějakého sdělení, například interní předpis firmy nebo vývěsku o odečítání údajů z vodoměrů. Užívání slova vyhláška není zákonem vyhrazeno jen pro právní předpisy.

Obsah

Rozdíl mezi zákonem a podzákonnými předpisy

V některých dobách (zejména v takzvaném období komunismu) byl rozdíl mezi zákonem a vyhláškou v praxi chápán jako právně málo podstatný. Lišily se sice způsobem přijímání, nebylo však možno příliš rozlišovat z hlediska legality a závaznosti, co lze řešit vyhláškou a co jen zákonem. Po přijetí Listiny základních práv a svobod a implementaci zásad právního státu do československé, později české ústavy (alespoň formálně) platí, že Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá a naopak státní moc … lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. (čl. 2 Listiny). Podle Legislativních pravidel vlády vyhlášky jako prováděcí předpisy smí být vydávány jen na základě výslovného zmocnění zákonem a smí obsahovat jen takové právní normy, které odpovídají zákonnému zmocnění. Jde o zpřísnění zásady secundum et intra legem, tzn. podle zákona a v souladu s ním). Podle přísnějšího výkladu, v souladu s Ústavou, by vyhláška vůbec neměla obsahovat právní normy v úzkém smyslu slova, ale pouze upřesňovat význam právních norem obsažených v zásadě přímo v zákoně. Například v zákoně č. 361/2000 Sb. je obsažena právní norma „účastník provozu… je povinen řídit se dopravními značkami…“, zatímco ve vyhlášce č. 30/2001 Sb. je uveden pouze popis a význam dopravních značek, nikoliv povinnost se jimi řídit.

Zákonná zmocnění

Obce mají zákonem o obcích (128/2000 Sb., § 10) a zákonem o hlavním městě Praze (131/2000 Sb., § 44) dáno obecné zmocnění, na jehož základě mohou ukládat povinnosti k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, pro pořádání a průběh sportovních a kulturních podniků, k zajištění udržování čistoty na veřejných prostranstvích, k ochraně životního prostředí a zeleně a k užívání obecního majetku. Kraje ani státní správní orgány obdobné obecné zmocnění nemají. Orgánům státní správy i samosprávným jednotkám (obcím a krajům) může konkrétní zmocnění výslovně svěřit některý zákon. Z hlediska ústavněprávního je možné považovat znění zákonů o obcích, o hlavním městě Praze a o krajích i většinu právních norem obsažených ve vyhláškách za protiústavní a nezávazné, protože nikdo není vůči státu povinen dodržovat zákazy a plnit povinnost, které nestanoví zákon, a nikdo nesmí být k takovém dodržování nucen. V praxi se obvykle tento rozpor překlenuje výkladem, který připouští i nevýslovné (předpokládané, implicitní) stanovení povinnosti. Problematická jsou také příliš široká zmocnění, která ústavu obcházejí, takže obsah zákonem daných povinností a omezení fakticky vytvářejí až vydavatelé podzákonných předpisů, popřípadě obce řeší věci, které řeší nebo by měl řešit zákon. Také proto Ústavní soud každoročně ruší několik obecních vyhlášek s odůvodněním, že obec překročila svou pravomoc (týká se to např. vyhlášek zakazujících konsumaci alkoholických nápojů na veřejných prostranstvích, vyhlášek zakazujících propagaci komunismu, vyhlášek omezujících chov domácích zvířat apod.).

Statistické údaje o vyhláškách ústředních orgánů státní správy na území ČR

V letech 1918-2002 bylo v Československu a následně v České republice vydáno 6098 nařízení vlády, z nichž bylo v roce 2002 platných 3574. Vyhláška měla průměrně 8,2 paragrafů a zabírala 1,9 strany formátu Sbírky zákonů.[1]

Literatura

  • 1/1993 Sb., Ústava České republiky
  • 2/1993 Sb., usnesení předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky
  • Legislativní pravidla vlády ČR
  • 128/2000 Sb., Zákon o obcích (obecní zřízení)
  • 129/2000 Sb., Zákon o krajích (krajské zřízení)
  • 131/2000 Sb., Zákon o hlavním městě Praze

Reference

  1. CVRČEK, František: Základní kvantitativní parametry českého právního řádu. Právník, 2006, roč. 145, č. 6, s. 434-450.