ABS

Z Multimediaexpo.cz


Různé kontrolky ABS, které upozorňují na nefunkčnost ABS

ABS je zkratka pro Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System což znamená protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění). ABS bylo vynalezeno v roce 1929, původně pro letadla, francouzským vynálezcem Gabrielem Voisinem. Systém ABS mimo jiné umožňuje zkrátit brzdnou dráhu, zejména na mokré, zledovatělé nebo zasněžené vozovce. Na suché vozovce může brzdnou dráhu lehce prodloužit.

Obsah

Hlavní části systému ABS

  • snímače otáček kol
  • „impulsní“ kroužky na nábojích kol
  • řídící jednotka systému ABS
  • elektrohydraulické / elektropneumatické řídící ventily

Princip

Řídící jednotka systému ABS neustále zjišťuje aktuální rychlost každého kola. Z rychlostí dvou diagonálně umístěných kol určuje tzv. referenční rychlost vozidla, kterou porovnává s otáčkami kol . Tímto neustálým porovnáváním se zjišťují aktuální zrychlení, zpomalení a skluz každého z kol. Pokud dojde ke snížení rychlosti některého z kol pod stanovenou hodnotu oproti referenční rychlosti, řídící jednotka odpustí bez ohledu na polohu brzdového pedálu tlak z brzdového systému pomalejšího kola a ihned po jeho roztočení opět tlak napustí zpět. Tuto akci jsou systémy ABS schopné opakovat několikrát za sekundu a to po celou dobu brzdění až do minimální rychlosti 4 km/h, kdy se systém ABS sám odpojuje.

Požadavky na ABS

  • regulace brzdné síly musí zajistit stabilitu a ovladatelnost vozidla při všech stavech jízdní dráhy od suché asfaltové vozovky až po náledí
  • regulace brzdné síly se musí rychle přizpůsobit změnám adheze vozovky
  • musí zabránit rozkývání vozidla
  • systém ABS musí rozeznat aquaplaning a vhodně na něj reagovat
  • bezpečnostní systémy musí neustále kontrolovat bezchybnost funkce ABS; při zjištění závady systém vypnout a o jeho nedostupnosti informovat řidiče rozsvícením kontrolky

Rozdíly v systémech ABS

Starší systémy ABS fungovaly pouze na předních kolech automobilu. Moderní systém ABS je dnes na všech kolech automobilu (bez ohledu na to zda se jedná o kotoučové brzdy nebo brzdy bubnové) a systém funguje s větší pracovní frekvencí.

Další vývoj a rozšíření ABS

Rozšířením systému ABS je ASR a dalším rozšířením ASR je ESP.

Související články

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
ABS