Barrandov

Z Multimediaexpo.cz



Rychlostní komunikace "K Barrandovu" rozděluje čtvrť na Starý Barrandov (vlevo) a Sídliště Barrandov (vpravo). Od roku 2008 jsou obě části spojeny novou lávkou.
Východní část sídliště Barrandov

Barrandov je čtvrť na jihu městské části Praha 5 v katastrálním území Hlubočepy, ležící na skále nad levým břehem řeky Vltavy. Čtvrť je známa především pro filmový průmysl a filmové ateliéry nacházející se v její staré části, patří mezi nejvýznamnější filmové oblasti v Evropě. Vysílají odtud televize Nova a Barrandov. Barrandov je tvořen původním Barrandovem (Starý Barrandov) a sídlištěm Barrandov. Původní Barrandov je tvořen vilovou čtvrtí, zchátralým objektem Barrandovské terasy a filmovými ateliéry Barrandov, v úbočí vltavského údolí je rezervace Barrandovské skály. Sídliště Barrandov se nachází západně od původního Barrandova. Žije zde přibližně 20 000 obyvatel.

Obsah

Historie

Starý Barrandov

Barrandov je mladou čtvrtí na katastrálním území Hlubočepy. Jeho historie se začala psát až ve 20. letech 20. století. Za vznik této části Prahy vděčíme Ing. Václavu Havlovi, otci Václava Havla. Ten dostal po svém návratu z USA do Československa nápad postavit moderní a skvěle architektonicky řešenou zahradní čtvrť. Pro časopis Mladý svět v roce 1969 poskytl rozhovor uvedl, že jeho inspirací byla Amerika. „Byl jsem po první světové válce předsedou Svazu československého studentstva a na své útraty jsem odjel na „inspekční“ cestu po univerzitách Spojených států. Při návštěvě kalifornské Berkleyovy univerzity jsem se ocitl v nádherné čtvrti kalifornských boháčů. A tam mě – bylo to ve čtyřiadvacátém roce – napadl Barrandov.“ uvedl dále v rozhovoru. Území, které odpovídalo jeho požadavkům byla nepřístupná náhorní plošina na Vltavou bez jakékoli zástavby. Do realizace se Václav Havel pustil společně se svým bratrem Milošem Havlem. Nejdříve skoupil pozemky, které měly celkem rozlohu 55 ha. Dále původní název oblasti Habrová, který se Havlovi nezdál dostatečně exkluzivní, byl pozměněn na Barrandov podle francouzského vědce Joachima Barranda. V roce 1927 byl schválen projekt na její výstavbu stavbu a byla zahájena stavba komunikace následně i stavba inženýrských sítí k jednotlivým parcelám, kterých bylo 200. Téhož roku zahájila činnost v té době nejmodernější restaurace v Československu Terasy, kterým byly později dodělány garáže a čerpací stanice. Pod skálou byl k areálu restaurace postaven i plavecký bazén s tribunami. Výstavba na jednotlivých parcelách na Barrandově byla ponechána vkusu majitelů, přesto si však Havel nechával právo k nahlédnutí a konzultaci finálních plánů s architektem Maxem Urbanem, hlavním projektantem. Roku 1930 byl nepřímo dán Pražským magistrátem podnět ke stavbě filmových ateliérů na Barrandově. Společnost AB skoupila cca 50 hektarů půdy nad zahradním městem a do konce roku 1931 byly už v Barrandovských ateliérech nafilmovány první záběry. V roce 1939 byly Barrandovské ateliéry zabaveny Němci a byly zde natáčeny propagandistické filmy. Po 2. světové válce byly ateliéry znárodněny a po roce 1989 zprivatizovány. Dnes jsou ve vlastnictví holdingu AB Barrandov.

Sídliště Barrandov

V 80. letech bylo postaveno nové panelové sídliště v blízkosti filmových ateliérů. Sídliště bylo postaveno podle projektu G. Čelechovského západně od původní zástavby Barrandova. Realizace stavby proběhla v letech 1981-1986. Kapacita bytových domů činí 8489 bytů pro 29700 lidí. Sídliště je od původního Barrandova odděleno čtyřproudovou komunikací K Barrandovu, která navazuje na Barrandovský most. Na sídlišti bylo od 90. let postaveno ještě několik, již nepanelových bytových domů. Dále zde byl postaven parkovací dům a krytý a venkovní bazén. Na sídlišti se nachází několik supermarketů, obchodů a 2 základní školy. V roce 2003 byla na Barrandovské sídliště postavena tramvajová trať vedoucí sem z Hlubočep.

Doprava

Tramvajová trať na Barrandově
Otevření jihozápadní části Pražského okruhu v roce 2010 významně ulevilo Barrandovu od tranzitní dopravy.

Původní dopravní propojení k Barrandovu vedlo blízkým Prokopským údolím a serpentinou Barrandovská. V 80. letech byla vybudována tzv. výstupní barrandovská estakáda, kapacitní místní komunikace, která nese název K Barrandovu a navazuje na Barrandovský most. Ta odděluje filmařskou a vilovou část Barrandova od sídlištní. Po výpadovce z okruhu přijížděla v minulosti směrem k Vltavě tranzitní doprava z celé republiky, a silnice byla součástí mezinárodních silnic E48 a E50 a často bývala zahlcena. V září roku 2010 Barrandovu významně ulehčil Pražský okruh, který tak tranzitní dopravu odvedl mimo Barrandov. Výstavbou tramvajové trati z Hlubočep byla v roce 2003 zajištěna spolehlivější hromadná veřejná doprava. Místní obsluhu starého Barrandova zajišťuje několik autobusových linek jedoucích ze Smíchova. Z Barrandova pak linky (zčásti tytéž) pokračují směrem do Slivence, Holyně, Jihozápadního města, Řeporyjí a Radotína (včetně noční autobusové linky).

Další rozvoj

V oblasti „starého“ Barrandova probíhá výstavba nových bytů s výhledem na vltavské údolí. Developerské projekty jsou plánovány i na západním okraji sídliště Barrandov.

Barrandovské sídliště z druhé strany Prokopského údolí

Sousední čtvrti

Související články


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Barrandov