Bell 47

Z Multimediaexpo.cz

Bell 47
Bell 47-OH-13 inflight bw.jpg
Vojenská verze OH-13
Základní charakteristika
Určení víceúčelový lehký vrtulník
Výrobce Bell Helicopter Textron
Konstruktér Arthur M. Young
První let 8. prosince 1945
Zařazen 1946
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno více než 5 600 ks
Varianty
Uživatel United States Army
British Army

Bell 47 (vojenská verze H-13 Sioux) byl první vrtulník certifikovaný dne 8. března 1946 pro civilní použití. Převážně navržený Arthurem M. Youngem, který působil v Bell Helicopter od roku 1941. Do roku 1974 bylo vyrobeno více než 5 600 kusů, z toho 1 200 kusů v licenci v Itálii, 239 kusů v Japonsku a 239 kusů ve Velké Británii.

Obsah

Historie

První modely Bell 47 měly otevřenou nebo plechovou kabinu. Pro nejběžnější model 47G, představený v roce 1953, je typický „bublinový“ kryt kabiny, nekrytý svařovaný ocasní nosník a sedlové palivové nádrže. Pozdější modely, 47H a 47J Ranger, již měly řádně krytou kabinu a samonosný ocasní nosník. Pro pohon se používaly motory s protiběžnými písty značky Franklin nebo Lycoming o výkonu 150 až 230 kW. Ve vrtulníku byly dvě až čtyři sedadla. Vojenská verze Sioux byla často vybavena evakuačními nosiči umístěnými na každé lyžině. Tyto nosiče byly ještě vybaveny kryty z plexiskla, aby chránily pacienty před větrem.

První vrtulník společnosti Bell využívající turbohřídelový motor byl právě upravený model 47G (označený jako XH-13F nebo také Model 201), který poprvé vzlétl v říjnu roku 1954.

NASA měla během programu Apollo množství vrtulníků Bell 47, které astronauté využívali jako cvičné pro lunární přistávací modul. Před letem Apolla 17 na měsíc měl astronaut Eugene Cernan nehodu s jedním tímto vrtulníkem.

Populární kultura

Vrtulník Bell 47G si také „zahrál“ v televizním seriálu Whirlybirds a později ve filmu a seriálu M*A*S*H. V roce 1984 byl přidán do stálé sbírky v Museum of Modern Art v New Yorku.

Specifikace (Bell 47G)

Technické údaje

Bell 47 3-view drawing.png
  • Posádka: 1 pilot
  • Kapacita: 3
  • Délka: 9,63 m
  • Výška: 2,83 m
  • Průměr hlavního rotoru: 11,32 m
  • Plocha hlavního rotoru: 100,8 m²
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 858 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1 340 kg
  • Motor: 1x Lycoming TVO-435-F1A o výkonu 210 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 169 km/h
  • Cestovní rychlost: 135 km/h ve výšce 1 525 m
  • Dolet: 395 km ve výšce 1 830 m
  • Statický dostup: 5 400 m
  • Rychlost stoupání: 262 m/min