Blitter

Z Multimediaexpo.cz

Blitter (anglicky BLock Image Transfer) je v informačních technologiích označení pro specializovaný obvod (někdy koprocesor), který nezávisle na CPU velmi rychle přesunuje data v paměti počítače. Typicky slouží jako akcelerace pro přesun části obrazu (bitmapy) zobrazené na monitoru počítače.

Historie

Před příchodem blitteru byly části počítačového obrazu (bitmapy) přesouvány pomocí procesoru počítače (CPU) tak, že byly jednotlivé bajty načteny a z paměti do registru procesoru a obratem zapsány na novou pozici v paměti. S nárůstem náročnosti grafických operací však tento způsob výrazně brzdil výkon počítače.

Blitter přesouvá obsah paměti paralelně k práci mikroprocesoru, který se tak může v této době věnovat dalším výpočtům. Blitter navíc provede přesun v kratším čase, než by ho provedl mikroprocesor. Díky tomu bylo možné i pomoci méně výkonného mikroprocesoru naprogramovat graficky náročné počítačové hry. Blitter byl buď samostatný obvod nebo byl součástí GPU na grafické kartě počítače.

Prvním počítačem, který používal blitter, byl Commodore Amiga. Již dříve však byly podobné metody používány ve starších počítačích C128. V Amize byl využíván pro operace s velkými grafickými plochami, k vykreslování čar a vyplňování ploch. Díky této kumulaci hardwarových funkcí je také možné setkat se s označením blimmer (Bit-Block Manipulator), ale pouze úzce v souvislosti s Amigou. Blitter obsahovaly také některé vybrané modely Atari ST. Zpoždění výroby nedovolovalo implementaci koprocesoru do raných verzí ST a také znemožnilo montáž tohoto čipu jako standardu pro Atari.

Se zrychlováním mikroprocesorů a snahou urychlovat i jiné grafické operace začal blitter ztrácet na významu. Do grafických procesorů byly implementovány další akcelerované funkce, které jednoúčelový blitter postupně nahradily.

Související články