Boeing B-50 Superfortress

Z Multimediaexpo.cz

B-50 Superfortress

Boeing B-50 Superfortress byla poválečná verze bombardéru B-29 s novými, silnějšími motory Pratt & Whitney Wasp Major, vyšší kýlovkou a dalšími vylepšeními.

Letoun byl původně označen XB-44 a vyrábět se měl jako B-29D, ale označení bylo z politických důvodů změněno; letectvo se totiž obávalo, že se kongres nebude dál krýt náklady na vývoj letounů, které vznikly během války.

Průzkumná verze RB-50 (původně B-50B) plnila úkoly během studené války. Letoun KB-50 sloužil k tankování za letu, používal se ve Vietnamu.

Roku 1949 se B-50 Lucky Lady II, pod vedením kapitána Jamese Gallaghera, stal prvním letounem, který obletěl zemi bez přestávky (díky tankování paliva za letu).

I když nebylo objednáno mnoho kusů, tak byl B-50 poslední z řady letounů B-29 a jeden z posledních vyráběných bombardérů s pístovým motorem. Roku 1955 byly vyřazeny z jejich hlavní role – nosič jaderných zbraní a o deset let později byl vyřazen poslední stroj, dnes již žádný nelétá, i když se některé dají nalézt v muzeích.

Obsah

Varianty

  • XB-44: U jednoho stroje B-29A byly přemontovány původní motory Pratt & Whitney na nové 28-válce Wasp Major. Původně byly značeny B-29D, toto bylo ale v prosinci roku 1945 změněno na B-50A. (konverze, x1)
  • B-50A – První vyráběná verze letounu B-50. Dostal nová křídla, která byla lehčí a silnější než u B-29. Také měl vyšší kýlovku než B-29. (x60)
  • B-50B – Těžší verze než A, z 76 ,420 kg na 77 290 kg. Také zahrnoval lehčí typ palivových nádrží . (x45)
  • B-50D – Konečná vyráběná verze letounu B-50. Sedmidílný skleněný kužel v předu letounu nahrazen jediným z plexiskla a rovným oknem pro bombometčíka. Mnoho z nich bylo vybaveno novým tankovacím systémem. (x222)
  • DB-50D – Vlek B-50D pro cvičné terče, používaný pro rakety GAM-63 Rascal missile. (x1)
  • EB-50B – Přestavba letounu B-50B vybavená vzorovanými protektory podvozkových kol. (x1)
  • KB-50 – Tanker pro doplňování paliva za letu, přestavěn z bombardéru. (x134)
  • KB-50J – Tankery B-50 s lepšími výkony, pomocí dvou motorů General Electric J47 na konci křídel. (x112)
  • KB-50K – Přestavba cvičných TB-50H na tankery. (x24)
  • RB-50B – Přestavba z B-50B pro rozvědku. Byly vybaveny devíti kamerami na čtyřech místech, zařízením na počasí a v pumovnici nesl další členy posádky navíc . (x44)
  • RB-50E – Speciální fotografická verze z letounu RB-50B, upravena ve Wichitě. (x14)
  • RB-50F – Přestavba letounu RB-50B, vybavená navigačním radarem SHORAN pro speciální mise. (x14)
  • RB-50G – Přestavba letounu RB-50B, vybavená elektronickými obrannými prsředky s radarem SHORAN. (x1)
  • TB-50A – Cvičná verze z B-50A. (x11)
  • TB-50D – Cvičná verze z B-50D. (x11)
  • TB-50H – Nově vyrobené cvičné letouny. (x24)
  • WB-50 – Průzkumná verze pro počasí z B-50.
  • WB-50D – Průzkumná verze pro počasí ze zastaralých B-50D, vybavená meteorologickou výbavou. (x36)
  • YB-50C – Verze vybavená nastavitelnou turbínou pro motor R-4360. Nevyráběná verze.
  • B-54A – Navrhovaná verze letounu YB-50C.
  • RB-54A – Navrhovaná průzkumná verze letounu YB-50C.

Specifikace (B-50D)

B-50D

Technické údaje

  • Osádka: 8 (pilot, druhý pilot, palubní inženýr, operátor přes radioelektronické prostředky obrany, 2 postraní střelci, horní střelec a střel v zadním střelišti)
  • Rozpětí: 43,1 m
  • Délka: 30,2 m
  • Výška: 10 m
  • Plošné zatížení: 343 kg/m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 36 560 kg
  • Vzletová hmotnost: 55 270 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 78 470 kg
  • Pohonné jednotky:hvězdicový motor Pratt & Whitney R-4360-53 „Wasp Major“, každý o výkonu 3500 hp (2600 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 636 km/h
  • Cestovní rychlost: 393 km/h
  • Dostup: 11 170 m
  • Stoupavost: 11,3 m/s
  • Dolet:
    • Bojový: 3 860 km
    • Přeletový: 9 270 km
  • Poměr výkon/hmotnost: (193 W/kg)

Výzbroj

  • 12× 12,7 mm kulomet M2 Browning
  • 9 100 kg pum v pumovnici
  • 3 600 kg na vnějších závěsech

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
B-50 Superfortress