V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Fenestron

Z Multimediaexpo.cz

Otevřená mechanika fenestronu na Eurocopteru EC 135
Fenestron – Kamov Ka-62
Japonský typ Kawasaki OH-1

Fenestron je zcela uzavřený ocasní rotor. V podstatě se jedná o tunelový ventilátor zabudovaný v ocasní části vrtulníku, jehož učelem je, stejně jako u běžných ocasních rotorů, kompenzace kroutícího momentu od hlavního rotoru.

Název Fenestron je ochrannou známkou společnosti Eurocopter.

Obsah

Historie

Vyrovnávací rotor Fenestron byl poprvé použit na konci šedesátých let na druhém experimentálním modelu SA 340 a později na modelu Aérospatiale SA 341 Gazelle. Tunelový ventilátor byl rovněž použit na projektu vrtulníku Boeing-Sikorsky RAH-66 Comanche, který byl roku 2004 zrušen.

Konstrukce

Na rozdíl od běžných ocasních rotorů, které mívají maximálně 5 listů, mají Fenestrony 8 až 18 listů. Tyto listy jsou uspořádány v různých vzdálenostech, čímž dochází k výraznému snížení hlučnosti. Krytí Fenestronu umožňuje vyšší počet otáček a tedy i menší rozměry než jsou u klasických rotorů.

Výhody / Nevýhody

Výhody

  • Menší rozměry umožňují umístit fenestron výše nad osoby nebo předměty na zemi a tím zvyšuje jejich bezpečnost.
  • Díky větší vzdálenosti od země a celkovému uzavření je fenestron méně náchylný na zničení cizími tělesy.
  • Velké množství listů snižuje hlučnost a vibrace.

Nevýhody

  • vyšší hmotnost
  • vyšší odpor vzduchu krytí fenestronu
  • vyšší stavební náklady
  • potřeba většího výkonu motoru

Související články


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fenestron