V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Fiat 126

Z Multimediaexpo.cz

Fiat 126 je malý městský automobil představený roku 1972 jako nástupce Fiatu 500. V Polsku byl vyráběn až do roku 2000, v ostatních zemích skončil jeho prodej roku 1993, kdy byl nahrazen Fiatem Cinquecento.

Fiat 126

Obsah

Historie

Fiat 126 používal většinu dílů odvozených od jiných Fiatů, taktéž uložení motoru vzadu zůstalo zachováno. Základní motor 594 ccm se postupně zvýšoval na 652 a nakonec až na 704 ccm, kterým byl poháněn dvacetišestkoňový Fiat 126 Bis (1987-1991).

Fiat 126

V Itálii se Fiat 126 vyráběl v závodech Cassino a Termini Imerese do roku 1980.

Další výroba pokračovala v letech 1973 - 2000 v polském závodě FSM, další, licenční produkci, prováděla automobilka Zastava v tehdejší Jugoslávii. Roku 1984 prošel Fiat 126 faceliftem, který přinesl nové plastové nárazníky, novou přístrojovou desku a nové označení Fiat 126p FL. Roku 1994 následoval další facelift, přinášející některé nové díly z Cinquecenta - Fiat 126p EL. Další veze, Fiat 126 ELX, přidala do výbavy katalyzátor.

I přes chytrý marketing se Fiatu 126 nikdy nepodařilo dosáhnout stejného úspěchu, kterým se mohl chlubit Fiat 500. Celkový počet vyrobených kusů: cca 1,300,000 v Itálii a 3,300,000 v Polsku. Počet kusů vyrobených v Jugoslávii není znám.

Polski Fiat 126p

Polski Fiat 126P (česky „polský Fiat126p“) byl vyráběn v Polsku v letech 19732000. Od italského originálu se lišil vyšším podvozkem, jinou mřížkou chladiče a oranžovými blikači (italský model je měl bílé). Výrobu obstarávaly závody Fabryky Samochodów Małolitrażowych (FSM) v Bielsko-Białe a Tychách. Vzhledem k jeho nízké ceně byl v Polsku velmi populární - na začátku 80.let patřil k neprodávanějšín automobilům v Polsku. Tam si také vysloužil svoji známou přezdívku - Maluch. Později ji výrobce přijal jako oficiální název auta.

Fiat 126 zaznamenal velké prodejní úspěchy zejména v Polsku, Maďarsku a Austrálii. Tam byl prodáván v letech 1980 - 1990 jako FSM - 650 Niki.

Historie Polski Fiatu 126p

  • 1972 - v Bielsko-Białe byl položen základní kámen bodoucí továrny FSM
  • 6.června - 1973 - vyroben první Polski Fiat 126p (ještě na italské lince) - stál 69 000 złotých (tehdejší průměrný měsíční plat byl 3500 złotých)
  • 22.července 1973 - oficiální otevření závodu FSM (do konce roku zde bylo vyrobeno 1500 Fiatů 126)
  • září 1975 - zahájena produkce továrny v Tychách
  • 1977 - zdvihový objem motoru se zvýšil z 594 ccm na 652 ccm, výkon motoru vzrostl přibližně na 24k (17kw)
  • 1978 - produkce motorů o objemu 594 ccm byla ukončena
  • 1979 - Polski Fiat 126p se nadále vyrábí pouze v Bielsko-Białe
  • 1981 - vyroben 1 000 000. Polski Fiat 126p
  • prosinec 1984 - technické změny v konstrukci a karoserii, vznik verze FL
  • 1987 - vznik Polski Fiatu 126p Bis
  • květen 1993 - vyroben 3 000 000. Polski Fiat 126p
  • září 1994 - vylepšení karoserie
  • leden 1997 - nyní standardně dodáván katalyzátor
  • září 2000 - výroba Fiatu 126 byla ukončena speciální sérií Happy End (500 vozů v červené barvě a 500 vozů ve žluté barvě)

Celkem bylo vyrobeno 4 670 000 Fiatů 126.

Politický význam

Polski Fiat 126p měl pro Poláky velmi zvláštní význam a jeho příběh byl spojen s mnoha politiky v komunistickém období (Polská lidová republika). V komunistickém systému byl soukromý automobil považován za symbol luxusu - roku 1971 bylo v Polsku jen 556,000 registrovaných automobilů. Nutno poznamenat, že v socialistické plánované ekonomice bylo rozhodnutí o tom, jestli se bude daný automobil vyrábět, otázkou politickou a ne jen ekonomickou. Rozhodujícím osobám původně myšlenka vyrábět malý vůz pro masy nepřišla atraktivní, protože v Polsku se v té době již omezeně prodával podobný automobil - Syrena. Omezený počet automobilů byl také dovážen z jiných zemí východního bloku. To však byl značný problém, protože polská měna złotý nebyla výměnná a volný trh neexistoval. Polski Fiat 126p měl být vozem motorizujícím Polsko (podobně jako VW Brouk a Citroën 2CV). Licenci nakonec koupila komunistická strana v čele s Edwardem Gierekem. Zajímavostí je, že na Fiat 126 musel lidé čekat i několik let a když na ně přišla v řada, musel zákazník žádost o automobil předat patřičným úřadům ke schválení.

Přezdívky

V Polsku byl Fiat 126 přezdíván Maluch, což doslova znamená 'malé dítě', nebo 'něco malého'.

V Chorvatsku a Srbsku byl také znám jako Peglica (zdrobnělina ze slova pegla = 'železo'), ve Slovinsku jako Bolha (= 'blecha'), Piči-poki (volně přeloženo jako Rychlý a mocný) nebo Kalimero (podle smyšlené postavy). V Maďarsku byl znám jako kispolszki (zatímco 125p jako nagypolszki, což znamená 'velký' Polski), kispolák nebo törpe-polyák, kde kis znamená malý, törpe trpaslík a Polák nebo polyák je zastaralé slovo pro Pole; autu se dále říkalo egérkamion, což znamená 'myší náklaďák'.

V Irsku a Velké Británii byl Fiat 126 přezdíván 'Bambino ', italským slovem pro dítě.

Na Kubě byl nazýván 'Polaquito'.

V Chile byl nazýván 'Bototo'.

V kultuře

Reference

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Fiat 126