Kawaniši H8K

Z Multimediaexpo.cz

Kawaniši H8K
Kawanishi H8K Flying Boat Emily h8k-1.jpg
Základní charakteristika
Určení hlídkový létající člun
Výrobce Kawaniši
Konstruktér
První let leden 1941
Zařazen únor 1942
Vyřazen 1945
Výroba
Vyrobeno 167 kusů
Varianty
Uživatel Japonsko

Kawaniši H8K (japonsky: 二式飛行艇, Nišiki hikótei, Létající člun typu 2; 二式大型飛行艇, Nišiki daikei hikótei, Velký létající člun typu 2; 二式大艇, Nišiki daitei nebo Nišiki taitei, Velký člun typu 2) byl létající člun Japonského císařského námořnictva používaný během druhé světové války k hlídkování nad oceánem. Spojenecké kódové označení pro tento typ bylo Emily.

Obsah

Vývoj

Vzlétající H8K

Ve stejné době, kdy v roce 1938 vstupoval do služby Kawaniši H6K, si námořnictvo objednalo vývoj většího hlídkového letounu s delším doletem. Výsledkem byl velký hornoplošník považovaný za nejlepší létající člun celého konfliktu. Vývoj letounu ale nebyl idylický. První prototyp vykazoval velmi špatné vlastnosti na vodě a teprve až změny tvaru trupu u dalších prototypů vedly ke zlepšení.

H8K se začal vyrábět v roce 1941 a na první bojovou operaci se vydal v noci na 4. března 1942 při pokusu o druhý útok na Pearl Harbor. Protože cíl ležel mimo dolet létajících člunů, počítal tento smělý plán s doplněním paliva z ponorky na smluveném místě v oceánu. Útok nakonec nemohl být proveden kvůli špatnému počasí.

Verze

Sestřelený H8K na pobřeží ostrova Gavutu

Brzy se objevila vylepšená verze H8K2 a její extrémně těžká obranná výzbroj jí mezi spojeneckými letci vysloužila přezdívku „Létající dikobraz“ (Flying Porcupine). Se 112 vyrobenými kusy byla H8K2 konečnou výrobní verzí. Těmto strojům bylo v průběhu války v Pacifiku přidělováno široké spektrum úkolů sahající od hlídkování a průzkumu až po bombardování a transportní lety. Bylo také postaveno skoro 40 strojů čistě transportní verze H8K2-L schopné přepravit až 62 vojáků. Tyto letouny byly známé také jako Seikú (晴空, Čistá obloha).

Celkem bylo vyrobeno 167 kusů a jen čtyři se dočkaly konce války. Jeden z nich, H8K2, padl na konci války do rukou amerických jednotek a byl zkoušen ve Spojených státech. Nakonec byl v roce 1979 vrácen do Japonska a vystaven v tokijském Muzeu námořní vědy (Museum of Maritime Science) až do roku 2004, kdy byl přemístěn do muzea v Kagošimě.

Specifikace (H8K2)

Technické údaje

  • Posádka: 10
  • Délka: 28,15 m
  • Rozpětí: 38,00 m
  • Výška: 9,15 m
  • Plocha křídel: 160 m²
  • Prázdná hmotnost: 18 380 kg
  • Plná hmotnost: 24 500 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 32 500 kg
  • Pohonná jednotka: 4x 14-válcový hvězdicový motor Micubiši Kasei 22
  • Výkon pohonné jednotky: 1 380 kW (1 850 k)

Výkony

  • Maximální rychlost: 465 km/h
  • Dolet: 7 150 km
  • Dostup: 8 760 m
  • Stoupavost: 8,1 m/s
  • Plošné zatížení: 153 kg/m²
  • Poměr výkon/hmotnost: 0,22 kW/kg

Avionika

Výzbroj