Konceptuální umění

Z Multimediaexpo.cz

Soubor:Stuckists Death of Conceptual Art demo.jpg
Příklad konceptuálního umění
Martin Creed: Work No 850, atlet běžící v Tate Britain gallery

Konceptuální umění je spíše nežli forma umění forma nazírání na umění – idea umění a umění samotné jsou jedno a totéž. Jinými slovy – definice uměleckého díla, jeho fotografická a materiální reprezentace jsou pro konceptuálního umělce rovnocenné a tudíž stejně hodnotné. Konceptuální umění je tedy při zachování idey či jiné formy reprezentace opakovatelné.

Obsah

Historie

S pojmem konceptuálního umění přišel Američan Joseph Kosuth (*1945) ve svém díle Jedna a tři židle (1965). Příznivci konceptuálního umění netvoří žádné přesně vymezené uskupení, jde spíše o intelektuální orientaci, ve které se od 70. let užívají velmi rozdílné výrazové prostředky. Mezi známé konceptuální umělce patří: Angličané Terry Atkinson (*1930), Michael Baldwin (*1945) a Harold Handl (*1940); Američan Sol Le Witt (*1928) a Francouzi Bernar Venet (*1946) a Benjamin Vauthier (*1935).

Fotografie

Fotografie dostala v konceptuálním umění některých autorů klíčovou roli. Řada autorů ji začala používat pro přesnější vyjádření svého konceptu. Za průkopníky se považují manželé Becherovi nebo Edward Ruscha. Jiní další výtvarníci kombinovali fotografii s textem.[1] Mezi další konceptuální umělce dvacátého prvního století se řadí například americká fotografka Annie Leibovitz nebo německý umělec Hans-Peter Feldmann.

Významní konceptuální umělci

Reference a literatura

  1. http://www.doxprague.org/cs/actions?action/135
  • A. Chatelet a kol.: Světové dějiny umění. Ottovo nakladatelství, Praha 2004, str. 559.
  • E. H. Gombrich: Příběh umění. Odeon, Praha 1992.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Konceptuální umění