Multimediaexpo.cz:Externí odkazy

Z Multimediaexpo.cz

Multimediaexpo.cz není internetový rozcestník. Přidání rozumného množství relevantních externích odkazů je však užitečnou službou pro čtenáře. Žádný článek by ale neměl být pouhou sbírkou externích odkazů. Na Multimediaexpo.cz dáváme přednost odkazům interním a to dokonce i tehdy, pokud odkazovaný článek ještě neexistuje.

Obsah

Kdy vkládat externí odkazy

Do článků lze vložit do článku odkaz na nějakou webovou stránku (případně i internetový zdroj podle jiného protokolu) mimo Multimediaexpo.cz. Takový odkaz označujeme jako externí odkaz. U mnoha článků najdete samostatnou sekci, která obsahuje externí odkazy. Předtím, než se rozhodnete umístit do článku externí odkaz, byste si měli odpovědět na několik otázek:

  1. Je odkaz opravdu přístupný ?
  2. Je odkaz vhodný (užitečný, kvalitní, reprezentativní apod.) ?
  3. Je odkaz napsaný správně ?

Obecně by měl být externí odkaz přístupný co nejširšímu publiku. Pokud je k dispozici jednodušší alternativa, vyhněte se odkazům na stránky placené, vyžadující registraci nebo použití zvláštních aplikací (Flash, Java apod.); také plné reklam a automaticky vyskakujících oken. Ne každý čtenář Multimediaexpo.cz ovládá cizí jazyky; dávejte přednost odkazům na české stránky a u zahraničních uvádějte jejich jazyk. Pokud však jediné nebo nejlepší existující stránky mají taková omezeními, je třeba na to upozornit. Pro uživatele s pomalým připojením k internetu je užitečné připojit upozornění na veliké soubory. Např. "(vyžaduje Javu)", "(PDF soubor - 1,5 MB)", "(vyžaduje registraci)", "(anglicky)" apod.

Na jaké stránky rozhodně odkazovat

  1. Z hesla každé organizace, osobnosti, obce nebo jakékoliv jiné entity, která má oficiální stránku, vždy odkažte na tuto stránku.
  2. Odkazy na internetové stránky, které byly v článku citovány nebo které sloužily jako podklady pro tvorbu hesla. Intelektuální poctivost a ohledy na původního tvůrce si žádají odkázat na každou stránku, která byla použita jako zdroj. Pokud to neuděláte, dopouštíte se plagiátorství.
  3. Pokud kniha nebo jakýkoliv jiný text (eventuálně jiné umělecké dílo), o němž článek pojednává, je dostupný na internetu, měl by být součástí článku i odkaz na toto místo.
  4. U článků o tématech, na něž existují různé úhly pohledu, by měly být v odkazech zastoupeny stránky zastánců všechny těchto úhlů, a to ve vyvážené míře. Každý odkaz by měl být jasně označen, který názor podporuje.
  5. Přidávejte odkazy především na stránky s kvalitním obsahem, přinášející další neutrální a přesné informace, jež nejsou uvedeny v článku. Dlouhodobým ideálem (jedné z filosofických škol wikipedistů) je všechny takové informace začlenit do článku na Multimediaexpo.cz, načež by odkaz na původní stránky zůstal jako reference.

Na jaké další stránky je možné odkazovat

  1. V článcích o uměleckých dílech (např. filmech, hudebních albech nebo knihách) několik málo odkazů na profesionální recenze.
  2. Internetové rozcestníky: Pokud v některém rozcestníku existuje kategorie pro stránky spojené s předmětem článku a je to užitečné, lze přidat odkaz na ni. Pokud je to možné, přednost mají otevřené rozcestníky.
  3. Fanouškovské stránky. Do článků o dílech, osobách atp., které mají na webu mnoho příznivců, je vhodné přidat odkaz na významné a kvalitní fanouškovské stránky.

Na co neodkazovat

  1. Rozhodně je nevhodné umisťovat odkazy, které slouží jako reklama na cokoliv. Přidávat odkazy na své vlastní stránky je velmi nevhodné. Přidávat masově odkazy na jediný web je rovněž krajně nevhodné. Jakákoli taková operace je třeba napřed prodiskutovat Virtuální svět. Opakované odkazování na svůj vlastní web navzdory vůli komunity je pokládáno za vandalismus a může vést i k potrestání viníka.
  2. Odkazy na stránky sloužící k prodeji něčeho, pokud nesplňují některý z důvodů výše.

Jak a kde odkazovat

Nadpis Externí odkazy

Nejběžnější způsob je připojit seznam externích odkazů na konec článku. Uveďte seznam odkazů na stránky, kterých jste buď čerpali, nebo které doporučujete čtenáři. Obvykle se použije sekce nejvyšší (2.) úrovně s názvem Externí odkazy, za kterým následuje v odrážkách seznam odkazů.

Pokud je počet odkazů velký, může být užitečné rozčlenit je do menších skupin. To lze provést pomocí sekcí nižší úrovně, které se pak objeví v obsahu článku.

Každý externí odkaz má být opatřen shrnujícím popisem: co je obsahem stránky, jaký je její přínos pro heslo v Multimediaexpo.cz, kdo je jejím autorem, jaký účel má, kterou stranu sporu zastává atp. podle toho, co je v daném případě relevantní. Popis by se měl řídit týmiž pravidly neutrality a encyklopedického popisu jako vlastní text hesla; je v pořádku citovat název článku a zvláště pokud je významný, i jeho autora, ale zejména u celých websitů není vhodné jen mechanicky přebírat jejich titul. U webových adres, které jsou lidsky srozumitelné a zapamatovatelné, zvláště jde-li o oficiální stránky podle bodu 1 výše, je vhodné zobrazit přímo adresu a komentář zvlášť (jako příklad 2 výše).

Citace

Druhý způsob použití externích odkazů je ve větách nebo odstavích, které vyžadují zvláštní referenci. V takovém případě může být odkaz vložen samostatně do těla článku na konec příslušné věty nebo odstavce. Takové odkazy nemají žádný jiný popisek, než automaticky generované pořadové číslo; může být však vhodné i opatřit je popiskem. Například,

'''Multimediaexpo.cz''' obsahuje už přes 300 000 článků. [http://www.multimediaexpo.cz]

který ve výsledku vypadá takto:

Multimediaexpo.cz obsahuje už přes 300 000 článků. [1]

Podívejte se také na