OS/2, svět zajímavých her

Z Multimediaexpo.cz

< OS
Přejít na: navigace, hledání
Autor: Michal Pohořelský
Uveřejněno: CHIP 03/97, strana 158-159


Ačkoliv se to zdá neuvěřitelné, současná mohutná vlna multimediálních her má své kořeny v roce 1975, kdy bylo vydáno první číslo prvního počítačového časopisu na světě - amerického BYTE. Za dalších šest let uvedla IBM na trh svůj první PC s operačním systémem MS-DOS a rok 1984 byl ve znamení agresivního nástupu výkonnějšího počítače PC/AT s pevným diskem.

Teprve v roce 1988 se však hry prosadily u nás i ve světě na domácích 8 a 16-bitových počítačích Atari, Commodore, Sharp a ZX-Spectrum. Na PC počítačích bylo her velmi málo, protože hardware byl drahý (např. Compaq Deskpro 386 / 16 MHz stál v říjnu 1988 asi 9000 DEM). Neutěšené postavení her pro systémy MS-DOS i OS/2 se však v roce 1989 začalo pomalu, ale jistě zlepšovat.


První období


V roce 1989 hry pro PC vstoupily do svého prvního vývojového období, které trvalo až do roku 1993. Tehdy měla většina uživatelů počítače s procesorem Intel / AMD Am386SX nebo 386DX. Drtivá většina kvalitních her proto vznikala v prostředí MS-DOS, které má malé nároky na systémové zdroje: Civilization, Dune II, Elite, Lemmings, Master of Orion, Prince of Persia, Wing Commander I, Wolfenstein 3D a další. O poznání horší byla pozice her v náročnějších systémech Windows 3.x a OS/2. Zatímco ve Windows prováděli programátoři první herní experimenty, v OS/2 vznikly tři zajímavé hry:

Heli Rescue verze 1.1 - akční simulátor vrtulníku. Úkolem hráče je střelbou zničit všechny protiletecké kulomety nebo vrtulníky nepřítele, zachránit zajatce a vrátit se na základnu. Hra se ovládá myši nebo klávesami. Pokud se používá myš, kurzor myši ukazuje stoupání, klesání a směr letu nahoru, dolů, dopředu a dozadu. Současná verze 2.1 byla vylepšena o různé typy nepřátel, možnost bombardování, větší počet vlastních vrtulníků a větší počet bojových misí.

MineSweeper verze 3.1 - je vlastně stejný jako jeho jmenovec z Windows. Vyniká ovšem výbornými zvukovými efekty.

Roids verze 1.0 - je kosmická střílečka, která od hráče vyžaduje velký postřeh a rychlou ruku na myši.


Druhé období


Během roku 1994 se na trhu PC prosadily tři produkty, které výrazným způsobem přispěly k dalšímu rozkvětu her. Prvním z nich byl procesor 486DX2/50 MHz, který postupně ovládl naše počítače a umožnil nástup první generace 3D her. Druhým, pro hraní důležitým a obecně používaným produktem se stala zvuková karta (spolu s CD-ROM), což otevřelo velký prostor i multimediálním aplikacím.

Nejdůležitějším hnacím motorem však byl fenomenální úspěch hry DOOM, jenž velmi názorně ukázal, že vytváření počítačových her může být velmi lukrativní záležitostí. Díky této trojici se PC hry dostaly do svého druhého (zlatého ?!) období, trvajícího dodnes. Poněvadž současným hrám pro DOS a Windows je věnován obrovský prostor ve specializovaných časopisech, popíšeme několik kvalitních sharewarových her pro zatím méně rozšířený systém OS/2 Warp.

Video Poker verze 1.0 (1994) - je počítačová mutace klasické karetní hry poker. Na počátku hry máte 25 USD, které můžete prosázet. Zvolíte si velikost sázek a tlačítkem DEAL dáte signál svému elektronickému společníkovi, aby vám nabídl pět karet. Potom se musíte rozhodnout, kolik karet chcete vyměnit. Máte-li štěstí, dokoupíte některou z prémiových kombinací (třeba - Four of Kind) a virtuální bankéř vám vyplatí zisk podle tabulky. Hra, která kromě hezké grafiky má i pěkné zvukové efekty, pracuje pod OS/2 verze 2.1 i OS/2 Warp a vyžaduje 1 MB RAM.

Roids verze 2.3 (1994) - Jste velitelem vesmírné lodi a vaším úkolem je v každém z mnoha herních sektorů zničit všechny asteroidy i nepřátelské objekty. K dispozici máte dvojici rychlopalných kanonů a energetický štít. Roids nabízí dvě úrovně. Jste-li začátečník či používáte-li procesor 486DX/DX2, zvolte úroveň Classic, v níž likvidujete jen asteroidy. Jestliže už patříte mezi zkušené hráče (a máte Pentium 90), zvolte úroveň Enhanced, umožňující likvidovat asteroidy i dotěrné nepřátele. Dejte však pozor, protože v této úrovni může velmi rychle dojít k dramatickému zvýšení počtu objektů. Roids má slušnou vektorovou grafiku s hezkými zvukovými efekty.

GNU Chess 4.0 pl.65 (1994) - je typickým představitel kosmopolitní aplikace, jež nezapře prostředí svého vzniku - grafický systém X-Window. Tyto kvalitní šachy najdete také v Linuxu, Windows 3.x a mnoha dalších OS. V prostředí PM (Presentation Manager) nabízí GNU Chess více funkcí než šachy dodávané se systémem, ale nepodporuje hru po síti a některé funkce nejsou plně implementovány. Se systémovými šachy (Šachy OS/2 verze 2.0) má navíc jeden společný nedostatek - občasné výpadky grafiky v aplikačním okně.

UChess P5 verze 1.17GA (1995) - jsou nepochybně nejsilnější šachy v OS/2. 32bitová aplikace s pěknou grafikou je plně optimalizována pro procesor Pentium (Pro) a vyžaduje grafický režim s 256 barvami. Jádro UChess je založeno na GNU Chess 4 pl.74 s množstvím doplňků, jež výrazně zvyšují strategicko-taktické možnosti hry. Většina hráčů ocení přehledně zobrazovanou hrací plochu bez výpadků grafiky. UChess má i rozsáhlou nápovědu, takže jediný nedostatek je absence síťové podpory.

DOOM for OS/2 verze 1.6b (1994) - Popisovat hru DOOM nemá smysl, asi neexistuje uživatel, který by ji neznal. Verze pro OS/2 má vůči originálu několik odlišností. Je jednou z prvních her postavených na multimediální technologii OS/2 - DIVE. Zde popisovaný a jinak volně dostupný DOOM představuje sharewarovou verzi bez oblíbených zbraní Plasma Rifle a BFG 9000. I když DOOM a CD-ROM verze DOOM II pracují v rozlišení 320 x 200 v 256 barvách, je zajímavé, že sharewarová verze pro OS/2 vypadá s 256 barvami značně odpudivě. Grafiku odpovídající originálu může zajistit pouze režim 65535 barev nebo True-Color. Ve Warpu je možné hrát DOOM v aplikačním okně o velikosti 320 x 200 bodů nebo 640 x 400 bodů, což je málo, nebo v režimu celé obrazovky. V něm je výhodné, že při hraní nejste rušení zbytkem pracovní plochy, rozlišení však musíte přizpůsobit výkonu počítače. Nesmrtelnost při hraní vám zajistí klávesová zkratka IDDQD. Vytvářet nové mise je možné v samostatném freewarovém programu OS/2 PM DOOM MAP Editor.

Master ROIDS verze 0.9 (1995) - Tento nástupce hry ROIDS 2.3 jistě patří mezi nejlepší sharewarové hry. Opět jste velitelem vesmírné lidi a ničíte asteroidy i nepřátelské objekty. Nový život dostanete za každých 10000 získaných bodů. Hra podporuje až čtyři hráče, má mnoho herních bonusů, které musíte lovit mezi asteroidy, a na rozdíl od svého vzoru i výrazně lepší grafiku. Ta ovšem vyžaduje počítač minimálně 486DX4/100 MHz a 16 MB RAM. Ke každé herní události (např. výbuch nepřátelské lodi) lze definovat vlastní zvukový efekt. V dialogu pro nastavení ovládání si můžete vybrat jednu speciální funkci - Hyperspace, ochranný štít nebo extra rychlost.

MAKMan/2 verze 1.0 (1996) - klon známé hry PacMan, je další hra využívající technologii DIVE. Uživatel si může zvolit tři grafické podoby hry - Classic, 3D Look a Fufitos. Hra se ovládá kurzorovými šipkami nebo joystickem.

Obsah

Technologie DIVE

Knihovna DIVE (Direct Interface Video Extensions) umožňuje programátorům snížit množství systémových režijních operací tím, že obchází grafické rozhraní OS/2 (GPI) a zapisuje přímo do bitové mapy. Kompletní bitové obrázky přenáší pomocí optimalizovaných funkcí do obrazové vyrovnávací paměti. DIVE má vlastnosti, které odpovídají technologii WinG firmy Microsoft. Navíc se v některých parametrech silně přibližuje technologii DirectX, která se stala součástí operačních systémů Windows 95/NT 4.0. V aplikacích DIVE poskytuje následující výhody:

Rychlost:

Chcete-li vytvořit náročnější akční hru, bez technologie DIVE nemáte šanci na úspěch. V grafickém prostředí prostě neexistuje jiná efektivní metoda, schopná vaši grafiku či animaci rychle dopravit na pracovní plochu. Standardní aplikační rozhraní (GPI) je totiž relativně pomalé, a proto nevhodné pro moderní multimediální hry uživající bitmapové animace a sprajty. DIVE také vývojáři umožní složit na pozadí jednotlivé bitmapy a výsledný kompletní obrázek vrhnout na obrazovku.

Integrace:

S DIVE můžete rychlé hry nejen vytvářet, ale také je bezešvým způsobem integrovat do grafického prostředí WPS. Zatímco spuštěná hra běží v aplikačním okně, uživatel se může přepínat mezi mnoha dalšími aplikacemi pouhým stisknutím tlačítka myši.

Podpora barev:

V rámci vývoje nové hry se programátor může zaměřit pouze na jeden barevný formát a DIVE automaticky zajistí převody do všech ostatních formátů (10 vstupních a 5 výstupních). DIVE podporuje osmi až 32bitovou hloubku barev v aplikačním okně nebo v režimu celé obrazovky.