Black-Friday-2019-12-Multimediaexpo.png

Panzer VIII Maus

Z Multimediaexpo.cz

Přejít na: navigace, hledání
Panzer VIII Maus
Panzer VIII Maus-August 2017-Flickr-1.jpg
Panzer VIII Maus-August 2017-Flickr-2.jpg
Maus v tankovém muzeum v Kubince
Základní charakteristika
Posádka 5-6 osob
Délka 10,9 m
Výška 3,66 m
Šířka 3,76 m
Hmotnost 188 t
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 60-240 mm
Hlavní zbraň 128 mm KwK44 L/55
Sekundární zbraň koaxiální 75 mm KwK 44 L/36.5
Pohon a pohyb
Pohon dieselový MB517 1200 hp (895 kW)
895 kW (1200 hp)
Odpružení torzní tyče
Poměr výkonu 6.4 hp/tun
Dojezd 160 km po silnici, 62km krajinou

Panzerkampfwagen VIII Maus (česky: Bojový pancéřový vůz VIII Myš; Sd.Kfz 205) byl německý těžký tank, který nebyl nikdy uveden do provozu. Maus je doposud také nejtěžší tank druhé světové války, který byl zkonstruován. Návrhy tohoto tanku byly předány Adolfu Hitlerovi Ferdinandem Porsche v červnu roku 1942 a vzápětí schváleny. Práce na výrobě byly velice usilovné a rychlé, první prototyp, vyroben v roce 1943, byl původně označen názvem Mammut (Mamut). Později však byl přejmenován na Mäuschen (Myška) a poté na konečné Maus (Myš).

Obsah

Shrnutí

Tank byl 10,1 metru dlouhý, 3,67 široký a 3,66 vysoký a vážil cca 180 tun (pro srovnání nejpoužívanější ruský tank T-34 vážil 30,9 tun). Maus byl vyzbrojen 128mm dělem s koaxiálním 75mm kanónem a měla ho obsluhovat posádka 5-6 mužů. Pancíř tanku se pohyboval v rozsahu mezi 60-240 mm. Ke konci války bylo ve výrobě osm tanků, z toho dva byly hotové. Plán počítal s výrobou první série o počtu 150–200 vozidel.

Z důvodů velké hmotnosti a objemu bylo prakticky nemožné, aby Maus přejížděl po mostech (Maus byl vybaven šnorchlem, aby se mohl dostat přes řeku) nebo byl převážen vlakem, avšak s touto váhou pro Mause nebylo takřka nic překážkou. Ani za použití nejsilnějších dostupných motorů nebyl tank schopen dosáhnout plánované rychlosti 20 km/h a mohl se pohybovat jen rychlostí 13 km/h.

Maus byl podobně jako většina tanků konstruovaných firmou Porsche vybaven elektrickou převodovkou. Porsche si na tomto zakládal a se stejným systémem se již dříve účastnil i soutěže na těžký tank Tiger, ve které ale zvítězila firma Henschel & Sohn a Porscheho přebytečné podvozky byly použity pro stíhače tanků Ferdinand. Maus byl původně navrhován s benzínovým motorem, avšak při výrobě byl předělán na dieselový.

Pro jeho náročnou mobilitu a pomalou rychlost se Maus dal těžko použít v ofenzivních operacích (to však ke konci války nebylo hlavním cílem německých tankových divizí). Naopak Maus byl výborným strojem pro obranu a jeho hmotnost mu dodávala stabilitu při střelbě. Výhoda kulometu mu dávala silnou obranu proti pěchotě což u mnohých německých tanků chybělo nebo bylo nedostatečné.

Model tanku Maus v měřítku 1:43, na modelu je jasně zřetelné silné pancéřování a velikost věže se 128 mm dělem KwK44

Dějiny vývoje

Původní plán počítal s dokončením prvního prototypu v létě 1943 a poté dodávat další v rychlosti 5ks za měsíc. Tato výroba byla svěřena továrnám Krupp, zodpovědné za konstrukci podvozku, těla a věže a továrně Alkett, zodpovědné za montáž.

V květnu 1943, dřevěná maketa byla předvedena Hitlerovi, který poté schválil k výrobě prvních 150 kusů. Vývoj Mause pokračovala, ale v říjnu 1943 Hitler zrušil objednávku 150 kusů. Toto nařízení bylo následováno v listopadu úplným zastavením vývoje. První prototypy však měli být dokončeny na hitlerův rozkaz.

První prototyp, bez věže, Alkett dokončil v prosinci 1943. Věž zastoupila nefunkční kopie stejné váhy.

Kromě problémů s rychlostí Maus nebyl schopný přejíždět po mostech. Z toho důvodu byl Maus předělán na obojživelný tank. V případě toků do hloubky 3 metrů byl Maus schopen překročit bez problémů, ale v hlubších vodách musel být Maus napojen na druhý aby mohl přejet na dně toku. Toto bylo zajištěno dlouhým elektrickým kabelem a šnorchlem, které umožňovaly přejet v hloubkách až do 13 metrů. Když první Maus překročil mohl napájet druhý z opačného břehu.

V březnu 1944 druhý prototyp byl dokončen. Tento model byl v mnohém odlišný od prvního. V polovině roku 1944 byla druhá verze vybavená elektrárenskou jednotkou a první funkční Maus věž, vybavená všemi schválenými zbraněmi byla, namontována do stroje. Původně se měla i první verze doplnit funkční věží to se však nikdy nestalo.

Krupp začal v červnu 1944 s produkcí dalších 4 strojů avšak výroba byla zastavena a základy rozmontovány a zničeny aby výroba nepadla do rukou nepřátel. Veškerá práce v Kruppu přestala v srpnu 1944. Mezitím se začalo se zkouškami na druhém prototypu, který byl rovněž vybaven Daimler-Benz MB 517 dieselovým motorem, novým elektrickým řídícím systémem a novým převodovým systémem vyrobeným v dílnách Škoda.

Z důvodů téměř nemožné přepravy vlakem byl pro Mause vytvořen speciální přepravní vagón.

Bojové nasazení

Dokončené a plně použitelné prototypy zůstaly v Kummersdorfu a ve výrobním areálu v Böblingenu. V posledních týdnech války Rudá armáda zabrala první verzi v okolí Kummersdorfu u těžkých artilerií. Němci tento model sabotovali těsně před opuštěním. Verze 2 s funkčním dělem měla sehrát roli v obraně Berlína, model se však poškodil při přepravě a byl zničen jeho posádkou aby nepadl do rukou nepřátel. Ani jeden z Mausů jedinkrát nevystřelil na nepřítele.

Rusové později namontovali na první verzi věž z druhé verze tak aby získali funkční tank. V roce 1946 byl Maus otestován v Sovětském svazu a později vystaven v Kubinském tankovém muzeu kde je stále.

YouTube

Oceloví giganti – Panzerkampfwagen VIII Maus
The Maus – Nazi Germany's Biggest Tank


Reference

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Panzer VIII Maus
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Panzer VIII Maus
Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Hlavní funkce
Navigace
Nástroje
Příspěvky a dary
Další informace