Rap

Z Multimediaexpo.cz

Rap (více používané slovo je sloveso rapping, či MCing, rýmování, spitting a nebo česky také rapování) jsou rytmicky mluvené rýmy, hra se slovíčky a poezie. Rapping nebo spíš rapování je základním elementem hip hopové hudby, ale také je úzce spojen s hip hopovou kulturou. Rapování může být doprovázáno beatem bez hudebního doprovodu. Rap by se dal zařadit pod mluvení, prózu, poezii a v poslední řadě i pod písní. Velice staré slovo rap vyjadřuje použití rychlé mluvy, původně rap znamenalo "to hit" (uhodit). Slovo se objevilo již v 16. století v Britské angličtině a znamenalo "to say" (něco říct) později bylo adaptováno afro-americkou lidovou angličtinou v šedesátých letech a znamenalo "to converse" (konverzovat, mluvit) a již brzy také znamenalo a popisovalo hudební styl. V současnosti termíny "rap"/"rapping" jsou často spojovány s hip hopovou hudbou a někdy jsou tyto dvě slova zaměnitelná. To ale neznamená, že když je v nějaké písni rap, jedná se o hip-hop. Rap se někdy používá i v rocku, metalu nebo i v jiných hudebních stylech. O hudebním stylu se dá dozvědět na článku věnovaném hip hopové hudbě. O vokálním žánru bude pojednávat tento článek.

Obsah

Historie

Hudební galerie

The media player is loading... Prehravac se nahrava...

  • Jižanský work song „DollarMamie“ (1939) od Judge "Bootmouth" Tucker a Alexander "Neighborhood" Williams.

The media player is loading... Prehravac se nahrava...

  • Tento útržek politicky orientovaných mluvených textů a poezie měl zásadní vliv na vývoj Hip-Hopu. Umělec: Gil Scott Heron.

The media player is loading... Prehravac se nahrava...

  • Spirituál (1926) od W. M. Givense.

Kořeny

Zdroj rapu je zakořeněn v afrických kořenech. Ještě předtím než hip hopová hudba vůbec existovala, Grijoti ze Západní Afriky si vyprávěli příběhy rytmicky, za doprovodu bubínků a některých tamnějších hudebních nástrojů. Tento fakt je uznávaný mnoho současnými umělci, moderními "grioty", spoken word umělci, mainstreamovou kulturou i akademiky.[1][2][3][4] Prvky blues sahají mezi work songy (pracovní písně), spirituály, otroctvím, až k hudební tradici Západní Afriky. Toto "blues" bylo hráváno černými (někdy bílými) umělci v oblasti Mississippi Delta v době zrušení otroctví. Elijah Wald, historik, Grammy-oceněný bluesový hudebník prohlašuje, že blues bylo rapováno již v brzkých dvacátých létech, 20. století[5][6] Wald went so far as to call hip hop "the living blues."[5]. Wald rovněž hip-hop nazval jako "živé blues"[5]. Jazz, které se vyvinulo z blues a ostatních afro-amerických a evropských hudebních elementů, na začátku 20. století mělo přímý dopad na hip hop; ve skutečnosti jazz je předchůdce hip-hopu, respektive odvetví poezie a jazzu, Jazz poetry (Jazzová poezie), která v díle demonstruje buď rádoby-jazzový rytmus nebo velký vliv (slovní) improvizace. Mluvené slovo jazzové poezie bylo rovněž předchůdcem Beat poezie. Gil Scott-Heron, hudebník a umělec jazzové poezie, který napsal písně jako "The Revolution Will Not Be Televised" (1971), "H2OGate Blues Part 2: We Beg Your Pardon America" (1975) či "Johannesberg" (1975) a tyto písně stály za ovlivněním mnoha raperů. Podobný umělec, konkrétně umělci The Last Poets, kteří byli aktivní v tomto druhu politické poezie již od roku 1969, byli rovněž rapoví inovátoři. V Billboard žebříčkách skončilo jejich debutní album hned v první dekádě hitparády. Během přelomu dvacátého století, karibská kultura i hudba postupně čím dál tím víc ovlivnovali americkou hudbu. Již v roce 1956, DJové "toastovali (africká tradice příběhů, které rapovali grioti) přes "dabnuté" jamajské rytmy. Říkalo se tomu "rap", což rozšířilo významy tohoto slova, jelikož to vyjadřovalo konání "neformálních diskuzí". Mezi první rapery pozdějších sedmdesátých let, 20. století patřil například disc jockey, Kool Herc. Herc byl jamajský imigrant, který v podstatě navázal na vlnu jamajského toastingu. Do tehdejšího silně komunistického Československa pronikl rap v roce 1984 ke skupině Manželé. První česká hip-hopová rapovaná píseň byla "Jižák". Více o českém hip hopu a rapu.

Old-School Rap

Old school rap/hip hop (1979–1984) je éra "jednoduchých rapovaných písních", po kterém je veliký povyk, nikoliv jak proklamuje All Music Guide, kvůli textům, ale kvůli "zlaté staré době". Samozřejmě byly i výjmky, někteří rapeři byli více politicky orientovaní, jako například kreativní Melle Mel ze skupiny The Furious 5 (+ "šestý" frontman Grandmaster Flash), který se soustředoval především na socio-politické komentáře s použitím hry se slovíčky. První komerční a významné skladby z old-school éry přícházely následovně...

  • 1979: "King Tim III (Personality Jock)" (US R&B #26) – Fatback Band
  • 1979: "Rapper's Delight" (US #36, US R&B #4, UK #3) – The Sugarhill Gang
  • 1980: "The Breaks" (US #87, US R&B #4, US Dance #9) – Kurtis Blow
  • 1980: "Funk You Up" (US R&B #15) – The Sequence
  • 1981: "Rapture" (US #1, US Dance #1, UK #5) – Blondie
  • 1982: "The Message" (US #62, US R&B #4, UK #8) – Grandmaster Flash & the Furious Five

Nejvíce významní umělci v této éře byli the Fat Boys, Kool Herc, Afrika Bambaataa, The Sugarhill Gang, The Treacherous Three, Funky 4 + 1, Fab 5 Freddy a Grandmaster Flash & The Furious Five.

Zlatá éra

Golden age hip hop (pozdější 1980s~brzké 1990s)[7] je éra drastických změn v textech hip-hopu. Allmusic napsal "lyrické kung-fu pozdějšího hip-hopu". Tato "zlatá éra" končila v letech '93~'94 a vzala si tak sebou období s nejvíce inovativními texty vůbec.[8][9]. Nejvíce významní umělci v této éře byli Run-D.M.C., Beastie Boys, A Tribe Called Quest, Wu-tang Clan, Boogie Down Productions, Public Enemy, De La Soul, The Fat Boys, Doug E. Fresh, N.W.A., Jungle Brothers, Big Daddy Kane, Queen Latifah, Ice Cube, Salt N Pepa, 2Pac, The Notorious B.I.G. a další.

Společenský dopad

Po dobu historie hip hopu se vyvinulo spousta nových hudebních stylů, které obsahovaly elementy rapu. Příkladem může být rap rock, což je derivát rapcore a rap metalu (fusion styl rocku metalu a punku s rapovanými vokály), hip house což je produkt house a rapu. Spousta populárních stylů, ve kterých se objevují perkuse, někdy můžou obsahovat složku rapu, která se tam hodí, příklady: new wave (Blondie), disco (BJ Hollywood), jazz (Gang Starr, funk (Fatback Band), Contemporary R&B (Mary J. Blige), Reggaeton (Daddy Yankee) či dokonce J-dance (Soul'd Out). UK garage s rapem vytvořilo podžánr grime, hudební žánr založený na rapu.

Rovněž, kulturní scéna Hip-hopu může být spjatá s ilegálními automobilovými závody a kulturou závodů obecně.

Někteří hip-hopoví umělci nepoužívají techniky samplování, syntetické hudební nástroje ani bicí stroje, příkladem můžou být The Roots a Rage Against the Machine.

Reference

  1. BBC News: Africa (anglicky)
  2. About.com: Rap (anglicky)
  3. PBS lesson plan on the blues (anglicky)
  4. Yale University Teachers Association [online]. [cit. 2005-12-21]. Dostupné online.  
  5. 5,0 5,1 5,2 Hip Hop and Blues [online]. [cit. 2005-12-21]. Dostupné online.  
  6. The Roots of Rap [online]. [cit. 2005-12-21]. Dostupné online.  
  7. Jon Caramanica, "Hip-Hop's Raiders of the Lost Archives", New York Times, 26. června, 2005 (původně)
  8. http://www.allmusic.com/explore/style/d12014
  9. Jon Caramanica, "Hip-Hop's Raiders of the Lost Archives", New York Times, 26. června, 2005 (původně)