Silniční vlak

Z Multimediaexpo.cz

Typický silniční vlak v Austrálii
Silniční vlak na Great Northern Highway v Austrálii.

Silniční vlak (v Austrálii road train, v USA a západní Kanadě triples) je jízdní souprava tvořená tahačem a několika, často třemi až čtyřmi návěsy a přívěsy, o délce běžně až kolem 50 metrů. Některé maxisoupravy však mají třeba i téměř 30 „vagonů“.[1] Kromě jmenovaných zemí se používají ještě v Argentině.

Ve většině evropských zemí je jejich provoz vyloučen, protože maximální délka jízdní soupravy je vesměs omezena na 17–19 metrů.

Silniční vlaky vyrábí například firma Mottons Transport Scania.

Obsah

Benzinoelektrické vlaky Daimler

V roce 1909 Ferdinand Porsche jako ředitel firmy Österreichische Daimler Motoren AG (ÖMG) na přání armády zkonstruoval silniční vlak s motorovým vozem a deseti jednonápravovými přívěsnými vozy na benzino-elektrický pohon. Motorový vůz má poháněnou zadní nápravu (dva elektromotory), každá náprava přívěsů má svůj elektromotor, vozy byly označovány Daimler-Landwehr-Zug. První vůz byl C. a k. správou vojenských vozidel objednán v roce 1909, druhý v roce 1910, další v březnu 1911, další dva v říjnu 1912, tři v roce 1913 pod označením B-Zug a do začátku války ještě dalších 10 kusů. Posádku tvořilo 10 lidí. Druhý vlak byl používán vojenským skladem v Bosně. Kolem roku ÖMG vyrábí upravené B-Zugy s výměnnými koly, schopné jízdy jak po silnici, tak po kolejích. [2] [3] Po První světové válce přešly některé tyto silniční vlaky do arzenálu československé armády a byly použity při stavbě pohraničních opevnění.[2]

Silniční vlak v umění

Parní slon jako lokomotiva ve Verneově románu Zemí šelem.

V knize Julese Verna: Zemí šelem se vyskytuje silniční vlak tažený parním slonem. Kolos jako kráčející lokomotiva táhne dva pojízdné obytné bungalovy, je však také schopen plavby ve vodě.

Silniční vlak je hlavní rekvizitou románu Svět na kolech Harryho Harrisona.

Související články

Reference

  1. Přišlo po síti: Australianroadtrains, BUSportál.cz, 8. 1. 2008: obrázky silničních vlaků
  2. 2,0 2,1 František Novák: Velký čaroděj techniky, 29. 8. 2002, Válka.cz
  3. benzíno-elektrický pohon – část 1 , 22. 4. 2007

Externí odkazy