V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Tunel Klimkovice

Z Multimediaexpo.cz

Tunel Klimkovice ve výstavbě (2007)

Tunel Klimkovice nebo také Klimkovický tunel je jediný tunel na dálnici D1, byl vybudován ražením. Nachází se na úseku 4707 BílovecOstrava-Rudná, který byl dříve uvažovaný jako součást dálnice D47. Tunel byl postaven z důvodu ochrany životního prostředí a kvůli minimalizaci vlivu stavby 4707 dálnice D1 na obec Klimkovice. Tunel Klimkovice je druhý nejdelší dálniční tunel v Česku (první nejdelší je Tunel Panenská na dálnici D8).

Obsah

Chronologie

  • konec října 2004 – zahájeny práce na stavební jámě na ostravském portálu
  • listopad 2004 – zahájeny práce na brněnském portálu
  • 1. dubna 2005 – zahájena ražba z ostravské strany
  • 23. května 2005 – slavnostní zahájení stavby úseku 4707 Bílovec – Ostrava-Rudná
  • 30. června 2005 – zahájena ražba z brněnské strany
  • 12. prosince 2005 – proražen tubus B (směr Ostrava-Brno)
  • 15. února 2006 – proražen tubus A (směr Brno-Ostrava)
  • 6. května 2008 – uvedení do provozu celého úseku 4707 Bílovec – Ostrava-Rudná včetně tunelu Klimkovice

Základní technické parametry

Tunel obsahuje dva tubusy. Tubus A (směr Brno-Ostrava) je dlouhý 1076,826 m (z toho 864,823 m raženo a 165,83 m hloubeno na brněnské straně a 46,17 m na ostravské), tubus B (směr Ostrava-Brno) je dlouhý 1088,090 m (z toho raženo 875,273 m a hloubeno 166,4 m na brněnské straně a 46,4 m na ostravské). Tunel je široký 12,204 m, v místě nouzového zálivu 14,454 m, šiřka mezi chodníky je 9,5 m, v místě nouzového zálivu 11,75 m a průjezdní výška je 4,8 m. Plocha výrubu je 120,17 m². Celkem bylo vyraženo 367,2 tisíc m³.

Bezpečnost tunelu

Každý tubus obsahuje dva jízdní pruhy a maximální povolená rychlost je stanovena na 80 km/h, ačkoliv projekt počítal s rychlostí až 110 km/h.[1] Tubusy propojují 5 propojovacích chodeb sloužících k nouzové evakuaci lidí v případě nehody či požáru. Středová spojka obsahuje nouzové zálivy o délce 40 m a je vyvedena na povrch vertikální šachtou určenou pro přípojné kabely a požární vodovod. Kromě toho každý tubus obsahuje šest SOS výklenků obsahujících sebezáchranné prostředky, protipožární hydranty a spojení s integrovaným záchranným systémem. Dozor nad provozem v tunelu dohlíží dispečink ve Středisku správy a údržby dálnic ve Slovenské ulici v Ostravě. Pro stavbu byl poprvé v České republice používán tzv. protipožární beton. Ten obsahuje polypropylenová vlákna, která se v případě požáru vlivem vysoké teploty vypaří. V betonu tak vzniknou komůrky, do kterých se zahřátý beton může rozpínat. Zabrání se tak jeho pnutí a sníží možnost totální destrukce tunelové konstrukce.

Náklady na realizaci

Celkové náklady na výstavbu byly odhadnuty na 2,5 miliardy .

Geodetická dokumentace

Geodetická dokumentace skutečného provedení stavby byla provedena jako 3D dokumentace. Jejím zhotovitelem je Subterra a Geodis Brno. V soutěži o Technické dílo roku 2008 pořádaném Komorou geodetů a kartografů získala tato dokumentace druhé místo.[2]

Související články

Reference

  1. http://www.dalnice-silnice.cz/D1.htm
  2. http://www.kgk.cz/_anketa_/TDR/hodnoceni.php?rok=2008

Externí odkazy

  • Via Moravica – informační server o výstavbě dálnice D47


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tunel Klimkovice