Tupolev Tu-22

Z Multimediaexpo.cz

Tupolev Tu-22
TU-22 Blinder.JPG
Tupolev Tu-22 (Monino)
Základní charakteristika
Určení bombardovací letoun
Výrobce Tupolev
Konstruktér Tupolev
První let 1958
Zařazen 1962
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 311
Varianty
Uživatel SSSR

Tupolev Tu-22 (kód NATO Blinder) byl sovětský bombardér z konce 50. let 20. století.

Obsah

Vývoj

Letoun vznikl dle požadavku na stroj, který měl být náhradou za Tupolev Tu-16. Původně se začalo pracovat na dvou projektech, ovšem nakonec byl vyvíjen pouze projekt „105.“ První prototyp byl vyroben již v srpnu 1957, ovšem nebyly k němu motory, na které se muselo čekat až do září.

Letoun poprvé vzlétl 21. června 1958. Během letových zkoušek se ukázalo, že stroj nedosáhl požadovaných parametrů, a tak muselo dojít k jemu podstatnému přepracování. První prototyp „105A“ vzlétl 7. září 1959, při jednom ze zkušebních letů došlo ke katastrofě, kdy se stroj zřítil a zahynuli dva členi osádky. První tři sériové letouny byly dokončeny v létě roku 1960, přičemž zkoušky dále pokračovaly. Ukázalo se že stroj je za letu nestabilní. Došlo k další havárii, ovšem i přesto bylo rozhodnuto o výrobě 12 bombardérů Tu-22A a 30 průzkumných letadel Tu-22R.

Letové zkoušky dále pokračovaly až do září 1962, kdy byl stroj oficiálně zaveden do výzbroje, a to i přesto, že nedosahoval požadovaných parametrů. Nakonec bylo vyrobeno pouhých 15 kusů letounů Tu-22A, které byly používány k přípravě prvních osádek. Bylo však pokračováno v produkci průzkumných letounů Tu-22R, kterých bylo vyrobeno 127 kusů. Dále byla vyrobena cvičná varianta Tu-22U, přičemž první stroj vznikl přestavbou z varianty Tu-22R. Též bylo vyprodukováno 47 letounů ve variantě Tu-22P, což byly letouny - rušiče. Od roku 1961 začaly probíhat zkoušky dalšího typu pod označením Tu-22K, resp. komplexu K-22, který zahrnoval letoun-nosič Tu-22K, raketu Ch-22 a radiolokátor PN. Tu-22K měl napadat důležité cíle v hloubce území protivníka a americké letadlové lodě. Letouny se v počtu 76 kusů sériově vyráběly od roku 1965 do roku 1969. Počátkem 70. let vzlétly nové stroje Tupolev Tu-22M, což však byla prakticky jiná letadla.

Soubor:Blinder operators.png
Bývalí uživatelé

Praxe

Tu-22 nebyl oblíbeným strojem pro piloty ani osádku. Letouny trpěly poruchami, vysokou pádovou rychlostí, značné množství jich bylo ztraceno při haváriích. Náročná byla i údržba stroje. Letouny byly ze sovětského letectva vyřazeny počátkem 90. let. Kromě SSSR stroje užívala i Lybie, Irák a Egypt.

Technické údaje (Tupolev Tu-22K)

Tupolev Tu-22 BLINDER.png
  • Rozpětí: 23,6 m
  • Délka: 42,2 m
  • Výška: 9,45 m
  • Nosná plocha: 162,25 m2
  • Vzletová hmotnost: 85 000 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 92 000 kg
  • Hmotnost prázdného letounu: 43 600 kg
  • Počet a typ motorů: 2× VD-7M resp. 2× RD-7M2
  • Tah jednoho motoru /s forsáží: 100kN/156kN resp. 110 kN/165 kN
  • Maximální rychlost ve výšce: 10 000m /v čisté konfiguraci/ 1640 km/h
  • Maximální rychlost u země /v čisté konfiguraci/: 950 km/h
  • Maximální dostup: 13 300 m
  • Doba stoupání na výšku: 9000 m 10 min
  • Maximální dolet (delivery): 4 550 km
  • Maximální dolet při rychlostí 1300 km/h: 1750 km
  • Délka vzletu: 2 700 m
  • Dojezd po dosednutí: 1 900 m
  • Maximální nosnost: 9 000 kg
  • Střelecká výzbroj-pohyblivá: 1× 23mm R-23

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-22