V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Zákaz interpretace norem vnitřních předpisů církví a náboženských společností neznamená i zákaz jejich aplikace (TZ101/2017)

Z Multimediaexpo.cz

III. senát Ústavního soudu (soudce zpravodaj Jaroslav Fenyk) vyhověl ústavní stížnosti a zrušil rozsudky Nejvyššího soudu a Městského soudu v Praze, neboť jimi a řízeními předcházejícími jejich vydání bylo porušeno právo stěžovatelky na přístup k soudu a stěžovatelčina svoboda vyznání.

Stěžovatelka uzavřela s Arcibiskupstvím pražským (v tomto řízení vedlejší účastník) v září 2002 pracovní smlouvu, podle níž pro něj vykonávala funkci pastorační asistentky. Čtyři roky předtím a čtyři roky potom – v letech 1998 a 2006 byla do této funkce i opakovaně ustanovena jednostranným právním úkonem. Následně dal vedlejší účastník opakovaně stěžovatelce výpověď z pracovního poměru, přičemž stěžovatelka se vždy domohla určení její neplatnosti soudem, a to až do řízení, z nějž vzešla ústavní stížností napadená rozhodnutí. Ta byla vydána v průběhu řízení před obecnými soudy, v němž se stěžovatelka jako žalobkyně domáhala určení neplatnosti výpovědi z pracovního poměru, kterou jí jako zaměstnankyni dal vedlejší účastník v srpnu 2012. Obvodní soud pro Prahu 1 nejprve stěžovatelce vyhověl, odvolací Městský soud v Praze však přisvědčil námitce vedlejšího účastníka ohledně nedostatku pravomoci soudu a žalobu stěžovatelky zamítl. Stěžovatelka podle odvolacího soudu vykonávala pro vedlejšího účastníka duchovenskou činnost, a tedy nebyla ve vztahu k němu v pracovním poměru, nýbrž ve služebním poměru duchovního. Zánik takového služebního poměru spadá dle soudu do sféry vnitřní autonomie církve dle čl. 16 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Nejvyšší soud následně zamítl dovolání stěžovatelky s tím, že pro absenci pravomoci soudu je nerozhodné, zda stěžovatelka byla duchovní Církve římskokatolické či nikoliv, neboť i kdyby nebyla, náplň její činnosti pro vedlejšího účastníka měla převážně duchovní povahu. Stěžovatelka se poté obrátila na Ústavní soud s tvrzením, že obecné soudy porušily její právo na soudní ochranu, když se odmítly zabývat podstatou věci s odkazem na nedostatek své pravomoci. Zároveň kategoricky odmítá, že by byla „duchovním“, neboť těmi jsou pouze ti, kteří přijali svátost svěcení, kterou stěžovatelka nepřijala a jako manželka a matka ani přijmout nemohla.

Ústavní soud dospěl k závěru, že je ústavní stížnost důvodná. Čl. 16 odst. 2 Listiny (jakož i § 3 odst. 4 zákona o církvích a náboženských společnostech) omezuje vnitřní autonomii církví a náboženských společností toliko na ustanovování duchovních, nikoliv i na pracovněprávní vztahy s dalšími osobami.

Zákaz interpretace norem vnitřních předpisů církví a náboženských společností neznamená i zákaz jejich aplikace. Obsahuje-li norma českého právního řádu pojem, jehož obsah je vyplněn vnitřním předpisem církve či náboženské společnosti, musí obecné soudy užít takový výklad, který je za správný považován k tomu příslušným orgánem či jehož je dosaženo příslušným postupem uvnitř dané církve či náboženské společnosti.

Tím, že obecné soudy dovodily absenci své pravomoci rozhodnout spor mezi stěžovatelkou a vedlejším účastníkem, aniž by zjišťovaly, zda stěžovatelka byla v souladu s vnitřními předpisy Církve římskokatolické duchovní této církve či nikoliv, ačkoliv tato skutečnost byla rozhodná pro posouzení, zda v dané věci je dána pravomoc soudů v občanskoprávním řízení dle ustanovení § 7 občanského soudního řádu, a stěžovatelka tvrdila, že duchovní této církve není, dopustily se odmítnutí spravedlnosti a porušily její právo na přístup k soudu zaručené čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.

Současně tím porušily i stěžovatelčinu svobodu vyznání zaručenou čl. 15 odst. 1 Listiny a čl. 9 odst. 1 Úmluvy, neboť nijak nepřezkoumávaly, zda stěžovatelka vůbec dala platný souhlas se svým ustanovením duchovní Církve římskokatolické, ačkoliv skutkový stav zjištěný po doplnění dokazování odvolacím soudem o tomto zavdával tak silný důvod k pochybnostem, že bylo na vedlejším účastníkovi, aby je vyvrátil. Obecné soudy tak přisoudily stěžovatelce duchovní stav, ačkoliv tato v řízení vyjadřovala opačnou vůli, aniž se zabývaly tím, jestli stěžovatelka do tohoto stavu skutečně patřila.

Dobrovolný souhlas se vstupem do duchovního stavu dle § 4 odst. 3 zákona o církvích a náboženských společnostech má kvintesenciální význam, neboť je jednak předpokladem zachování ochrany svobody vyznání dotčené osoby, jednak je však i relevantním právním důvodem pro omezení možnosti dovolávat se soudního přezkumu otázek vzniku, změny či zániku služebního vztahu duchovního. Vzhledem k mimořádným právním dopadům vstupu do duchovního stavu souhlas dotčené osoby s tímto vstupem nesmí být pouze konkludentní.

V následujícím řízení před obecnými soudy bude proto jejich úkolem provést dokazování za účelem zjištění, zda stěžovatelka měla na základě vnitřních předpisů Církve římskokatolické postavení duchovní osoby této církve, v kterémžto případě jejich pravomoc k meritornímu rozhodnutí jejího sporu s vedlejším účastníkem dána není, nebo zda toto postavení neměla, v kterémžto případě je jejich povinností spor projednat meritorně, respektive meritorně přezkoumat rozhodnutí soudu prvého stupně. Správný výklad těchto vnitřních předpisů tedy obecné soudy musí učinit předmětem dokazování.

  • Text nálezu Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 3591/16 je dostupný zde (333 KB, PDF).
  • Miroslava Sedláčková, tisková mluvčí Ústavního soudu

Kontakt

  • Ústavní soud (Brno, TZ 101/2017)
  • Joštova 8, 660 83 Brno 2
  • Telefon: (+420) 542162111
  • Fax: (+420) 542161309, (+420) 542161169
  • Elektronická podatelna: podani@usoud.cz
  • Web: http://www.usoud.cz/



Tisková zpráva je součástí Katalogu firem a představuje placené reklamní sdělení.