V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Airbus Beluga

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Výrazné vylepšení)
(Výrazné vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 2: Řádka 2:
|název = Airbus A300-600ST Beluga
|název = Airbus A300-600ST Beluga
|typ = nákladní letoun pro přepravu<br />rozměrného nákladu
|typ = nákladní letoun pro přepravu<br />rozměrného nákladu
-
|výrobce = [[Airbus S.A.S.]]
+
|výrobce = Airbus S.A.S.
-
|image = [[Soubor:A300-600ST 1 New Colour.JPG|250px]]
+
|image = [[Soubor:BGA Beluga F-GSTB 2jul15 LFBO.jpg|250px]]
-
|text = Airbus Beluga v nových barvách
+
|text = Airbus Beluga v nových barvách (2015)
|konstruktér =  
|konstruktér =  
|první let = [[13. září]] [[1994 v letectví|1994]]<ref name="LK">PAVLÁK, René. Airbus A300-600ST Beluga. Letectví a kosmonautika, 1994, roč. LXX, čís. 22, s. 46-47. ISSN 0024-1156</ref>
|první let = [[13. září]] [[1994 v letectví|1994]]<ref name="LK">PAVLÁK, René. Airbus A300-600ST Beluga. Letectví a kosmonautika, 1994, roč. LXX, čís. 22, s. 46-47. ISSN 0024-1156</ref>
Řádka 16: Řádka 16:
|hlavní uživatel = Airbus Transport International
|hlavní uživatel = Airbus Transport International
|více uživatelů =  
|více uživatelů =  
-
}}
+
}}[[Soubor:BGA Beluga F-GSTD 5jul14 LFBO-2.jpg|thumb|230px|Airbus Beluga za letu]]
-
'''Airbus A300-600ST''' ('''''S'''uper '''T'''ransporter'') neboli '''Beluga''' (''Běluha'') je speciální verzí standardního velkokapacitního [[dopravní letoun|dopravního letounu]] [[Airbus A300]]. Je upraven k převážení částí konstrukce letadel a rozměrných a neskladných nákladů. Přepravní prostor A300-600ST má 7,4 metrů v průměru a je 37,7 metrů dlouhý; maximální hmotnost nákladu je 47 tun. Maximální vzletová hmotnost 155 tun je srovnatelná s maximální vzletovou hmotností normálního A300, což napovídá, že letoun je určen k převážení rozměrných, ale relativně lehkých nákladů.
+
'''Airbus A300-600ST''' ('''''S'''uper '''T'''ransporter'') neboli '''Beluga''' (''Běluha'') je speciální verzí standardního velkokapacitního [[dopravní letoun|dopravního letounu]] [[Airbus A300]]. Je upraven k převážení částí konstrukce letadel a rozměrných a neskladných nákladů. Přepravní prostor A300-600ST má 7,4 metrů v průměru a je 37,7 metrů dlouhý; maximální hmotnost nákladu je 47 tun. Maximální vzletová hmotnost 155 tun je srovnatelná&nbsp;s&nbsp;maximální vzletovou hmotností normálního A300, což napovídá, že letoun je určen k převážení rozměrných, ale relativně lehkých nákladů.
== Historie ==
== Historie ==
-
[[Soubor:Airbus Beluga fcm.jpg|thumb|left|Airbus Beluga za letu]]
 
Mnozí velcí [[Letecký výrobce|letečtí výrobci]] jsou nadnárodními společnostmi a není pro ně neobvyklé, že mají své výrobní závody na vzájemně velmi vzdálených místech. Situace u [[Airbus]]u je ovšem unikátní, protože byl založen jako konsorcium leteckých výrobců z [[Francie]], [[Spojené království|Velké Británie]], [[Německo|Německa]] a [[Španělsko|Španělska]] a geografické rozmístění jeho závodů není jen otázkou nákladů a výhodnosti, je to také záležitost historie, národních zájmů a hrdosti. Důsledkem je, že každý z partnerů vyrábí celou jednu sekci konstrukce letounu, které pak musí být převezeny na jedno místo s montážní linkou. Detaily se liší u jednotlivých modelů, ale typicky se křídla vyrábějí v Británii, ocasní část ve Španělsku, [[Trup letadla|trup]] v Německu a příď a centrální část ve Francii; všechny musí být smontovány v [[Toulouse]] nebo v [[Hamburk]]u.
Mnozí velcí [[Letecký výrobce|letečtí výrobci]] jsou nadnárodními společnostmi a není pro ně neobvyklé, že mají své výrobní závody na vzájemně velmi vzdálených místech. Situace u [[Airbus]]u je ovšem unikátní, protože byl založen jako konsorcium leteckých výrobců z [[Francie]], [[Spojené království|Velké Británie]], [[Německo|Německa]] a [[Španělsko|Španělska]] a geografické rozmístění jeho závodů není jen otázkou nákladů a výhodnosti, je to také záležitost historie, národních zájmů a hrdosti. Důsledkem je, že každý z partnerů vyrábí celou jednu sekci konstrukce letounu, které pak musí být převezeny na jedno místo s montážní linkou. Detaily se liší u jednotlivých modelů, ale typicky se křídla vyrábějí v Británii, ocasní část ve Španělsku, [[Trup letadla|trup]] v Německu a příď a centrální část ve Francii; všechny musí být smontovány v [[Toulouse]] nebo v [[Hamburk]]u.
Když v roce [[1970]] začal Airbus s výrobou, první komponenty byly přepravovány po silnici, ale rostoucí výroba si brzy vynutila změnu k rychlejší a levnější přepravě vzduchem. Od roku [[1972]] Airbus používal flotilu čtyř výrazně upravených letounů „[[Super Guppy]]“ - původně [[Boeing Stratocruiser|Boeingů Stratocruiser]] ze 40. let. S předělanými rozměrnými trupy a [[turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]] převážely v 60. letech objemné náklady pro vesmírný program [[NASA]]. Po určitém čase ale Super Guppies přestaly postačovat. Jejich stáří neustále zvyšovalo provozní náklady (náklady na přepravu dílů činily 0,4 až 0,5&nbsp;% z prodejní ceny letadel Airbus)<ref name="LK" /> a vzrůstající objem výroby u Airbusu vyžadoval větší přepravní kapacitu.
Když v roce [[1970]] začal Airbus s výrobou, první komponenty byly přepravovány po silnici, ale rostoucí výroba si brzy vynutila změnu k rychlejší a levnější přepravě vzduchem. Od roku [[1972]] Airbus používal flotilu čtyř výrazně upravených letounů „[[Super Guppy]]“ - původně [[Boeing Stratocruiser|Boeingů Stratocruiser]] ze 40. let. S předělanými rozměrnými trupy a [[turbovrtulový motor|turbovrtulovými motory]] převážely v 60. letech objemné náklady pro vesmírný program [[NASA]]. Po určitém čase ale Super Guppies přestaly postačovat. Jejich stáří neustále zvyšovalo provozní náklady (náklady na přepravu dílů činily 0,4 až 0,5&nbsp;% z prodejní ceny letadel Airbus)<ref name="LK" /> a vzrůstající objem výroby u Airbusu vyžadoval větší přepravní kapacitu.
-
[[Soubor:Airbus beluga beladung.jpg|thumb|Airbus Beluga nakládání/vykládání]]
 
-
V roce [[1991]] [[Aérospatiale]] a [[DASA]], dva z hlavních partnerů v Airbusu, začaly společně vyvíjet náhradu. Za základ posloužil standardní velkokapacitní dvoumotorový [[Airbus A300]]: křídla, motory, [[Podvozek letadla|podvozek]] a spodní část trupu byly zachovány a horní část trupu byla nahrazena obrovskou konstrukcí ve tvaru podkovy, která měla 7,7 m v průměru. Aby byl umožněn nerušený přístup do nákladového prostoru, byla [[pilotní kabina]] standardního A300 posunuta pod podlahu nákladového prostoru a nad kabinu byly instalovány vzhůru se otevírající vrata. Ocasní část byla zvětšena a zesílena, aby byla zajištěna směrová stabilita při letu.
+
V roce [[1991]] Aérospatiale a DASA, dva z hlavních partnerů v Airbusu, začaly společně vyvíjet náhradu. Za základ posloužil standardní velkokapacitní dvoumotorový [[Airbus A300]]: křídla, motory, [[Podvozek letadla|podvozek]] a spodní část trupu byly zachovány a horní část trupu byla nahrazena obrovskou konstrukcí ve tvaru podkovy, která měla 7,7 m v průměru. Aby byl umožněn nerušený přístup do nákladového prostoru, byla [[pilotní kabina]] standardního A300 posunuta pod podlahu nákladového prostoru a nad kabinu byly instalovány vzhůru se otevírající vrata. Ocasní část byla zvětšena a zesílena, aby byla zajištěna směrová stabilita při letu.
Práce na letounu začala v září [[1992]] a o dva roky později, [[13. září]] [[1994 v letectví|1994]] v 9:02 hodin, se uskutečnil první let trvající 4 hodiny a 21 minut.<ref name="LK" /> Po 335 hodinách zkušebních letů získal letoun v září [[1995]] všechna potřebná povolení a A300-600ST, nyní známý jako ''„bílá velryba“'' neboli ''Beluga'', vstoupil do služby. Byly vyrobeny ještě čtyři další Belugy, tempem asi jedné za rok a všech pět je v pravidelné službě. Jejich hlavním úkolem je převážet komponenty Airbusů z výroby na montážní linky v [[Toulouse]] a [[Hamburk]]u, ale jsou k dispozici i pro charterové lety. Byly už použity pro přepravu mnoha speciálních nákladů, např. částí [[vesmírná stanice|vesmírné stanice]], rozměrných a křehkých uměleckých děl, průmyslových strojů a kompletních [[vrtulník|helikoptér]]. (Beluga na spodním obrázku přepravila tři vrtulníky, dva [[NHI NH90]] a jeden [[Eurocopter Tiger]] z [[Evropa|Evropy]] do [[Austrálie]] a zpět.)
Práce na letounu začala v září [[1992]] a o dva roky později, [[13. září]] [[1994 v letectví|1994]] v 9:02 hodin, se uskutečnil první let trvající 4 hodiny a 21 minut.<ref name="LK" /> Po 335 hodinách zkušebních letů získal letoun v září [[1995]] všechna potřebná povolení a A300-600ST, nyní známý jako ''„bílá velryba“'' neboli ''Beluga'', vstoupil do služby. Byly vyrobeny ještě čtyři další Belugy, tempem asi jedné za rok a všech pět je v pravidelné službě. Jejich hlavním úkolem je převážet komponenty Airbusů z výroby na montážní linky v [[Toulouse]] a [[Hamburk]]u, ale jsou k dispozici i pro charterové lety. Byly už použity pro přepravu mnoha speciálních nákladů, např. částí [[vesmírná stanice|vesmírné stanice]], rozměrných a křehkých uměleckých děl, průmyslových strojů a kompletních [[vrtulník|helikoptér]]. (Beluga na spodním obrázku přepravila tři vrtulníky, dva [[NHI NH90]] a jeden [[Eurocopter Tiger]] z [[Evropa|Evropy]] do [[Austrálie]] a zpět.)
==Specifikace (A300-600ST)==
==Specifikace (A300-600ST)==
-
[[Soubor:Airbus-A300-600STl.jpg|thumb|Airbus Beluga ve starých barvách. Další letouny v pozadí napovídají o rozdílu ve velikostech]]
+
[[Soubor:F-GSTB - 2 Airbus A.300B4-608ST Beluga Airbus (8634655670).jpg|thumb|230px|Airbus Beluga při nakládání/vykládání]]
 +
[[Soubor:F-GSTD Beluga Airbus 4 loading (7806805468).jpg|thumb|230px|Airbus Beluga při nakládání/vykládání]]
===Technické údaje===
===Technické údaje===
* '''Posádka:''' 4
* '''Posádka:''' 4

Aktuální verze z 22. 4. 2016, 09:19

Airbus A300-600ST Beluga
BGA Beluga F-GSTB 2jul15 LFBO.jpg
Airbus Beluga v nových barvách (2015)
Základní charakteristika
Určení nákladní letoun pro přepravu
rozměrného nákladu
Výrobce Airbus S.A.S.
Konstruktér
První let 13. září 1994[1]
Zařazen září 1995
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 5 kusů
Varianty
Uživatel Airbus Transport International
Airbus Beluga za letu

Airbus A300-600ST (Super Transporter) neboli Beluga (Běluha) je speciální verzí standardního velkokapacitního dopravního letounu Airbus A300. Je upraven k převážení částí konstrukce letadel a rozměrných a neskladných nákladů. Přepravní prostor A300-600ST má 7,4 metrů v průměru a je 37,7 metrů dlouhý; maximální hmotnost nákladu je 47 tun. Maximální vzletová hmotnost 155 tun je srovnatelná s maximální vzletovou hmotností normálního A300, což napovídá, že letoun je určen k převážení rozměrných, ale relativně lehkých nákladů.

Obsah

Historie

Mnozí velcí letečtí výrobci jsou nadnárodními společnostmi a není pro ně neobvyklé, že mají své výrobní závody na vzájemně velmi vzdálených místech. Situace u Airbusu je ovšem unikátní, protože byl založen jako konsorcium leteckých výrobců z Francie, Velké Británie, Německa a Španělska a geografické rozmístění jeho závodů není jen otázkou nákladů a výhodnosti, je to také záležitost historie, národních zájmů a hrdosti. Důsledkem je, že každý z partnerů vyrábí celou jednu sekci konstrukce letounu, které pak musí být převezeny na jedno místo s montážní linkou. Detaily se liší u jednotlivých modelů, ale typicky se křídla vyrábějí v Británii, ocasní část ve Španělsku, trup v Německu a příď a centrální část ve Francii; všechny musí být smontovány v Toulouse nebo v Hamburku.

Když v roce 1970 začal Airbus s výrobou, první komponenty byly přepravovány po silnici, ale rostoucí výroba si brzy vynutila změnu k rychlejší a levnější přepravě vzduchem. Od roku 1972 Airbus používal flotilu čtyř výrazně upravených letounů „Super Guppy“ - původně Boeingů Stratocruiser ze 40. let. S předělanými rozměrnými trupy a turbovrtulovými motory převážely v 60. letech objemné náklady pro vesmírný program NASA. Po určitém čase ale Super Guppies přestaly postačovat. Jejich stáří neustále zvyšovalo provozní náklady (náklady na přepravu dílů činily 0,4 až 0,5 % z prodejní ceny letadel Airbus)[1] a vzrůstající objem výroby u Airbusu vyžadoval větší přepravní kapacitu.

V roce 1991 Aérospatiale a DASA, dva z hlavních partnerů v Airbusu, začaly společně vyvíjet náhradu. Za základ posloužil standardní velkokapacitní dvoumotorový Airbus A300: křídla, motory, podvozek a spodní část trupu byly zachovány a horní část trupu byla nahrazena obrovskou konstrukcí ve tvaru podkovy, která měla 7,7 m v průměru. Aby byl umožněn nerušený přístup do nákladového prostoru, byla pilotní kabina standardního A300 posunuta pod podlahu nákladového prostoru a nad kabinu byly instalovány vzhůru se otevírající vrata. Ocasní část byla zvětšena a zesílena, aby byla zajištěna směrová stabilita při letu.

Práce na letounu začala v září 1992 a o dva roky později, 13. září 1994 v 9:02 hodin, se uskutečnil první let trvající 4 hodiny a 21 minut.[1] Po 335 hodinách zkušebních letů získal letoun v září 1995 všechna potřebná povolení a A300-600ST, nyní známý jako „bílá velryba“ neboli Beluga, vstoupil do služby. Byly vyrobeny ještě čtyři další Belugy, tempem asi jedné za rok a všech pět je v pravidelné službě. Jejich hlavním úkolem je převážet komponenty Airbusů z výroby na montážní linky v Toulouse a Hamburku, ale jsou k dispozici i pro charterové lety. Byly už použity pro přepravu mnoha speciálních nákladů, např. částí vesmírné stanice, rozměrných a křehkých uměleckých děl, průmyslových strojů a kompletních helikoptér. (Beluga na spodním obrázku přepravila tři vrtulníky, dva NHI NH90 a jeden Eurocopter Tiger z Evropy do Austrálie a zpět.)

Specifikace (A300-600ST)

Airbus Beluga při nakládání/vykládání
Airbus Beluga při nakládání/vykládání

Technické údaje

  • Posádka: 4
  • Délka: 56,16 m
  • Rozpětí: 44,84 m
  • Výška: 17,34 m
  • Plocha křídel: 258,8 m2
  • Průměr trupu: 7,7 m
  • Prázdná hmotnost: 86,0 tun
  • Maximální vzletová hmotnost : 155 tun
  • Hmotnost nákladu: 47 tun
  • Objem nákladu: 1 365 m3

Výkony

  • Nejvyšší cestovní rychlost: 780 km/h
  • Dolet (s nákladem 40 t): 2 780 km
  • Dolet (s nákladem 26 t): 4 630 km

Reference

  1. 1,0 1,1 1,2 PAVLÁK, René. Airbus A300-600ST Beluga. Letectví a kosmonautika, 1994, roč. LXX, čís. 22, s. 46-47. ISSN 0024-1156

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Airbus Beluga
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Airbus Beluga