V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Juan Manuel Fangio

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Jiné VIDEO)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 3: Řádka 3:
! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Juan Manuel Fangio
! colspan="2" style="text-align: center; font-size: larger; color: black; background:#DEC89D;" | Juan Manuel Fangio
|-
|-
-
| colspan="2" style="text-align: center;" | [[Soubor:Fangio-MB-W196-3lMotor-1986.jpg|200px]]<br />{{{Caption|}}}
+
| colspan="2" style="text-align: center;" | [[Soubor:Juan Manuel Fangio (circa 1952).jpg|200px]]<br />[[Soubor:Fangio-MB-W196-3lMotor-1986.jpg|200px]]<br />{{{Caption|}}}
|-
|-
| colspan="2" style="text-align: center;" | '''Kariéra ve Formuli 1'''
| colspan="2" style="text-align: center;" | '''Kariéra ve Formuli 1'''
Řádka 53: Řádka 53:
'''Juan Manuel Fangio''' (* [[24. červen|24. června]] [[1911]], Balcarce, &dagger; [[17. červenec|17. července]] [[1995]], Balcarce) byl argentinský automobilový závodník, účastník mistrovství světa [[Formule 1]]. Získal 5 mistrovských titulů, z toho 4 v řadě za sebou.
'''Juan Manuel Fangio''' (* [[24. červen|24. června]] [[1911]], Balcarce, &dagger; [[17. červenec|17. července]] [[1995]], Balcarce) byl argentinský automobilový závodník, účastník mistrovství světa [[Formule 1]]. Získal 5 mistrovských titulů, z toho 4 v řadě za sebou.
-
Fangio se narodil v rodině italských emigrantů. Z počátku se věnoval kopané a pro typický tvar svých nohou získal přezdívku El Chueco, což znamená žokej na sudu. Ale velmi rychle se u něj projevila vášeň pro mechaniku. V 16 letech opustil studia na škole, aby se vyučil automechanikem. Po vojenské službě si otevřel malý autoservis a začal závodit v místních závodech. Jednalo se především o dálkové závody na nezpevněných silnicích napříč jihoamerickým kontinentem. Juan Manuel Fangio začal závodit v 18 letech na voze Ford, který získal od taxislužby. První závod absolvoval v roce [[1934]] na voze [[Ford T]], musel však odstoupit kvůli zlomené ojnici. V roce [[1938]] sestrojil spolu s bratrem automobil, s nímž nastoupil do závodu Cochea. Závod dokončil na 7. pozici, když dokázal zajet nelépe tréninkové jízdy. Jedním z nejzajímavějších závodů, ve kterém zvítězil, byla Velká cena severu pořádaná na 10&nbsp;000 kilometrů. Tento závod začíná v Buenos Aires, stoupá pohořím And až do Limy v Peru a vrací se zpět do Argentinského hlavního města.
+
Fangio se narodil v rodině italských emigrantů. Z počátku se věnoval kopané a pro typický tvar svých nohou získal přezdívku El Chueco, což znamená žokej na sudu. Ale velmi rychle se u něj projevila vášeň pro mechaniku. V 16 letech opustil studia na škole, aby se vyučil automechanikem. Po vojenské službě si otevřel malý autoservis a začal závodit v místních závodech. Jednalo se především o dálkové závody na nezpevněných silnicích napříč jihoamerickým kontinentem. Juan Manuel Fangio začal závodit v 18 letech na voze Ford, který získal od taxislužby. První závod absolvoval v roce [[1934]] na voze [[Ford Model T|Ford T]], musel však odstoupit kvůli zlomené ojnici. V roce [[1938]] sestrojil spolu s bratrem automobil, s nímž nastoupil do závodu Cochea. Závod dokončil na 7. pozici, když dokázal zajet nelépe tréninkové jízdy. Jedním z nejzajímavějších závodů, ve kterém zvítězil, byla Velká cena severu pořádaná na 10&nbsp;000 kilometrů. Tento závod začíná v [[Buenos Aires]], stoupá pohořím And až do [[Lima|Limy]] v Peru a vrací se zpět do Argentinského hlavního města.
Po 2. světové válce se v roce [[1947]] vrací do světa závodních vozů jako pozorovatel a následující rok i jako pilot. Vláda [[Juan Perón|Juana Peróna]] mu nabídla špičkový závodní vůz [[Maserati 4CLT]], aby se účastnil [[Velká cena Argentiny|Velké ceny Argentiny]]. Zde se seznámil s Francouzem [[Jean Pierre Wimille|Jeanem Pierrem Wimillem]]. V roce [[1949]] Fangio odjel do Evropy podporován režimem Juana Peróna.
Po 2. světové válce se v roce [[1947]] vrací do světa závodních vozů jako pozorovatel a následující rok i jako pilot. Vláda [[Juan Perón|Juana Peróna]] mu nabídla špičkový závodní vůz [[Maserati 4CLT]], aby se účastnil [[Velká cena Argentiny|Velké ceny Argentiny]]. Zde se seznámil s Francouzem [[Jean Pierre Wimille|Jeanem Pierrem Wimillem]]. V roce [[1949]] Fangio odjel do Evropy podporován režimem Juana Peróna.
-
Ve svých 37 letech začíná slavit úspěchy na Evropských okruzích. V roce [[1950]] podepsal smlouvu s továrním týmem [[Alfa Romeo|Alfy Romeo]] a ve stejném roce bojuje o titul mistra světa s týmovým kolegou [[Giuseppe Farina|Giuseppem Farinou]], který se tak stal prvním šampiónem [[Formule 1]]. Následující rok už triumfuje v mistrovství světa Fangio a získává první ze svých pěti titulů.
+
Ve svých 37 letech začíná slavit úspěchy na Evropských okruzích. V roce [[1950]] podepsal smlouvu s továrním týmem Alfy&nbsp;Romeo a ve stejném roce bojuje o titul mistra světa s týmovým kolegou [[Giuseppe Farina|Giuseppem Farinou]], který se tak stal prvním šampiónem [[Formule 1]]. Následující rok už triumfuje v mistrovství světa Fangio a získává první ze svých pěti titulů.
Rok [[1952]] je poznamenán havárií, která Fangia vyřadila ze zbytku sezóny. Aby mohl závodit na okruhu v [[Monza|Monze]], musel překonat šílenou vzdálenost z Belfastu, kde závodil doslova před pár hodinami. Z [[Paříž]]e jel bez přestávky celou noc, aby dorazil necelou půlhodinu před startem. Unavený Fangio startoval s vozem [[Maserati]], nad nímž po pár kolech ztratil kontrolu a těžce havaroval.
Rok [[1952]] je poznamenán havárií, která Fangia vyřadila ze zbytku sezóny. Aby mohl závodit na okruhu v [[Monza|Monze]], musel překonat šílenou vzdálenost z Belfastu, kde závodil doslova před pár hodinami. Z [[Paříž]]e jel bez přestávky celou noc, aby dorazil necelou půlhodinu před startem. Unavený Fangio startoval s vozem [[Maserati]], nad nímž po pár kolech ztratil kontrolu a těžce havaroval.
Řádka 68: Řádka 68:
== Tituly ==
== Tituly ==
-
* [[1940]] Mistr Argentiny
+
* [[1940]] Mistr Argentiny
-
* [[1941]] Mistr Argentiny
+
* [[1941]] Mistr Argentiny
-
* [[1951]] Mistr světa
+
* [[1951]] Mistr světa
-
* [[1954]] Mistr světa
+
* [[1954]] Mistr světa
-
* [[1955]] Mistr světa
+
* [[1955]] Mistr světa
-
* [[1956]] Mistr světa
+
* [[1956]] Mistr světa
-
* [[1957]] Mistr světa
+
* [[1957]] Mistr světa
== Vítězství ==
== Vítězství ==
Řádka 297: Řádka 297:
| 7
| 7
|}
|}
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=k9-BZ0NbriI}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Vintage Juan Manuel Fangio onboard camera Monaco'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=qjyw6Iwbjyw}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Juan Manuel Fangio – Documentary film'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Vozy ==
== Vozy ==
-
* [[1950]] [[Alfa Romeo 158]]
+
* [[1950]] [[Alfa Romeo 158]]
-
* [[1951]] [[Alfa Romeo 159]]
+
* [[1951]] [[Alfa Romeo 159]]
-
* [[1953]] [[Maserati A6GCM]]
+
* [[1953]] [[Maserati A6GCM]]
-
* [[1954]] [[Maserati 250 F]], [[Mercedes W196]], [[Mercedes W196s]]
+
* [[1954]] [[Maserati 250 F]], [[Mercedes W196]], [[Mercedes W196s]]
-
* [[1955]] [[Mercedes W196]], [[Mercedes W196s]]
+
* [[1955]] [[Mercedes W196]], [[Mercedes W196s]]
-
* [[1956]] [[Ferrari D50]]
+
* [[1956]] [[Ferrari D50]]
-
* [[1957]] [[Maserati 250 F]]
+
* [[1957]] [[Maserati 250 F]]
-
* [[1958]] [[Maserati 250 F]]
+
* [[1958]] [[Maserati 250 F]]
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
Řádka 314: Řádka 327:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Juan+Manuel+Fangio}}{{Commonscat|Juan Manuel Fangio}}{{Článek z Wikipedie}}
-
[[Kategorie:Argentinský pilot F1|Fangio, Juan Manuel]]
+
{{DEFAULTSORT:Fangio, Juan Manuel}}
 +
[[Kategorie:Argentinský pilot F1]]
 +
[[Kategorie:Muži]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 24. 6. 2019, 13:37

Juan Manuel Fangio
Juan Manuel Fangio (circa 1952).jpg
Fangio-MB-W196-3lMotor-1986.jpg
Kariéra ve Formuli 1
Národnost Argentina
Narozen 24. červen 1911
Zemřel 17. červenec 1995 84 let
Tým Alfa Romeo, Maserati, Mercedes, Ferrari
Grand Prix 53
Mistr světa 5 - 1951, 1954, 1955, 1956, 1957
Vítězství 24
Pódium 35
Pole position 29
Nej. kolo 23
Body 277,64
První GP Grand Prix Velké Británie 1950
První vítězství Grand Prix Monaka 1950
Sezóny v F1 1950, 1951, 1952, 1953, 1954, 1955, 1956, 1957, 1958

Juan Manuel Fangio (* 24. června 1911, Balcarce, † 17. července 1995, Balcarce) byl argentinský automobilový závodník, účastník mistrovství světa Formule 1. Získal 5 mistrovských titulů, z toho 4 v řadě za sebou.

Fangio se narodil v rodině italských emigrantů. Z počátku se věnoval kopané a pro typický tvar svých nohou získal přezdívku El Chueco, což znamená žokej na sudu. Ale velmi rychle se u něj projevila vášeň pro mechaniku. V 16 letech opustil studia na škole, aby se vyučil automechanikem. Po vojenské službě si otevřel malý autoservis a začal závodit v místních závodech. Jednalo se především o dálkové závody na nezpevněných silnicích napříč jihoamerickým kontinentem. Juan Manuel Fangio začal závodit v 18 letech na voze Ford, který získal od taxislužby. První závod absolvoval v roce 1934 na voze Ford T, musel však odstoupit kvůli zlomené ojnici. V roce 1938 sestrojil spolu s bratrem automobil, s nímž nastoupil do závodu Cochea. Závod dokončil na 7. pozici, když dokázal zajet nelépe tréninkové jízdy. Jedním z nejzajímavějších závodů, ve kterém zvítězil, byla Velká cena severu pořádaná na 10 000 kilometrů. Tento závod začíná v Buenos Aires, stoupá pohořím And až do Limy v Peru a vrací se zpět do Argentinského hlavního města.

Po 2. světové válce se v roce 1947 vrací do světa závodních vozů jako pozorovatel a následující rok i jako pilot. Vláda Juana Peróna mu nabídla špičkový závodní vůz Maserati 4CLT, aby se účastnil Velké ceny Argentiny. Zde se seznámil s Francouzem Jeanem Pierrem Wimillem. V roce 1949 Fangio odjel do Evropy podporován režimem Juana Peróna.

Ve svých 37 letech začíná slavit úspěchy na Evropských okruzích. V roce 1950 podepsal smlouvu s továrním týmem Alfy Romeo a ve stejném roce bojuje o titul mistra světa s týmovým kolegou Giuseppem Farinou, který se tak stal prvním šampiónem Formule 1. Následující rok už triumfuje v mistrovství světa Fangio a získává první ze svých pěti titulů.

Rok 1952 je poznamenán havárií, která Fangia vyřadila ze zbytku sezóny. Aby mohl závodit na okruhu v Monze, musel překonat šílenou vzdálenost z Belfastu, kde závodil doslova před pár hodinami. Z Paříže jel bez přestávky celou noc, aby dorazil necelou půlhodinu před startem. Unavený Fangio startoval s vozem Maserati, nad nímž po pár kolech ztratil kontrolu a těžce havaroval.

V roce 1953 je již v plné formě a v závodech nestačí pouze na suveréna posledních let Alberta Ascariho.

V roce 1954 přestoupil k týmu Mercedes, který se vrátil po 15 letech, ale Mercedes W196 není připraven pro začátek sezóny a tak Fangio zahájil rok s vozem Maserati. Získává svůj druhý titul; z dvanácti Velkých cen jich vyhrál celkem osm. Situace v dalším roce byla obdobná, Fangio dostává nového kolegu Stirlinga Mosse. Mercedes je znovu k neporažení. Situace se změní až po tragédii v Le Mans, kde zemřelo 82 lidí, Mercedes se rozhodl ukončit sportovní činnost a také Fangio zvažuje možnost odchodu ze světa Velkých cen. Znovu zasahuje Juan Perón a vyjednává pro něj místo u Ferrari. A tak získal Fangio v roce 1956 s vozem Ferrari již čtvrtý titul. Svůj poslední titul získal v roce 1957 za volantem vozu Maserati. Sezóna 1957 byla Fangiovou poslední kompletní sezónou, slavil i své poslední vítězství a získal svůj poslední titul. Fangio absolvoval další dva závody v roce 1958 a s kariérou se rozloučil čtvrtým místem na Grand Prix Francie s vozem Maserati, které ten rok značně zaostávaly za Ferrari. K Velké ceně Francie se váže i historka, která dokazuje, jakému respektu se Fangio těšil mezi svými kolegy. Mike Hawthorn jedoucí v čele na voze Ferrari Dino měl možnost předjet Fangia o jedno kolo, ale přibrzdil a nechal Fangia projet cílem se stejným počtem kol. Své jednání poté okomentoval slovy: „Fangio se nepředjíždí o jedno kolo“.

Dne 17. července 1995 ve věku 84 let podlehl Juan Manuel Fangio srdečnímu kolapsu. Argentina vyhlásila třídenní smutek za pětinásobného světového šampióna. Jednalo se o rekord, který byl vyrovnán až v roce 2002 Michaelem Schumacherem.

Obsah

Tituly

  • 1940 – Mistr Argentiny
  • 1941 – Mistr Argentiny
  • 1951 – Mistr světa
  • 1954 – Mistr světa
  • 1955 – Mistr světa
  • 1956 – Mistr světa
  • 1957 – Mistr světa

Vítězství

  • 1940 Grand Prix Internacional del Norte
  • 1940 Mil Millas Argentinas
  • 1942 Premio Mar y Sierras
  • 1947 Grand Prix Ciudad de Rosario
  • 1947 Premio Mecánica Rioplatense Ciudad de Montevideo
  • 1947 Premio Primavera Mecánica Argentina
  • 1947 Premio Doble Vuelta Sierra de la Ventana
  • 1948 Grand Prix Vuelta de Coronel Pringles
  • 1948 VIII Grand Prix Otoño Palermo
  • 1948 Premio Vuelta de Entre Rios
  • 1948 Grand Prix Ciudad de Mercedes
  • 1949 Grand Prix Jean-Pierre Wimille
  • 1949 II Grand Prix Internacional Gral San Martin
  • 1949 Premio Fraile Muerto Bell Ville
  • 1949 Grand Prix San Remo
  • 1949 Grand Prix Perpignan
  • 1949 Grand Prix Marseilles
  • 1949 Grand Prix Pau
  • 1949 Grand Prix Albi
  • 1949 Grand Prix Monza
  • 1950 Grand Prix de Pau
  • 1950 Grand Prix di San Remo
  • 1950 Grand Prix de Monaco
  • 1950 Circuit Des Ramparst
  • 1950 Grand Prix van Belgie
  • 1950 Grand Prix de l' A.C.F.
  • 1950 Circuito di Pescara
  • 1950 Grand Prix de Parana
  • 1950 Grand Prix del Presidente Arturo Alessandri Palma
  • 1950 XV 500 Millas de Rafaela
  • 1951 Grand Prix der Schweiz
  • 1951 Grand Prix de l' A.C.F.
  • 1951 Grand Prix di Bari
  • 1951 Grand Prix de España
  • 1952 Grand Prix da Cidade de Sao Paolo
  • 1952 Grand Prix Quinta de Boa Vista
  • 1952 Grand Prix Presidente Peron
  • 1952 Grand Prix Maria Eva Duarte de Peron
  • 1952 Grand Prix de Uruguay
  • 1952 Grand Prix de la ciudad de Montevideo
  • 1953 Vue des Alpes
  • 1953 Grand Prix Supercortemaggiore
  • 1953 Grand Prix d'Italia
  • 1953 Grand Prix Modena
  • 1953 Carrera Panamericana
  • 1954 Grand Prix de Republica Argentina
  • 1954 Grand Prix van Belgie
  • 1954 Grand Prix de l' A.C.F.
  • 1954 Grand Prix von Deutschland
  • 1954 Grand Prix der Schweiz
  • 1954 Grand Prix d'Italia
  • 1955 Grand Prix de la Republica Argentina
  • 1955 Grand Prix Ciudad de Buenos Aires
  • 1955 Internationales ADAC-Eifel-Rennen
  • 1955 Grand Prix van Belgie
  • 1955 Grand Prix van Nederland
  • 1955 Grand Prix Routier de Kristianstadt
  • 1955 Grand Prix d'Italia
  • 1955 Grand Prix Internacional de Venezuela
  • 1956 Grand Prix de la Republica Argentina
  • 1956 Grand Prix Ciudad de Buenos Aires
  • 1956 12 horas de Sebring
  • 1956 Grand Prix di Siracusa
  • 1956 British Grand Prix
  • 1956 Grand Prix von Deutschland
  • 1957 Grand Prix de la Republica Argentina
  • 1957 Grand Prix Ciudad de Buenos Aires
  • 1957 Grand Prix de Cuba
  • 1957 12 horas de Sebring
  • 1957 Grand Prix de Monaco
  • 1957 Grand Prix de Portugal
  • 1957 Grand Prix de l' A.C.F.
  • 1957 Grand Prix von Deutschland
  • 1957 Grand Prix Ciudad de Sao Paolo
  • 1957 Grand Prix de Rio de Janeiro
  • 1958 Grand Prix Buenos Aires

Formule 1

  • Žlutě jsou vítězství
  • Modře jsou 2. místa
  • Červeně 3. místa
  • Zeleně bodoval
Rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Pořadí Body
1950 GB MON 500 ŠVÝ BEL FRA ITA * * * * 2.místo 27
1951 ŠVÝ 500 BEL FRA GB NĚM ITA ŠPA * * * Mistr 37
1953 ARG 500 HOL BEL FRA GB NĚM ŠVÝ ITA * * 2.místo 29
1954 ARG 500 BEL FRA GB NĚM ŠVÝ ITA ŠPA * * Mistr 57,14
1955 ARG MON 500 BEL HOL GB ITA * * * * Mistr 41
1956 ARG MON 500 BEL FRA GB NĚM ITA * * * Mistr 33
1957 ARG MON 500 FRA GB NĚM PES ITA * * * Mistr 46
1958 ARG MON HOL 500 BEL FRA GB NĚM POR ITA MAR 14. místo 7

YouTube

Vintage Juan Manuel Fangio onboard camera Monaco
Juan Manuel Fangio – Documentary film


Vozy

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Juan Manuel Fangio
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Juan Manuel Fangio