V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Loď

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ šablona FLICKR)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
 
[[Soubor:ShipNorway.JPG|220px|thumb|Loď ''Norway'' kotvící v [[Bremerhaven]]u]]
[[Soubor:ShipNorway.JPG|220px|thumb|Loď ''Norway'' kotvící v [[Bremerhaven]]u]]
'''Loď''' je [[dopravní prostředek]], druh [[plavidlo|plavidla]], sloužící zpravidla k pohybu po vodní hladině (nebo ve zvláštních případech i pod ní) na principu [[Archimédův zákon|Archimédova zákona]]. Lodě plující výhradně na hladině označujeme termínem [[plavidla hladinová]], lodě umožňující pohyb i pod vodní hladinou termínem [[plavidla ponorná]] resp. [[ponorka|ponorky]].
'''Loď''' je [[dopravní prostředek]], druh [[plavidlo|plavidla]], sloužící zpravidla k pohybu po vodní hladině (nebo ve zvláštních případech i pod ní) na principu [[Archimédův zákon|Archimédova zákona]]. Lodě plující výhradně na hladině označujeme termínem [[plavidla hladinová]], lodě umožňující pohyb i pod vodní hladinou termínem [[plavidla ponorná]] resp. [[ponorka|ponorky]].
Řádka 30: Řádka 29:
== Vývoj ==
== Vývoj ==
-
[[Soubor:Lode u Detskeho Ostrova.jpg‎|thumb|Setkání dvou výletních lodí v [[Praha|Praze]] na [[Vltava|Vltavě]] před [[plavební komora|plavební komorou]] vedle [[Dětský ostrov|Dětského ostrova]] ]] První archeologicky doložené lodě, staré přes 8000 let, jsou vydlabané kmeny stromů – [[monoxyl]]y. Viz též [[kánoe]].
+
[[Soubor:Lode u Detskeho Ostrova.jpg‎|thumb|220px|Setkání dvou výletních lodí v [[Praha|Praze]] na [[Vltava|Vltavě]] před [[Zdymadlo|plavební komorou]] vedle [[Dětský ostrov|Dětského ostrova]]]]
-
V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění [[plachetnice|plachetnic]],které bylo během 19. a 20. století nahrazeno parním strojem [[parník]]ů a pak různými druhy spalovacích motorů. Kromě ohromných zaoceánských a námořních i říčních lodí se souběžně vyvíjejí i malé a sportovní lodě – [[jachta|jachty]], [[kánoe]], [[kajak]]y, [[raft]]y a další. Stavební materiál lodí se změnil až v 19. století. Do té doby se využívalo téměř výhradně [[dřevo]]. Například staří [[Starověký Egypt|Egypťané]] ale pro nedostatek dřeva vyráběli lodě i z [[rákos]]u a [[Papyrus|papyru]]. Dřevo bylo od devatenáctého století postupně nahrazeno u větších lodí prakticky výhradně [[ocel]]í. V některých speciálních případech jsou dnes využívány i [[kompozitní materiál]]y, např. [[skelný laminát]] nebo [[uhlíkové kompozity]].
+
První archeologicky doložené lodě, staré přes 8000 let, jsou vydlabané kmeny stromů – [[monoxyl]]y. Viz též [[kánoe]].
 +
V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění [[plachetnice|plachetnic]],které bylo během 19. a 20. století nahrazeno parním strojem [[parník]]ů a pak různými druhy spalovacích motorů. Kromě ohromných zaoceánských a námořních i říčních lodí se souběžně vyvíjejí i malé a sportovní lodě – [[jachta|jachty]], [[kánoe]], [[kajak]]y, [[raft]]y a další. Stavební materiál lodí se změnil až v 19. století. Do té doby se využívalo téměř výhradně [[dřevo]]. Například staří [[Starověký Egypt|Egypťané]] ale pro nedostatek dřeva vyráběli lodě i z [[rákos]]u a [[Papyrus|papyru]]. Dřevo bylo od devatenáctého století postupně nahrazeno u větších lodí prakticky výhradně [[ocel]]í. V některých speciálních případech jsou dnes využívány i [[kompozitní materiál]]y, např. [[skelný laminát]] nebo [[uhlíkové kompozity]].
== Související články ==
== Související články ==
Řádka 46: Řádka 46:
-
{{Commons|Ship}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Ship}}{{Commons|Ship}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Lodě| ]]
[[Kategorie:Lodě| ]]
[[Kategorie:Typy plavidel]]
[[Kategorie:Typy plavidel]]

Aktuální verze z 13. 8. 2014, 10:00

Loď Norway kotvící v Bremerhavenu

Loď je dopravní prostředek, druh plavidla, sloužící zpravidla k pohybu po vodní hladině (nebo ve zvláštních případech i pod ní) na principu Archimédova zákona. Lodě plující výhradně na hladině označujeme termínem plavidla hladinová, lodě umožňující pohyb i pod vodní hladinou termínem plavidla ponorná resp. ponorky.

V širším smyslu slova je loď i prostředek k volnému pohybu v jiném prostředí – vizte vzducholoď, kosmická loď.

Členění

  • hladinové
  • ponorné (ponorky)
    • válečné
    • vědecké a výzkumné (kupř.určené pro průzkum oceánů a moří)
    • pracovní (kupř. pro vyzdvihování materiálu z vraků apod.)

Vývoj

Setkání dvou výletních lodí v Praze na Vltavě před plavební komorou vedle Dětského ostrova

První archeologicky doložené lodě, staré přes 8000 let, jsou vydlabané kmeny stromů – monoxyly. Viz též kánoe. V průběhu historie se stavba lodí neustále zdokonalovala. Původní pohon silou lidských svalů nahradilo stále dokonalejší oplachtění plachetnic,které bylo během 19. a 20. století nahrazeno parním strojem parníků a pak různými druhy spalovacích motorů. Kromě ohromných zaoceánských a námořních i říčních lodí se souběžně vyvíjejí i malé a sportovní lodě – jachty, kánoe, kajaky, rafty a další. Stavební materiál lodí se změnil až v 19. století. Do té doby se využívalo téměř výhradně dřevo. Například staří Egypťané ale pro nedostatek dřeva vyráběli lodě i z rákosu a papyru. Dřevo bylo od devatenáctého století postupně nahrazeno u větších lodí prakticky výhradně ocelí. V některých speciálních případech jsou dnes využívány i kompozitní materiály, např. skelný laminát nebo uhlíkové kompozity.

Související články


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Loď
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ship