V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Píst

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
(+ Vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
 +
[[Soubor:Pistons by MAHLE.jpg|thumb|230px|Různé typy pístů]]
 +
[[Soubor:4-Stroke-Engine.gif|thumb|154px|Animace pracovního cyklu pístu ve čtyřdobém spalovacím motoru]]
'''Píst''' je pohyblivá součást [[stroj]]ů, která slouží k přenosu síly mezi mechanickým zařízením a tekutým či plynným médiem.
'''Píst''' je pohyblivá součást [[stroj]]ů, která slouží k přenosu síly mezi mechanickým zařízením a tekutým či plynným médiem.
-
[[Soubor:Kolben-Piston.jpg|thumb|Píst]]
+
 
Obvykle má píst tvar kruhové desky nebo válce, ale existují i speciální písty, jako je třeba trojhranný píst [[Wankelův motor|Wankelova motoru]] nebo čtvercové písty vzduchových čerpadel starých [[hamr]]ů.
Obvykle má píst tvar kruhové desky nebo válce, ale existují i speciální písty, jako je třeba trojhranný píst [[Wankelův motor|Wankelova motoru]] nebo čtvercové písty vzduchových čerpadel starých [[hamr]]ů.
Nejjednodušším druhem pístu je [[plunžr]], který je vlastně zároveň i [[pístní tyč]]í.  
Nejjednodušším druhem pístu je [[plunžr]], který je vlastně zároveň i [[pístní tyč]]í.  
Pohybuje se ve válci a je obvykle připevněn k [[pístní tyč]]i nebo přímo k [[ojnice|ojnici]]. Na obvodu bývá zatěsněn [[pístní kroužek|pístními kroužky]].  
Pohybuje se ve válci a je obvykle připevněn k [[pístní tyč]]i nebo přímo k [[ojnice|ojnici]]. Na obvodu bývá zatěsněn [[pístní kroužek|pístními kroužky]].  
Píst je pracovní částí mnoha strojů, jako jsou například [[pístové čerpadlo|pístová čerpadla]], [[pístový motor|pístové motory]], hydraulická zařízení a mnoho dalších.
Píst je pracovní částí mnoha strojů, jako jsou například [[pístové čerpadlo|pístová čerpadla]], [[pístový motor|pístové motory]], hydraulická zařízení a mnoho dalších.
 +
Pokud je pracovní jen jedna strana pístu, mluvíme o jednočinném pístu, pokud přenášejí sílu obě strany pístu, mluvíme o pístu dvojčinném. Jednočinný píst je typickou součástí většiny druhů [[spalovací motor|spalovacích motorů]] a řady typů [[čerpadlo|čerpadel]], dvojčinný píst je obvykle součástí [[parní stroj|parních strojů]], [[stirlingův motor|stirlingova motoru]] a některých čerpadel.  
Pokud je pracovní jen jedna strana pístu, mluvíme o jednočinném pístu, pokud přenášejí sílu obě strany pístu, mluvíme o pístu dvojčinném. Jednočinný píst je typickou součástí většiny druhů [[spalovací motor|spalovacích motorů]] a řady typů [[čerpadlo|čerpadel]], dvojčinný píst je obvykle součástí [[parní stroj|parních strojů]], [[stirlingův motor|stirlingova motoru]] a některých čerpadel.  
-
Písty jsou nejčastěji vyráběny z [[ocel]]i nebo (především u spalovacích motorů) ze slitin [[hliník]]u s přísadou křemíku. Křemík sníží tepelnou roztažnost slitiny.
+
Písty jsou nejčastěji vyráběny z [[ocel]]i nebo (především u spalovacích motorů) ze slitin [[hliník]]u s přísadou křemíku. Křemík sníží tepelnou roztažnost slitiny.
== Související články ==
== Související články ==
-
: [[Píst parního stroje]]
+
* [[Píst parního stroje]]

Aktuální verze z 8. 9. 2016, 08:41

Různé typy pístů
Animace pracovního cyklu pístu ve čtyřdobém spalovacím motoru

Píst je pohyblivá součást strojů, která slouží k přenosu síly mezi mechanickým zařízením a tekutým či plynným médiem.

Obvykle má píst tvar kruhové desky nebo válce, ale existují i speciální písty, jako je třeba trojhranný píst Wankelova motoru nebo čtvercové písty vzduchových čerpadel starých hamrů. Nejjednodušším druhem pístu je plunžr, který je vlastně zároveň i pístní tyčí. Pohybuje se ve válci a je obvykle připevněn k pístní tyči nebo přímo k ojnici. Na obvodu bývá zatěsněn pístními kroužky. Píst je pracovní částí mnoha strojů, jako jsou například pístová čerpadla, pístové motory, hydraulická zařízení a mnoho dalších.

Pokud je pracovní jen jedna strana pístu, mluvíme o jednočinném pístu, pokud přenášejí sílu obě strany pístu, mluvíme o pístu dvojčinném. Jednočinný píst je typickou součástí většiny druhů spalovacích motorů a řady typů čerpadel, dvojčinný píst je obvykle součástí parních strojů, stirlingova motoru a některých čerpadel. Písty jsou nejčastěji vyráběny z oceli nebo (především u spalovacích motorů) ze slitin hliníku s přísadou křemíku. Křemík sníží tepelnou roztažnost slitiny.

Související články


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Píst