V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

T-20 Komsomolec

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (+ Vylepšení)
(+ šablona FLICKR)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 19: Řádka 19:
}}
}}
'''Tahač kanónů T-20 Komsomolec''' (rusky: {{Cizojazyčně|ru|бронированный гусеничный тягач "Комсомолец" Т-20}}) vznikl na požadavek [[Rudá armáda|Rudé armády]] o tahač, který by byl schopen vléci protitankové a plukovní [[kanón]]y ráží 37,2 a 76,2 mm. Prvním z těchto strojů byl tahač Pioněr, kterého bylo vyrobeno kolem 50 kusů, ovšem tomuto typu chyběla odpovídající ochrana obsluhy. Roku [[1937]] byla zhotovena konstrukce pancéřového tahače, který byl založen na komponentech plovoucího tanku [[T-38]]. Tento tahač děl byl do výzbroje zařazen pod názvem T-20 a dostal bojové jméno '''Komsomolec'''.  
'''Tahač kanónů T-20 Komsomolec''' (rusky: {{Cizojazyčně|ru|бронированный гусеничный тягач "Комсомолец" Т-20}}) vznikl na požadavek [[Rudá armáda|Rudé armády]] o tahač, který by byl schopen vléci protitankové a plukovní [[kanón]]y ráží 37,2 a 76,2 mm. Prvním z těchto strojů byl tahač Pioněr, kterého bylo vyrobeno kolem 50 kusů, ovšem tomuto typu chyběla odpovídající ochrana obsluhy. Roku [[1937]] byla zhotovena konstrukce pancéřového tahače, který byl založen na komponentech plovoucího tanku [[T-38]]. Tento tahač děl byl do výzbroje zařazen pod názvem T-20 a dostal bojové jméno '''Komsomolec'''.  
-
[[Soubor:Komsomolets armored tractor helsinki 1.jpg|thumb|left|Armádní traktor Komsomolec v muzeu v Helsinkách]]
 
-
Podvozek tahače sestával ze čtyř spárovaných pojezdových kol, předního hnacího a zadního napínacího kola a dvou kladek. Stroj poháněl benzínový [[motor]] GAZ-AA o výkonu 40 hp, pozdější série měly modernější GAZ-M1 o výkonu 50 hp. [[Převodovka]] měla čtyři rychlosti vpřed a jednu vzad, tahač mohl vléci třítunový náklad rychlostí 2,5 km/h. Osádka se skládala ze dvou mužů - řidiče a velitele vozu, který byl zároveň střelcem. Za kabinou byl přepravní prostor, kde se mohlo přepravovat šest osob na sklopných sedačkách, případně mohl být tento prostor využit jako nákladový. Nad tímto prostorem se dala napnout plachta. Sériová výroba T-20 byla zahájena v listopadu [[1937]], přičemž docházelo k postupné modernizaci. Produkce bylo ukončena v létě [[1941]], celkem bylo vyrobeno 7780 kusů.  
+
Podvozek tahače sestával ze čtyř spárovaných pojezdových kol, předního hnacího a zadního napínacího kola a dvou kladek. Stroj poháněl benzínový [[motor]] GAZ-AA o výkonu 40 hp, pozdější série měly modernější GAZ-M1 o výkonu 50 hp. [[Převodovka]] měla čtyři rychlosti vpřed a jednu vzad, tahač mohl vléci třítunový náklad rychlostí 2,5 km/h. Osádka se skládala ze dvou mužů - řidiče a velitele vozu, který byl zároveň střelcem. Za kabinou byl přepravní prostor, kde se mohlo přepravovat šest osob na sklopných sedačkách, případně mohl být tento prostor využit jako nákladový. Nad tímto prostorem se dala napnout plachta. Sériová výroba T-20 byla zahájena v listopadu [[1937]], přičemž docházelo k postupné modernizaci. Produkce bylo ukončena v létě [[1941]], celkem bylo vyrobeno 7 780 kusů.  
-
Na podvozku T-20 vzniklo i samohybné dělo [[ZiS-30]].  
+
Na podvozku T-20 vzniklo i samohybné dělo [[ZiS-30]].  
==Bojové užití==
==Bojové užití==
 +
[[Soubor:Komsomolets armored tractor helsinki 1.jpg|thumb|200px|Armádní traktor Komsomolec v muzeu v Helsinkách]]
Tahače T-20 byly používané ve válkách s Japonci u [[bitva u jezera Chasan|jezera Chasan]] v roce [[1938]] a u [[Bitva u řeky Chalchyn|řeky Chalchyn]] v roce [[1939]]. Dále byly užity v [[Zimní válka|Zimní válce]], invazi do Polska a ve [[Velká vlastenecká válka|Velké vlastenecké válce]].
Tahače T-20 byly používané ve válkách s Japonci u [[bitva u jezera Chasan|jezera Chasan]] v roce [[1938]] a u [[Bitva u řeky Chalchyn|řeky Chalchyn]] v roce [[1939]]. Dále byly užity v [[Zimní válka|Zimní válce]], invazi do Polska a ve [[Velká vlastenecká válka|Velké vlastenecké válce]].
==Externí odkazy==
==Externí odkazy==
-
*[http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1679 Palba.cz – Tahač T-20 Komsomolec]
+
* [http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1679 Palba.cz – Tahač T-20 Komsomolec]
-
*[http://www.battlefield.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=47&lang=ru The Russian Battlefield: Traktor Komsomolec] (rusky)
+
* [http://www.battlefield.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=47&lang=ru The Russian Battlefield: Traktor Komsomolec (rusky)]
-
{{Tanky SSSR za druhé světové války}}{{commonscat|T-20 Komsomolets}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|T-20+Komsomolets}}{{Commonscat|T-20 Komsomolets}}{{Tanky SSSR za druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Obrněné transportéry]]
[[Kategorie:Obrněné transportéry]]
[[Kategorie:Sovětské a ruské obrněné transportéry]]
[[Kategorie:Sovětské a ruské obrněné transportéry]]
[[Kategorie:Sovětské a ruské dělostřelecké tahače]]
[[Kategorie:Sovětské a ruské dělostřelecké tahače]]

Aktuální verze z 2. 4. 2015, 13:17

Tahač děl T-20 Komsomolec
T-20 Komsomolec
T-20 Komsomolec
Základní charakteristika
Posádka 2 + 6 osob obsluha kanónu
Délka 3,45 m
Výška 1,58 m
Šířka 1,86 m
Hmotnost 3,46 - 4,1 t
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 7 - 10 mm
Hlavní zbraň kulomet DT ráže 7,62 mm
Sekundární zbraň
Pohon a pohyb
Pohon GAZ-M1
50 hp
Odpružení
Poměr výkonu 12 hp/tunu
Dojezd 152 km

Tahač kanónů T-20 Komsomolec (rusky: бронированный гусеничный тягач "Комсомолец" Т-20) vznikl na požadavek Rudé armády o tahač, který by byl schopen vléci protitankové a plukovní kanóny ráží 37,2 a 76,2 mm. Prvním z těchto strojů byl tahač Pioněr, kterého bylo vyrobeno kolem 50 kusů, ovšem tomuto typu chyběla odpovídající ochrana obsluhy. Roku 1937 byla zhotovena konstrukce pancéřového tahače, který byl založen na komponentech plovoucího tanku T-38. Tento tahač děl byl do výzbroje zařazen pod názvem T-20 a dostal bojové jméno Komsomolec.

Podvozek tahače sestával ze čtyř spárovaných pojezdových kol, předního hnacího a zadního napínacího kola a dvou kladek. Stroj poháněl benzínový motor GAZ-AA o výkonu 40 hp, pozdější série měly modernější GAZ-M1 o výkonu 50 hp. Převodovka měla čtyři rychlosti vpřed a jednu vzad, tahač mohl vléci třítunový náklad rychlostí 2,5 km/h. Osádka se skládala ze dvou mužů - řidiče a velitele vozu, který byl zároveň střelcem. Za kabinou byl přepravní prostor, kde se mohlo přepravovat šest osob na sklopných sedačkách, případně mohl být tento prostor využit jako nákladový. Nad tímto prostorem se dala napnout plachta. Sériová výroba T-20 byla zahájena v listopadu 1937, přičemž docházelo k postupné modernizaci. Produkce bylo ukončena v létě 1941, celkem bylo vyrobeno 7 780 kusů.

Na podvozku T-20 vzniklo i samohybné dělo ZiS-30.

Bojové užití

Armádní traktor Komsomolec v muzeu v Helsinkách

Tahače T-20 byly používané ve válkách s Japonci u jezera Chasan v roce 1938 a u řeky Chalchyn v roce 1939. Dále byly užity v Zimní válce, invazi do Polska a ve Velké vlastenecké válce.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
T-20 Komsomolec
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
T-20 Komsomolec
Sovětská bojová vozidla za druhé světové války
Tančíky Obojživelné tanky Lehké tanky
T-27 T-37 | T-38 | T-40 T-18 | T-26 | T-30 | T-50 | T-60 | T-70 | T-80
Rychlé tanky Střední tanky Těžké tanky
BT-2 | BT-5 | BT-7 | BT-8 T-28 | T-34 | T-43 | T-44 T-35 | KV-1 | KV-2 | KV-85 | IS-1 | IS-2 | IS-3
Samohybná děla Protiletadlová
ZiS-30 | SU-5 | SU-76 | SU-85 | SU-100 | SU-122 | SU-152 | ISU-122 | ISU-152 T-60Z | T-70Z | T-90
Obrněná vozidla
D-8 | D-12 | D-13 | FAI | BA-10 | BA-11 | BA-20 | BA-21 | BA-3 | BA-6 | BA-27 | BA-64 | BA-I | LB-62 | LB-23
Obojživelná OV Polopásová OV Obrněné tahače Improvizovaná OV
PB-4 | PB-7 | BAD-2 BA-30 T-26T | T-20 Komsomolec ChTZ-16 | IZ | NI
Saně Pokusná OV
ANT-IV | NKL-16 | NKL-26 | RF-8 | ASD-400 SU-14 | A-40 létající tank | T-100 | SU-100Y | PPG