Osobní nástroje
13. prosince začíná nová SOUTĚŽ pro začínající editory naší encyklopedie !
Vytvořte si do pátku 29.12. svůj účet na Multimediaexpo.cz a udělejte alespoň 20 slušných editací.
Ze všech nových editorů vybereme 2 nejlepší (2.1. 2018)...a každý od nás dostane
vlastní digitální Origin klíč na skvělou hru – Command & Conquer: The Ultimate Collection !

Černý pátek (nakupování)

Z Multimediaexpo.cz

Přejít na: navigace, hledání
Leták amerického obchodu (2017)
Leták amerického obchodu (2014)
Black Friday a Cyber Monday

Černý pátek (anglicky: Black Friday) je marketingová akce po vzoru USA a Kanady, spojená s výprodejem a velkými slevami obchodníků. Název je reflexí poklesu cen na počátku světové krize z roku 1929. V Americe je Black Friday každoroční událostí, kdy většina velkých obchodních řetězců zahajuje období výprodejů za výrazně snížené ceny. Černý pátek je vždy na konci listopadu, den po dnu díkůvzdání a považuje se za začátek předvánoční nákupní horečky. V USA to není oficiální svátek, ale např. Kalifornie dává v tento den volno státním zaměstnancům a jiné státy také zaznamenávají pro tento den velké množství dovolených. Termín vznikl ve Philadelphii pro popis velkého dopravního zmatku, který tam tradičně následoval den po dnu díkůvzdání, a během 60. a 70. let 20. století se rozšířil a dostal do širšího povědomí. Obchody dlouhou dobu na černý pátek otevíraly od 6. hodiny ranní, ale zhruba od roku 2000 začaly otevírat dříve, v některých případech již o půlnoci nebo dokonce před ní.

Černý pátek má u veřejnosti velkou odezvu, nakupující jsou ochotni stát hodiny v dlouhých frontách a v okamžik otevření obchod „vzít útokem“, přeplnit jeho kapacitu a uvnitř se horečně prát o omezený počet zlevněného zboží. Občas dochází k roztržkám, násilí a ke zraněním, jak mezi zákazníky, tak personálem obchodu, v několika extrémních případech i smrtelným. Černý pátek je kritizován jako svátek konzumu. Obchody často pod náporem zákazníků utrpí nějaké škody na majetku, ale celkově (podle organizace National Retail Federation) si mohou pochvalovat tržby, které (za černý pátek a následný víkend) se od 27,8 mld US$ z roku 2005 vyšplhaly na 59,1 mld US$ z roku 2012 a za stejné období se počet nakupujících zvýšil ze 140 na 247 milionů s průměrnou útratou, jenž vyšplhala z 303,81 dolarů na 423,66.[1]

V Česku zahájila každoroční slevy na Černý pátek společnost Apple v roce 2011.[2] Pojem se postupně rozrostl na všeobecnou reklamní akci zaměřenou na slevy v daném termínu.

Slevy

Marketingová oddělení nezřídka stanovují slevy z přemrštěných cen, za které by si výrobky pravděpodobně nikdo nepořídil (příklad: prodejce inzeruje 50% slevu z původní ceny 1 000 Kč, přičemž na trhu je výrobek k mání za běžnou cenu 700 Kč). Slevy jsou tak nafouklé a matoucí a zdaleka ne tak výhodné, jak vypadají. Asociace pro elektronickou komerci zákazníkům radí, aby si ceny zboží na trhu před nákupem porovnali.[3]

Reference

  1. http://www.nrf.com/modules.php?name=News&op=viewlive&sp_id=1260
  2. Historie Černého pátku v ČR, mall24.cz, cit. 26. 11. 2016
  3. Černý pátek trhá nákupní tašky. Obchody ale slevují i z přepálených cen, iDNES.cz, cit. 26. 11. 2016

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Černý pátek (nakupování)
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Černý pátek (nakupování)