V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Bristol Mercury

Z Multimediaexpo.cz

Motor Bristol Mercury
Mercury vyrobený švédskou firmou NOHAB
Bristol Mercury

Bristol Mercury byl britský 9válcový hvězdicový letecký motor používaný v 30. a 40. letech 20. století v mnoha britských letounech.

Obsah

Historie

Mercury byl vyvinut firmou Bristol Aeroplane Company v roce 1925, protože jejich starší motor Bristol Jupiter byl na konci svého životního cyklu. I když Mercury zpočátku nepřitahoval příliš pozornosti, nakonec si Ministerstvo letectví objednalo tři prototypy a nový motor se stal dalším úspěchem konstruktéra Roye Feddena.

Rostoucí používání kompresorů v leteckém průmyslu za účelem zlepšení výškových výkonů motorů, přivedlo Feddena k myšlence, že by bylo výhodné zvýšit výkon i jinak menších motorů na všech letových hladinách přidáním kompresoru. Místo, aby navrhl zcela nový blok, použil části již existujícího motoru Jupiter a pouze snížil zdvih pístů o 1 palec (25,4 mm), tedy z 7,5 na 6,5 palce (cca z 190,5 mm na 165,1 mm). Motor s takto sníženým objemem, pak s pomocí kompresoru dosahoval stejných výkonů jako původní Jupiter. Protože běžel na mnohem vyšších otáčkách, vyžadoval Mercury reduktor pro pohon vrtule. Stejným způsobem se z původního nezmenšeného Jupiteru stal nový přelpňovaný Pegasus.

Vzhledem ke své menší velikosti byl Mercury primárně určen pro použití v stíhacích letounech jako byly Gloster Gauntlet a jeho nástupce Gloster Gladiator. Pro použití v bombardérech byl zamýšlen větší Pegasus, ale s tím jak výkony obou motorů rostly, začal se Mercury prosazovat i v konstrukcích bombardérů. Zřejmě nejznámější bylo jeho použití k pohonu dvoumotorového lehkého bombardéru Bristol Blenheim. Mimo Velkou Británii byl Mercury lisenčně vyráběn v Polsku, kde se montoval do stíhaček PZL P.11. Také byl vyráběn ve Švédsku firmou NOHAB a používán ve švédských Glosterech Gladiator, Junkers Ju 86K a v střemhlavých bombardérech Saab 17.

Varianty

  • Mercury VIII – vzletový výkon 730 hp (545 kW) při 2650 ot./min, maximální stálý výkon 840 hp (625 kW) při 2750 ot./min
  • Mercury XV – maximální výkon 840 hp (625 kW) při 2750 ot./min ve výšce 4270 m s 87oktanovým benzínem; maximální výkon 995 hp (740 kW) při 2750 ot./min v 2820 m se 100oktanovým benzínem
  • Mercury XX – maximální výkon 870 hp (650 kW) při 2650 ot./min v 1370 m

Specifikace (Mercury XV)

Technické údaje

  • Typ: 9válcový, vzduchem chlazený, přeplňovaný, hvězdicový motor
  • Vrtání: 146,05 mm
  • Zdvih: 165,1 mm
  • Objem válců: 24,89 l
  • Průměr: 1 307 mm
  • Hmotnost suchého motoru: 485 kg

Součásti

  • Ventilový rozvod: dva sací ventily a dva sodíkem chlazené výfukové ventily na jeden válec
  • Příprava palivové směsi: karburátor firmy Claudel-Hobson s automatickou regulací tlaku a směšovacího poměru
  • Kompresor: odstředivý, jednorychlostní, jednostupňový
  • Chlazení motoru: vzduchem
  • Palivo: benzín s oktanovým číslem 87 nebo 100
  • Mazací soustava: se suchou klikovou skříní (motor má zásobu oleje v nádrži) s jedním kombinovaným tlakovým/odsávacím čerpadlem

Výkony

  • Maximální výkon:
    • 625 kW (840 k) při 2750 ot./min ve výšce 4270 m s 87oktanovým benzínem
    • 740 kW (995 k) při 2750 ot./min ve výšce 2820 m se 100oktanovým benzínem
  • Měrný výkon: 29,7 kW/l (se 100oktanovým benzínem)
  • Poměr výkon/hmotnost: 1,53 kW/kg
  • Kompresní poměr: 7:1
  • Specifická spotřeba paliva: 0,61 kg/(kW·h)


Zdroje

  • Bridgman, L, (ed.) (1998) Jane's fighting aircraft of World War II. Crescent. ISBN 0-517-67964-7

Externí odkazy