Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !
Formule 1 v roce 1981
Z Multimediaexpo.cz
| XXXII. Mistrovství Světa Formule 1 / 1981 | |
|---|---|
| Formule 1 v roce 1980****Formule 1 v roce 1982 | |
| Mistr světa Alan Jones 46 | |
| Pohár konstruktérů Williams 95 Brabham 61 Renault 54 | |
| Grand Prix | |
| 1. Francie | 9. Las Vegas |
XXXII. Mistrovství světa jezdců F1 a XXIV. pohár konstruktérů zahájila 19. ledna schůzka dvou znepřátelených stran, FOCA a FISA, ve starém sídle Ferrari v Modeně. K vyhrocení došlo již při loňské sezóně, kdy se obě strany nedohodly na zákazu používání bočních lišt. Výsledkem schůzky u Ferrariho byl kompromis Dohoda o svornosti, podle níž měla FISA nadále vydávat pravidla a propozice Velkých cen a dbát na jejich dodržování. Dále měla povolovat a řídit všechny Grand Prix a vést administrativu mistrovství světa. FOCA dostala právo vést jednání o finančních otázkách s pořadateli závodů.
Obsah |
Pravidla
Boduje prvních 6 jezdců podle klíče:
- První - 9 bodů
- Druhý - 6 bodů
- Třetí - 4 bodů
- Čtvrtý - 3 bodů
- Pátý - 2 body
- Šestý - 1 body
- Maximálně 12 válcové nepřeplňované motory o objemu 3000 cc nebo turbomotory o objemu 1500 cc
- Minimální hmotnost vozů 585 kg
- Do konečné klasifikace hodnocení jezdců se započítává všech 15 závodů
- V poháru konstruktérů se započítávají všechny výsledky.
Nové předpisy platné od 1. ledna 1981, byly vytvořené pro větší bezpečnost, zakázaly používání dvoudobých, navtových a Wankelových motorů. Nebyly povoleny zadní pohyblivé aerodynamické přítlačné plochy a pohyblivé boční těsnicí lišty, zvýšila se minimalní hmotnost vozu z 575 kg na 585 kg. Dále byl vyvinut tlak na konstruktéry, aby zpevnili přední část vozu k lepší ochraně nohou jezdce při nehodě. Změny technických předpisů přinesly i řadu problémů. Asociaci konstruktérů (FOCA)vadil především článek o zákazu a omezení aerodynamických prvků. Vypukl tak vleklý spor mezi FOCA a FISA o zástěrky (tak se říkalo lištám mezi přední a zadní nápravou, sahající k vozovce, jejím účelem bylo vytvoření podtlaku pod vozem a tím dosáhnout zvýšení přítlaku).
Kauza Lotus 88
Colin Chapmann připravil pro sezónu 1981 zvláštní konstrukci vozu typ 88. Lotus 88 přišel s koncepcí dvou šasi, který měl obejít zákaz zástěrek. Vůz měl vnější karosérii, která se za jízdy působením proudícího vzduchu přisála k vozovce a prakticky tak nahradila funkci zástěrek. Vnitřní karosérie nesla závěsy kol a motor a zachovávala jízdní vlastnosti podvozku. Na protest ostatních týmů však Lotus 88 nikdy nezávodil, neboť nesplňoval ustanovení o minimální světlé výšce 60 mm. V pravidlech ale nebylo zmíněno zda stanovenou výšku musí vůz splňovat v klidu nebo za jízdy. Lotus splňoval tuto klauzuly pouze v klidu, za jízdy se jeho světlá výška snížila. Zatímco Lotus nevyhověl výkladu pravidel, vozy Brabham BT49, u kterých se světlá výška regulovala hydraulicky, byl shledán v naprostém souladu s pravidly. Stáj Lotus proto byla nucena nastupovat v šampionátu s typem 81 a 87.
Složení týmů
| Číslo | Pilot | Tým | |
|---|---|---|---|
| Williams (Albilad-Williams Racing Team, TAG Williams Team) | Model: FW07B, FW07C Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Goodyear | ||
| 1 2 | Carlos Reutemann | Ross Brawn, David Brown, Frank Dernie Patrick Head, Neil Oatley | |
| Tyrrell (Tyrrell Racing Team) | Model: 010, 011 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Michelin | ||
| 3 4 4 4 | Michele Alboreto | Maurice Philippe | |
| Brabham (Parmalat Racing Team) | Model: BT49C Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Goodyear | ||
| 5 6 | Hector Rebaque | Gordon Murray, David North, Charlie Whiting | |
| McLaren (Marlboro McLaren International) | Model: M29C, M29F, MP4/1 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Michelin | ||
| 7 8 | Andrea de Cesaris | Tyler Alexander, John Barnard Alan Jenkins, Steve Nichols | |
| ATS (Team ATS) | Model: D4, HGS, D5 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Avon | ||
| 9 10 | Slim Borgudd | ||
| Lotus (Team Essex Lotus, John Player Team Lotus) | Model: 81, 87, 88, 88B Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Goodyear | ||
| 11 12 | Nigel Mansell | Colin Chapman, Timothy Densham Tony Rudd, Peter Wright | |
| Ensign (Ensign Racing) | Model: N180B Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Avon | ||
| 14 14 14 | Eliseo Salazar | Nigel Bennett, Morris Nunn | |
| Renault (Equipe Renault Elf) | Model: RE20B, RE30 Motor: Renault Gordini EF1 1.5 V6T Pneumatiky: Michelin | ||
| 15 16 | René Arnoux | Jean-Pierre Boudy, André de Cortanze, Bernard Dudot Marcel Hubert, Alain Marguet, Bruno Mauduit Jean-Claude Migeot, Michel Tetu | |
| March (March Grand Prix Team) | Model: 811 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Avon | ||
| 17 18 | Eliseo Salazar | Gordon Coppuck, Robin Herd, Adrian Reynard | |
| Fittipaldi (Fittipaldi Automotive) | Model: F8C Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Michelin | ||
| 20 21 | Chico Serra | Ricardo Divila, Tim Wright | |
| Alfa Romeo (Marlboro Team Alfa Romeo) | Model: 179B, 179C, 179D Motor: Alfa Romeo 1260 3.0 V12 Pneumatiky: Michelin | ||
| 22 23 | Bruno Giacomelli | Carlo Chiti, Gérard Ducarouge | |
| Ligier (Equipe Talbot Gitanes) | Model: JS17 Motor: Matra MS81 3.0 V12 Pneumatiky: Michelin | ||
| 25 25 25 26 | Jacques Laffite | Michel Beaujon, Paul Carillo, Jean-Claude Guénard | |
| Ferrari (Scuderia Ferrari SpA SEFAC) | Model: 126CK Motor: Ferrari 021 1.5 V6T Pneumatiky: Michelin | ||
| 27 28 | Didier Pironi | Franco Antoniazzi, Luigi Bazzi, Gianfranco Fantuzzi Mauro Forghieri, Harvey Postlethwaite | |
| Arrows (Ragno Arrows Beta Racing Team) | Model: A3 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Pirelli | ||
| 29 30 30 | Jacques Villeneuve Sr. | Colin McGrory, Dave Wass | |
| Osella (Osella Squadra Corse) | Model: FA1B, FA1C Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Michelin | ||
| 31 31 32 32 32 | Jean-Pierre Jarier | ||
| Theodore (Candy Toleman Motorsport) | Model: TY01 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Avon | ||
| 33 33 | Marc Surer | Tony Southgate | |
| Toleman (Candy Toleman Motorsport) | Model: TG181 Motor: Hart 415T 1.5 L4T Pneumatiky: Pirelli | ||
| 35 36 | Derek Warwick | Rory Byrne, John Gentry, Pat Symonds | |
| Emilio de Villota (Equipo Banco Occidental) | Model: Williams FW07 Motor: Ford Cosworth DFV 3.0 V8 Pneumatiky: Michelin | ||
| 37 | Emilio de Villota | ||
Velké ceny
Velké ceny započítávané do MS
Velké ceny nezapočítávané do MS
| Datum | Grand Prix | Okruh | Náhled | Vítěz | Vůz | Výsledky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 7. únor | Jihoafrická republika | Kyalami | Carlos Reutemann | Williams FW07C | Výsledky |
Konečné hodnocení Mistrovství světa
Jezdci
| * | Jezdec | Body | Vítězství | Podium | Pole |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nelson Piquet | 50 | 3 | 7 | 4 |
| 2 | Carlos Reutemann | 49 | 2 | 7 | 2 |
| 3 | Alan Jones | 46 | 2 | 6 | |
| 4 | Jacques Laffite | 44 | 2 | 7 | 1 |
| 5 | Alain Prost | 43 | 3 | 6 | 2 |
| 6 | John Watson | 27 | 1 | 4 | |
| 7 | Gilles Villeneuve | 25 | 2 | 3 | 1 |
| 8 | Elio de Angelis | 14 | |||
| 9 | René Arnoux | 11 | 1 | 4 | |
| 10 | Hector Rebaque | 11 | |||
| 11 | Riccardo Patrese | 10 | 2 | 1 | |
| 12 | Eddie Cheever | 10 | |||
| 13 | Didier Pironi | 9 | |||
| 14 | Nigel Mansell | 8 | 1 | ||
| 15 | Bruno Giacomelli | 7 | 1 | ||
| 16 | Marc Surer | 4 | |||
| 17 | Mario Andretti | 3 | |||
| 18 | Andrea de Cesaris | 1 | |||
| 19 | Patrick Tambay | 1 | |||
| 20 | Slim Borgudd | 1 | |||
| 21 | Eliseo Salazar | 1 | |||
| 22 | Jean-Pierre Jarier | 0 | |||
| 23 | Siegfried Stohr | 0 | |||
| 24 | Derek Daly | 0 | |||
| 25 | Chico Serra | 0 | |||
| 26 | Michele Alboreto | 0 | |||
| 27 | Keke Rosberg | 0 | |||
| 28 | Brian Henton | 0 | |||
| 29 | Jan Lammers | 0 | |||
| 30 | Piercarlo Ghinzani | 0 | |||
| 31 | Ricardo Zunino | 0 | |||
| — | Beppe Gabbiani | 0 | |||
| — | Jean-Pierre Jabouille | 0 | |||
| — | Derek Warwick | 0 | |||
| — | Miguel Angel Guerra | 0 | |||
| — | Ricardo Londono | 0 | |||
| — | Giorgio Francia | 0 |
Pohár konstruktérů
| * | Vůz | Body |
|---|---|---|
| 1 | Williams | 95 |
| 2 | Brabham | 61 |
| 3 | Renault | 54 |
| 4 | Ligier | 44 |
| 5 | Ferrari | 34 |
| 6 | McLaren | 28 |
| 7 | Lotus | 22 |
| 8 | Tyrrell | 10 |
| 9 | Alfa Romeo | 10 |
| 10 | Arrows | 10 |
| 11 | Ensign | 5 |
| 12 | Theodore | 1 |
| 13 | ATS | 1 |
Národy
| * | Jezdec | Body |
|---|---|---|
| 1 | Francie | 108 |
| 2 | Brazílie | 50 |
| 3 | Argentina | 49 |
| 4 | Austrálie | 46 |
| 5 | Velká Británie | 35 |
| 6 | Itálie | 32 |
| 7 | Kanada | 25 |
| 8 | USA | 13 |
| 9 | Mexiko | 11 |
| 10 | Švýcarsko | 4 |
| 11 | Švédsko | 1 |
| 12 | Chile | 1 |
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
