V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Gnome-Rhône 14K Mistral Major

Z Multimediaexpo.cz

Gnome-Rhône 14K Mistral Major byl čtrnáctiválcový dvouřadý vzduchem chlazený hvězdicový motor navržený a vyráběný společností Société des Moteurs Gnome-et-Rhône ve Francii. Byl to nejpoužívanější francouzský letecký motor před 2. světovou válkou. Byl natolik žádaný, že byl licenčně vyráběn jak v Evropě, tak i v Japonsku. Byly vyrobeny tisíce těchto motorů, které byly široce používány v nejrůznějších typech letounů.

Obsah

Vývoj a popis

V roce 1921 společnost Gnome-Rhône zakoupila licenci na výrobu úspěšného britského motoru Bristol Jupiter a vyráběla jej společně s menším motorem Bristol Titan asi do roku 1930. Od roku 1926 však s použitím vzoru motoru Titan začala vyrábět nové motory, kterým se říkalo „série K“. Tato série začala motory 5K Titan, následovaly motory 7K Titan Major a motory 9K Mistral. Do roku 1930 bylo dodáno 6 000 těchto motorů.

V té době však docházelo k prudkému rozvoji leteckého průmyslu, přičemž byla stavěna stále větší letadla, která potřebovala stále větší motory. Gnome-Rhône na to reagovala vytvořením nového motoru spojením dvou motorů 7K za sebe do dvou řad, čímž vznikl motor 14K Mistral Major. První vyrobené motory se poprvé rozeběhly v roce 1929.

Odvozené motory vyráběné v licenci

Použití

Letouny poháněné licenčními motory 14K

Specifikace (Gnome-Rhône 14Kdrs)

Data pocházejí z ruské publikace "Letecké motory vojenských vzdušných sil cizích států".[1]

Technické údaje

  • Typ: čtrnáctiválcový dvouřadý vzduchem chlazený hvězdicový motor
  • Vrtání: 146 mm
  • Zdvih: 165 mm
  • Zdvihový objem: 38,72 l
  • Délka: ? m
  • Průměr: 1,296 m
  • Hmotnost: 540 kg

Součásti motoru

  • Ventilový rozvod: OHV
  • Kompresor (dmychadlo): jednostupňový jednorychlostní kompresor (dmychadlo)
  • Palivový systém: Strombergův karburátor
  • Palivo: letecký benzín, 87 oktanů
  • Chlazení: vzduchem chlazený motor
  • Redukce otáček vrtule: 2:3

Výkony

  • Výkon: 1 100 k (821 kW) při 2 390 otáčkách za minutu ve výšce 2 600 m
  • Výkon při vzletu: 996 k (743 kW) při 2 390 otáčkách
  • Poměr výkonu a zdvihového objemu: 21,23 kW/l
  • Kompresní poměr: 5,5:1
  • Specifická spotřeba paliva: 328 g/kWh
  • Spotřeba oleje: 20 g/kWh
  • Poměr výkonu a hmotnosti: 1,52 kW/kg

Literatura

  • Danel, Raymond and Cuny, Jean. L'aviation française de bombardement et de renseignement 1918-1940 Docavia n°12, Editions Larivière

Související články

Podobné motory

Reference

  1. Авиационные моторы военных воздушных сил иностранных государств. Государственное военное издательство Наркомата Обороны Союза ССР, 1939 (rusky)