V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Gotha G.I

Z Multimediaexpo.cz

Gotha G.I
GothaGI.jpg
Základní charakteristika
Určení bombardovací
Výrobce Gothaer Waggonfabrik AG
Konstruktér Oskar Ursinus
První let leden 1915
Zařazen 1915
Vyřazen
Výroba 1915
Vyrobeno asi 20
Varianty
Uživatel Německo (Luftstreitkräfte)

Gotha G.I byl německý dvouplošný dvoumotorový bombardér používaný jednotkami Luftstreitkräfte na počátku první světové války.

Obsah

Historie

Oskar Ursinus, zakladatel a editor německého leteckého časopisu Flugsport, začal v roce 1914 s vývojem velkého dvoumotorového hydroplánu. V létě téhož roku byl Ursinus odveden do armády, kde návrh svého letounu přepracoval dle požadavků na kategorii Kampfflugzeug - bitevní letoun určený k útoku na pozemní cíle. Vzhledem k tomu, že byl letoun nejprve navržen jako hydroplán, měl vysoko posazený štíhlý trup spojený s horním křídlem a díky tomu měla posádka velmi dobrý výhled. Dva motory Benz Bz.II o výkonu 100 k (75 kW) byly posazeny poměrně blízko sebe na dolním křídle. Tím se minimalizovaly nepříjemné důsledky nerovnoměrného tahu obou vrtulí, stejně tak při výpadku jednoho z motorů byl letoun přece jen o něco lépe ovladatelný. Motory i posádku chránilo 200 kg těžké pancéřování.

Prototyp, který byl zalétán v lednu 1915, se vyznačoval těžkou ovladatelností, nedostatečným výkonem motorů i chabou pevností konstrukce, což mělo za důsledek mnohá nebezpečná přistání. Přesto Idflieg podepsal objednávku na sériovou výrobu u firmy Gothaer Waggonfabrik AG, která od Ursinuse zakoupila licenci. Šéfkonstruktér továrny Hans Burkhard konstrukci letounu přepracoval a zjednodušil. Tato přepracovaná verze se stala známou jako Gotha-Ursinus-Heeresflugzeug, nebo zkráceně GUH a později dostala název Gotha G.I či Gotha-Ursinus G.I. První sériový stroj opustil výrobní haly v červenci 1915. Tato verze letounu již byla poháněna dvěma silnějšími motory Benz Bz.III o výkonu 150 k (112 kW). Do konce roku 1915 firma Gothaer Waggonfabrik vyrobila celkem asi 20 kusů G.I.

Specifikace (s motory Benz Bz. III)

Technické údaje

  • Osádka: 1 pilot, 2 pozorovatelé/bombometčíci
  • Rozpětí horního křídla: 22 m
  • Rozpětí dolního křídla: 19,7 m
  • Délka: 12,9 m
  • Výška: 3,9 m
  • Nosná plocha: 82 m2
  • Vzletová hmotnost : 2 810 kg
  • Pohonná jednotka: 2x řadový motor Benz Bz.III
  • Výkon pohonné jednotky: 150 k (112 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 130 km/h
  • Dostup: 2 700 m
  • Stoupavost: 1,4 m/s
  • Dolet: 540 km

Výzbroj

Související články

Externí odkazy