Nakadžima Homare

Z Multimediaexpo.cz

Hvězdicový motor Nakadžima Homare

Nakadžima Homare (誉, česky: Chvála nebo také Čest) byl japonský letecký motor vyráběný během druhé světové války firmou Nakadžima.

Byl to vzduchem chlazený hvězdicový motor patřící do výkonové třídy 2 000 k. Byl široce používán jak japonskou císařskou armádou, tak japonským císařským námořnictvem. Homare bylo služební označení v námořnictvu, námořní experimentální označení znělo NK9. Armáda motor nazývala Ha-45 (ハ四五 nebo ハ45) nebo ve službě motor Typ 4 1900 k. Označení u výrobce bylo BA (nebo NBA).

Vývoj 18válcového dvouhvězdicového Homare začal v roce 1940. Certifikace byla ukončena v roce 1941. Homare se stal nástupcem předchozího motoru firmy Nakadžima 14válcového Sakae (Ha-25). Nový motor měl předních devět válců (přední hvězdici) pootočených vůči zadním devíti pro účinější chlazení.

Motor byl výjimečně kompaktní s vnějším průměrem 118 cm, jen o 3 cm větším než u Sakae. S hodnotami vrtání a zdvihu 130 mm x 150 mm byl klasifikován jako motor s krátkým zdvihem. Homare měl podle výpočtu konstruktérů disponovat výkonem kolem 1 800 k (1 340 kW) neboli 100 k (75 kW) na válec. Ale relativně malé rozměry motoru způsobovaly potíže s kvalitou výroby a nespolehlivost v polních podmínkách způsobovala velké problémy. Skutečný výkon prvních modelů činil ve výšce přibližně 1 300 k (970 kW), což bylo hluboko pod možnostmi nadějné konstrukce. Výkony pozdějších modelů se zlepšily a z Homare se stal jeden z nejpoužívanějších motorů japonských letadel v posledních letech války. Celkem bylo vyrobeno 8 747 kusů.

Obsah

Specifikace (Homare)

Technické údaje

  • Typ: 18válcový, vzduchem chlazený, dvouhvězdicový motor
  • Vrtání: 130 mm
  • Zdvih: 150 mm
  • Objem válců: 35,8 l
  • Průměr: 1 180 mm
  • Suchá hmotnost: 830 kg

Součásti

  • Palivová soustava: vstřikování (voda-metanol)
  • Chladicí soustava: chlazení vzduchem

Výkony

  • Výkon: 1 485 kW (1 990 k) ve výšce
  • Měrný výkon: 41,5 kW/l
  • Poměr výkon/hmotnost: 1,79 kW/kg