V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Nieuport 21

Z Multimediaexpo.cz

Nieuport 21
Nieuport 21.jpg
Základní charakteristika
Určení stíhací
Výrobce Nieuport
Konstruktér Gustave Delage
První let
Zařazen 1916
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel Aéronautique Militaire
Rusko
USA
Finsko

Nieuport 21 bylo francouzské dvouplošné stíhací letadlo vyráběné společností Nieuport během první světové války. Typ používala letectva Francie, Ruska a Spojených států. Po válce patřil k populárním civilním letounům.

Obsah

Historie

Nieuport 21 navrhl konstruktér Gustave Delage a svůj první let letoun vykonal v roce 1916. Nieuport 21 byl vybaven slabším motorem (Le Rhône 9C) než Nieuport 17 a byl původně zamýšlen jako cvičný stíhací letoun. Ale kvůli akutnímu nedostatku stíhacích strojů byl nakonec nasazen jako plnohodnotný frontový stíhač. Nieuporty 21 vybavené motorem Le Rhône 9J o výkonu 110 k byly dodávány také Spojeným státům a Rusku. V Rusku byl rovněž licenčně vyráběn společností Duks.

Finské letectvo (Bělogvardějci) ukořistilo jeden Nieuport 21 v Tampere v roce 1918 a používalo ho až do roku 1923.

Ve službě u Československých legií

Československé legie v Rusku používaly během svého stahování do Vladivostoku dva stroje Nieuport 21. Dne 10. září 1918 přelétl Nieuport 21 č.1940 od bolševických jednotek k čs. legiím. Byl to továrnou Duks licenčně vyrobený stroj s motorem Ron (licenční francouzský Le Rhone). Tento letoun byl používán pro průzkumné a později cvičné lety. V polovině listopadu 1918 získaly legie v Čeljabinsku další Nieuport 21 č.1359 (opět vyrobený v továrně Duks s motorem Ron). Při odplutí československých jednotek z Vladivostoku v lednu 1920 byly oba Nieuporty zanechány v Rusku.

Uživatelé

  • Československo (legie, 2 kusy), Finsko, Francie, Rusko, USA

Specifikace (Nieuport 21)

Data podle Suomen Ilmavoimat I 1918-27

Technické údaje

  • Délka: 6,0 m
  • Rozpětí: 8,16 m
  • Výška: 2,40 m
  • Nosná plocha: 14,75 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 320 kg
  • Maximální vzletová hmotnost : 495 kg
  • Maximální rychlost: 140 km/h
  • Dostup: m
  • Stoupavost:
  • Dolet: 250 km

Výzbroj

Literatura

  • Keskinen, Kalevi; Partonen, Kyösti a Stenman, Kari: Suomen Ilmavoimat I 1918-27, 2005. ISBN 952-99432-2-9.
  • Donald, David: The encyclopedia of world aircraft, Aerospace publishing, 1997, ISBN 1-85605-375-X

Externí odkazy