V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Pratt & Whitney R-1340

Z Multimediaexpo.cz

Pratt & Whitney R-1340 Wasp byl pístový motor široce používaný v amerických letounech od 20. let 20. století. Jednalo se o první vyráběný motor společnosti Pratt & Whitney a byl i první ze slavné řady motorů s označením „Wasp“.[1] Byl to jednořadý, devítiválcový, vzduchem chlazený hvězdicový motor. Zdvihový objem činil 22 l, vrtání a zdvih pístů 146 mm. Bylo vyrobeno celkem 34 966 motorů.[2]

Obsah

Varianty

V následujícím přehledu jsou pouze vybrané varianty motoru, kterých bylo ve skutečnosti vyráběno mnohem více. Jejich přehled a technické parametry je možno nalézt v externích odkazech:

  • R-1340-7 – 450 hp (336 kW), 600 hp (447 kW)
  • R-1340-8 – 425 hp (317 kW)
  • R-1340-9 – 450 hp (336 kW), 525 hp (391 kW)
  • R-1340-16 – 550 hp (410 kW)
  • R-1340-17 – 525 hp (391 kW)
  • R-1340-19 – 600 hp (447 kW)
  • R-1340-19F – 600 hp (447 kW)
  • R-1340-21G – 550 hp (410 kW)
  • R-1340-22 – 550 hp (410 kW)
  • R-1340-23 – 575 hp (429 kW)
  • R-1340-30 – 550 hp (410 kW)
  • R-1340-31 – 550 hp (410 kW)
  • R-1340-33 – 600 hp (447 kW)
  • R-1340-48 – 600 hp (447 kW)
  • R-1340-49 – 600 hp (447 kW)
  • R-1340-AN1 – 550 hp (410 kW), 600 hp (447 kW)
  • R-1340-AN2 – 550 hp (410 kW)
  • R-1340-B – 450 hp (336 kW)
  • R-1340-D – 500 hp (373 kW)
  • R-1340-S1H1-G – 550 hp (410 kW), 600 hp (447 kW)
  • R-1340-S3H1 – 600 hp (447 kW)

Použití

Motor byl používán u následujících letounů:

Specifikace (R-1340-S3H1)

Pratt & Whitney R-1340 namontovaný na letounu T-6 Texan

Data pocházejí z ruské publikace "Letecké motory vojenských vzdušných sil cizích států".[3]

Technické údaje

  • Typ: devítiválcový jednořadý přeplňovaný vzduchem chlazený hvězdicový motor
  • Vrtání: 146 mm
  • Zdvih: 146 mm
  • Zdvihový objem: 22,02 l
  • Délka: 1,119 m
  • Průměr: 1,305 m
  • Hmotnost: 365 kg

Součásti motoru

  • Ventilový rozvod: dva ventily OHV na každý válec
  • Kompresor (dmychadlo): jednorychlostní kompresor odstředivého typu s poměrem 10:1
  • Palivový systém: karburátor Stronbergova typu
  • Palivo: letecký benzín, 80 oktanů
  • Chlazení: vzduchem chlazený motor
  • Redukce otáček vrtule: pouze u některých variant (R-1340-S1H1-G), obvykle však přímý pohon

Výkony

  • Výkon: 542 hp (404 kW) při 2 200 otáčkách ve výšce 5 000 stop (1 525 m)
  • Poměr výkonu a zdvihového objemu: 18,36 kW/l
  • Kompresní poměr: 6:1
  • Specifická spotřeba paliva: 270 g/kWh
  • Spotřeba oleje: 12 g/kWh
  • Poměr výkonu a hmotnosti: 1,11 kW/kg

Literatura

  • Gunston, Bill. World Encyclopedia of Aero Engines. Cambridge, England. Patrick Stephens Limited, 1989. ISBN 1-85260-163-9 (anglicky)
  • BRIDGMAN, Leonard. Jane's fighting aircraft of World War II. London : Studio Editions, 1989. 318 s. ISBN 9781851701995. S. 310. (anglicky) 

Související články

Reference

  1. Gunston 1989, str.114.
  2. Pratt&Whitney R-1340 na stránkách výrobce. Citováno: 7. března 2012
  3. Авиационные моторы военных воздушных сил иностранных государств. Государственное военное издательство Наркомата Обороны Союза ССР, 1939 (rusky)

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Pratt & Whitney R-1340