V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Psychovzorec

Z Multimediaexpo.cz

Psychovzorce (jiným výrazem též psychomatematické vzorce) jsou nástroje know-how na rozhraní humanitních věd (zejména psychologie) a matematiky . Formu mají matematickou, obsah se týká oblastí jako například

  • lidská psychická koncentrace a dotahování vytýčených osobních plánů do úspěšného konce,
  • zlomení věčného začátečnictví v angličtině,
  • překonávání problému „ne dost pevné vůle“,
  • zvládání konfliktu s obtížným osobami, které chtějí mít za každou cenu poslední slovo,
  • motivování pracovníků jejich nadřízenými (tj. manažerských měkkých dovedností),
  • úspěšné komunikace v mužsko-ženských vztazích,
  • zvládání trémy, nervozity, ostychu, překonávání vnitřních psychických bariér při nutnosti podat co nejlepší výkon v náročných komunikačních situacích,
  • psychologie marketingu, reklamy , PR , působení masmédií,

a dalších oblastí komunikace, práce s informacemi a emocí.

Historie

Autorem psychovzorců je ing. David Gruber. Je zároveň držitelem ochranné známky slovní ® pro toto slovo pro oblast vzdělávacích služeb, vzdělávacích pomůcek apod. u Úřadu průmyslového vlastnictví. [1]

Širší veřejnost (tedy více než jeden milion lidí najednou) s nimi David Gruber seznámil poprvé v příloze časopisu Mladý svět č. 52/1985. Příloha měla název “Cukání aneb rychlé čtení”. [2] Poté též hromadně ve svém televizním vzdělávacím seriálu “Kurs rychlého čtení” (vyrobila Československá televize 1986) [3] a v řadě článků v časopisech Československá televize, Květy, ve slovenském časopise Svet aj. Poté v desítkách dalších svých knih, stovkách časopiseckých článků, řadě vystoupení v rozhlase, televizi. [4]

David Gruber vyučuje také (jako jediný plus jeho akreditovaných pět licenčních učitelů) psychovzorcům ve svých kurzech komunikačních, studijních a emočních schopností, dovedností a návyků ( souhrnně též “techniky duševní práce" neboli “beneopedie”). [5]

Snaží se pomocí nich zobecnit ovládnutí různých manažerských a jiných soft skills tak, aby se účastník jeho tréninkového kurzu nebo čtenář knihy nemusel pro stovky různých konkrétních komunikačních, informačních nebo emočních problémů každodenního života zdlouhavě učit stovkám různých konkrétních řešení, ale aby pochopil jeden nebo několik málo obecných principů fungování (= psychovzorců) a celý proces výuky tak zkrátil a zefektivnil.

Příklad - Psychovzorec profesionální koncentrace

Berme koncentraci zjednodušeně jako předmět našeho vědomí. Na co se soustředíme (nebo na co se nám „to“ soustředí), to je obsahem koncentrace. Koncentrace na jazyk je podmínkou úspěchu v jazyku, koncentrace na vyjednávání je podmínkou úspěchu ve vyjednávání atp. Zdá se, že nejen nutnou podmínkou, ale při minimální nutné přízni vnějších okolností též i postačující podmínkou. [6] Tedy - hledáme-li příčinu selhání, neúspěchu, dříve nebo později narazíme v té či oné podobě na nedostatek koncentrace. Koncentrace stojí na šesti pilířích (veličinách, psychologických proměnných), mezi nimiž empiricky platí následující vztah: [7]

K = ( |Z+| + |Z-| ) * (N + V) * PP * ZAB

Označení jednotlivých proměnných odpovídá:

  • kladném zájmu Z+ (zjednodušeně můžeme ztotožnit s kladnými emocemi). Kladný zájem je míra našeho nadšení, zápalu pro věc. Je dána vrozenými dispozicemi, prostředím, výchovou apod. Je to snaha přiblížit se něčemu příjemnému.
  • záporném zájmu Z- (zjednodušeně můžeme ztotožnit se zápornými emocemi). Záporný zájem - je míra našeho motivujícího strachu, vzteku, nenávisti a třeba i závisti. Jsou záporné zájmy aktivizující i ochromující. Pro jednoduchost zde máme na mysli první druh, aktivizující Z-. Je to snaha vzdálit se něčemu nepříjemnému.
  • návyku N (zvyku, rutině, stereotypu, jakékoliv „zaběhanosti“ včetně návyků vzdělanostních. Návyk je míra podvědomého zautomatizování. Velmi dobře jsme navyklí třeba chodit nebo psát. Proto jsme v těchto činnostech (oproti dětem vychovávaným v pralese zvířaty) nedostižnými mistry. Nesmírně složitou svalovou souhru při chůzi, psaní apod. vykonáváme lehce, bez námahy, bez registrace pohybů všech stovek svalů.
  • vůli V (čistému vnitřnímu „sebezatětí“ doprovázenému vnitřním příkazem „musíš!“). Vůle je množství vynaložené vůle, Jen pomocí vzepětí vůle jsme schopni vykonávat něco, na co nejsme vůbec navyklí. A to ještě v omezené kvalitě a i jinak v omezené míře.
  • přízni vnějších podmínek PP (místo, čas a další objektivní neovlivnitelné okolnosti).
  • zabezpečení ZAB (pracovní pomůcky, předměty, prostředky, metody, nástroje, přístroje a další subjektivně ovlivnitelné okolnosti).[8][9]

Pokud sečteme níže uvedené knižní publikace, časopisecké články a další vystoupení autora psychovzorců Davida Grubera v médiích, jde již o desítky milionů jednotlivých prezentací těchto psychologických pomůcek, které řada lidí považuje za účinné pro řešení problémů a výzev svého osobního rozvoje v pracovní i mimopracovní oblasti. Viz též [10] [11] [12] [13] [14]

Reference

  1. Úřad průmyslového vlastnictví, Výpis z databáze ochranných známek
  2. Cukání aneb rychlé čtení. (spoluautor Petr Trojan) Mimořádná příloha MS 52/85. Náklad 600 000 výtisků.
  3. Pořadu Kurz rychlého čtení, ČST Ostrava 1986, vysíláno 1987 (úryvek 1, úryvek 2)
  4. Přehled rozsáhlejších publikací - autor (spoluautor) Ing. David Gruber
  5. Historie technik duševní práce - beneopedie
  6. Gruber D.: Zlatá kniha komunikace. Čtvrté vydání. Vydalo nakladatelství Gruber-TDP 2011.
  7. Gruber D.: Rychločtení, rychlostudium, info management. Sedmé upravené vydání. Vydal Management Press 2010
  8. Gruber D.: Time management. Čtvrté rozšířené vydání. Vydal Management Press 2009.
  9. Gruber D.: Angličtina No Problem. Komplet knihy + 6 zvukových CD. Vydalo nakladatelství Gruber-TDP 2008.
  10. David Gruber je nejlepší (manažérské kursy a.s. Technika pokračují) TT 28/91
  11. Jak se efektivně učit cizí jazyk. Tep 8.9.93 (časopis Svitu Zlín)
  12. Terapie pro chronické začátečníky, HN 8.3.1999
  13. Kromě tělesného je i duševní zdraví, HN 8.10.1999
  14. Gruber-kurs manažerských technik práce. Tech. týdenník 17/91.