V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Solovjov D-30

Z Multimediaexpo.cz

Solovjov D-30 Series III

Solovjov D-30 je dvouproudový, dvourotorový motor s dvoustupňovými turbínami, který pohání moderní ruské nadzvukové stíhací letadloMiG-31. Byl vytvořen ruskou společností Aviadvigatěl v několika různých variantách.

Původní motory typové řady D-30 byly zabudovány již do civilních dopravních letounů Tu-134 na počátku 60. let 20. století. Po částečné modernizaci byly použity také v dopravního letounu Iljušin Il-62 a vojenském transportním letounu Iljušin Il-76.

Výrazně silnější modifikace D-30F se poprvé objevila v roce 1972 v sovětském stíhacím letadluMiG-25. Na rozdíl od civilní verze D-30 je mj. vybaven přídavným spalováním.

Současný motor D-30F6 je složen z komplexního kompresoru, jehož nízkotlaká část má pět stupňů a vysokotlaká část deset stupňů. Následuje velká spalovací komora a dvě dvoustupňové turbíny. Motor je v letounu MiG-31 uložen vždy ve dvojici vedle sebe. Vzduch je do této dvojice pohonných jednotek přiváděn velkými dlouhými kanály krabicového průřezu. Přední vstupní část kanálu a první stupeň nízkotlakého kompresoru je vybaven účinným odmrazovacím systémem. Na spodní straně každého z kanálů jsou hydraulicky regulovatelné klapky pro korigování nasávaného vzduchu podle aktuálního režimu letu. Na horní straně potom protipumpážní dvířka a další průduchy. Prostory pohonných jednotek jsou ze žáruvzdorné oceli se speciálními keramickými prvky. Motory jsou vybaveny automatickým systémem pro detekci požáru a jeho okamžitou likvidaci. U aktuální verze letounu MiG-31M jsou obě pohonné jednotky modernizovány a nesou označení D-30F8.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Solovjov D-30
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly.
Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás.
Náš FIO účet — 2500575897 / 2010