Stephen Shore

Z Multimediaexpo.cz

Stephen Shore (* 1947, New York City) je americký reportážní fotograf, který je pionýrem v používání barvy ve výtvarné fotografii. Specializuje se na snímání banálních scén a jednoduchých objektů v USA.

Obsah

Život a dílo

Stephen Shore se zajímal o fotografování již od raného věku. Temnou komoru dostal již v šesti letech od svého strýce.[1] O tři roky později začal používat 35mm kameru a vyvolával první barevné fotografie. V deseti dostal výtisk knihy American Photographs Walkera Evanse, která ho velmi ovlivnila. Jeho kariéra začala již v raném věku čtrnácti let, kdy ukázal svá díla Edwardu Steichenovi, kurátorovi fotografie instituce Museum of Modern Art (Moma). Steichen od něho koupil tři z jeho děl, čímž uznal Shoreho talent. V sedmnácti letech potkal Shore Andy Warhola a začal navštěvovat jeho ateliér Factory, Warhola portrétoval a s ním také mnoho kreativních lidí, kteří jej obklopovali. V roce 1971, ve 24 letech, se Shore stal teprve druhým žijícím fotografem, který měl samostatnou výstavu v newyorském Metropolitním muzeu umění.[2]

Shore pak začal dělat takzvané výlety „on the road“ (na cestě), při kterých fotografoval americkou a kanadskou krajinu. V roce 1972 uskutečnil cestu z Manhattanu do Amarilla v Texasu, při které se projevil jeho zájem o barevnou fotografii. Zobrazoval ulice a města, kterými procházel barevně. Z techniky používal nejprve formát 35 mm, následně 4x5" a nakonec skončil u formátu 8x10". V roce 1974 získal finanční dotaci NEA, o rok později grant Guggenheimových. Tyto granty vyvrcholily barevnou výstavou v MoMA.
Na počátku sedmdesátých let se trojice fotografů Joel Meyerowitz, Stephen Shore a William Eggleston stala první skupinou mladých umělců, kteří začali používat barevný materiál nejen v reportážní, ale zároveň také ve výtvarné fotografii.

Jeho kniha Uncommon Places (Neobvyklá místa) z roku 1982 se stala biblí nové barevné fotografie, protože spolu s Williamem Egglestonem, ve své práci dokazoval, že barevná fotografie, stejně jako malba nebo fotografie černobílá, je možné považovat za umělecké dílo. Mnoho umělců, včetně Nan Goldinové, Andrease Gurského, Martina Parra, Joela Sternfelda nebo Thomase Strutha uznávají, že Shore měl zčásti vliv také na jejich práci.

Filip Gefter z Art & Auction napsal: "Stephen Shore a William Eggleston, průkopníci barevné fotografie v sedmdesátých letech, si (ať již vědomě nebo ne) vypůjčili myšlenku od fotorealistů. Jejich fotografické interpretace americké tradiční čerpací stanice, stolovníků, parkovacích automatů je předpovězeno již ve fotorealistické malbě, která dávno předcházela jejich obrázkům."[3] Shore vzstavuje přibližně ve třístech galeriích; v New Yorku; Sprüth Magers v Cologne, Mnichově, Londýně; a galerii Rodolphe Janssen v Bruselu.

V současnosti (2009) Shore pracuje jako ředitel fotograsfického oddělení univerzity svobodného umění Bard College, kde setrvává od roku 1982.

Katalogy a monografie

  • Uncommon Places
  • Uncommon Places: 50 Unpublished Photographs
  • Essex County
  • The Gardens at Giverny
  • Stephen Shore: Photographs 1973 - 1993
  • The Velvet Years, Andy Warhol's Factory, 1965 - 1967
  • Uncommon Places, the Complete Works
  • American Surfaces
  • Witness No.1
  • The Nature of Photographs
  • Stephen Shore
  • A Road Trip Journal
  • One Picture Book #43 Merced River 2007 publ: Nazraeli Press

Reference

  1. Interview with Stephen Shore. Wallpaper, 26. července 2007.
  2. Alfred Stieglitz had been the first. Michael Kimmelman, Passing Mile Markers, Snapping Pictures. New York Times, 18. května 2007.
  3. Philip Gefter. Keeping It Real [online]. ARTINFO, 9. ledna, 2008, [cit. 2008-04-23]. Dostupné online.  

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Stephen Shore