Tatra 700

Z Multimediaexpo.cz

Tatra 700, model 96
Tatra 700, model 97

Tatra 700 je automobil vyšší třídy vyráběný automobilkou Tatra v letech 19961998. Byl posledním osobním automobilem vyrobeným v Kopřivnici a uzavřel tak dlouhou sérii osobní automobilů značky Tatra, která začala už v roce 1897 automobilem Präsident.

Tatra 700 konstrukčně navazovala na svého předchůdce, vůz Tatra 613-4 MiLong, po němž „zdědila“ nejen technickou koncepci se vzduchem chlazeným motorem uloženým nad hnanou zadní nápravou, ale byla vlastně poslední vývojovou variantou tohoto automobilu, i když už s jiným označením. Jejím prototypem byl vůz Tatra Prezident.

Karosérie T 700 také vycházela z karosérie T 613 navržené v letech 19681969 italskou designérskou firmou Carrozzeria Vignale, do výrazně omlazené podoby ji však upravil tentokrát britský designér Geoff Wardle, který se pokusil o zaoblení poměrně hranatých tvarů předešlého modelu zároveň se zohledněním některých designových prvků starších typů vozidel Tatra (například chromovaný ovál v přední části karosérie inspirovaný podobným prvkem u Tatry 603). V roce 1996 navrhl ještě menší vzhledové korekce (zejména hlavní zadní části karosérie a přístrojové desky) kopřivnický rodák, akademický sochař Jiří Španihel.

Vozy byly zpočátku vybaveny motorem 3495 cm³ o výkonu 147,6 kW (200 k), později alternativně i motory 4360 cm³ s výkonem 172 kW (233 k). Motory se lišily hlavně lepšími hodnotami průběhu kroutícího momentu. Byly vybaveny sekvenčním vstřikováním paliva řízeným elektronickou jednotkou od britské firmy GEMS. Převodovka byla pětistupňová.

Veřejnosti byla poprvé T 700 představena 9. dubna 1995 na velkolepé prezentaci v pražském hotelu Hilton. Vozidlo však firmě nepřineslo očekávaný obchodní úspěch. Ani nové tvary karosérie a luxusnější výbava interiéru nedokázaly kompenzovat v té době už výrazně zastaralé technické řešení vozu při poměrně vysoké ceně dané malosériovým charakterem výroby. Určitý vliv sehrála i stále přetrvávající záporná image osobních vozů Tatra, které veřejnost spojovala s jejich typickými dlouholetými výhradními uživateli - pohlaváry totalitní Komunistické strany Československa. Z těchto důvodů byla v roce 1998 výroba typu Tatra 700 definitivně zastavena.

Unikátními verzemi byl jediný vyrobený kus T 700 s karosérií kupé a se zkráceným rozvorem, vybavený upraveným motorem 4479 cm³ o výkonu až 294 kW při 7500 ot/min, jakož i speciální závodní vozidlo Ecorra Sport V8, taktéž vycházející z konstrukce T 700 (dosahoval údajně rychlost až 320 km/h).

Celkově bylo vyrobeno jen něco přes 60 kusů automobilů řady T 700, které se tak ihned staly objektem zájmu sběratelů automobilů a milovníků značky Tatra. Vzhledem k této skutečnosti je cena ojetých vozů stále poměrně vysoká.

Technická data

Typ 700 (3,5 l) rok výroby 1996 až 1999

  • Délka: 5130 mm
  • Šířka: 1800 mm
  • Výška: 1480 mm
  • Rozvor: 3130 mm
  • Rozchod vpředu: 1532 mm
  • Rozchod vzadu: 1532 mm
  • Motor: Osmiválcový s válci do V, s rozvodem DOHC, vzduchem chlazený, s vícebodovým vstřikováním paliva
  • Katalyzátor: třícestný
  • Objem válců: 3495 cm³
  • Výkon: 201 koní (147,5 kW) při 5750 otáčkách za minutu
  • Převodovka: pětistupňová, plně synchronizovaná
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1840 kg
  • Nejvyšší rychlost: 230 km/h (údaj výrobce)
  • Normovaná spotřeba: 12,5 l/100 km

Externí odkazy