V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Transmongolská magistrála

Z Multimediaexpo.cz

Nádraží v Ulánbátaru
Transmongolská magistrála v poušti Gobi
Soubor:WheelChanging.jpg
Výměna podvozků při změně rozchodu kolejí na hranici mezi Čínou a Mongolskem

Transmongolská magistrála je železnice vedoucí z Ulán-Ude v Burjatsku přes Mongolsko do Pekingu v Číně.

Trať

Přes Transmongolskou magistrálu vede nejkratší železniční spojení mezi Moskvou a Pekingem. Někdy je považována za odbočku Transsibiřské magistrály, která sama vede z Moskvy přes Ulán-Ude do Vladivostoku. Transmongolská magistrála též spojuje hlavní město Státu Mongolsko, Ulánbátar a hlavní město Čínské lidové republiky, Peking. Na území Státu Mongolsko má Transmongolská magistrála důležité odbočky do Erdenetu a Bajan núru. Vedle Ulán-Ude, Ulánbátaru a Pekingu jsou dalšími důležitými městy na trati Süchbátar, Darchan, Čojr, Sajnšand, Zamyn Úd (ve Státě Mongolsko) a Erén (na hranicích Státu Mongolsko a čínského Vnitřního Mongolska), Datong a Jining (v Čínské lidové republice). Ve Státě Mongolsko je Transmongolská magistrála většinou jednokolejná, v Čínské lidové republice dvoukolejná. Rozchod kolejí je v části vedoucí Ruskou federací a Státem Mongolsko 1520 mm. Stejný rozchod kolejí byl i v části vedoucí Čínskou lidovou republikou, avšak po přebudování v roce 1965 je nyní standardních 1435 mm. Tím však Transmongolská magistrála ztratila na významu z hlediska tranzitní dopravy.

Historie

Transmongolská magistrála byla vybudována v letech 1949 - 1961. V roce 1965 byl upraven rozchod kolejí v části vedoucí Čínskou lidovou republikou.

Externí odkazy