13. září 2021 je velmi významné datum pro naši Encyklopedii !!
Máme zcela novou kancelář, která leží přímo u obchodního centra Atrium Flora a stanice metra Flora !
Naše stará adresa je definitivně nahrazena novou — Jičínská 226/17, 130 00 Praha 3 - Žižkov.

Wright R-2600

Z Multimediaexpo.cz

Wright R-2600 Cyclone 14 (také nazývaný Twin Cyclone) byl americký hvězdicový motor vyvinutý společností Curtiss-Wright a široce používaný na letounech ve 30. a 40. letech 20. století.

Obsah

Historie

V roce 1935 zahájila společnost Curtiss-Wright práce na výkonnější verzi svého úspěšného motoru R-1820 Cyclone 9. Výsledkem byl motor R-2600 Twin Cyclone, který měl 14 válců uspořádaných ve dvou řadách. Motory R-2600-3 (1 600 hp) byly původně zamýšleny pro letoun C-46 Commando a byly i zastavěny do prototypu stroje, ale nakonec byly na tomto letounu používány podstatně výkonnější motory Pratt & Whitney R-2800 (2 000 hp). Tento motor však poháněl několik klíčových letounů, které se zúčastnily bojů během 2. světové války. Mezi tyto letouny patřily bombardéry A-20 Havoc, B-25 Mitchell, TBF Avenger a SB2C Helldiver nebo létající člun PBM Mariner.

Ve výrobních závodech v Caldwell (New Jersey) a Cincinnati (Ohio) bylo nakonec postaveno více než 50 000 motorů Wright R-2600.

Varianty

  • R-2600-1 - 1 600 hp (1 194 kW)
  • R-2600-3 - 1 600 hp (1 194 kW)
  • R-2600-6 - 1 600 hp (1 194 kW)
  • R-2600-8 - 1 700 hp (1 268 kW)
  • R-2600-9 - 1 700 hp (1 268 kW)
  • R-2600-12 - 1 700 hp (1 268 kW)
  • R-2600-13 - 1 700 hp (1 268 kW)
  • R-2600-19 - 1 600 hp (1 194 kW), 1 660 hp (1 237 kW)
  • R-2600-20 - 1 700 hp (1 268 kW), 1 900 hp (1 420 kW)
  • R-2600-22 - 1 900 hp (1 420 kW)
  • R-2600-23 - 1 600 hp (1 194 kW)
  • R-2600-29 - 1 700 hp (1 268 kW), 1 850 hp (1 380 kW)
  • GR-2600-A5B - 1 500 hp (1 118 kW), 1 600 hp (1 194 kW), 1,700 hp (1 268 kW)
  • GR-2600-A71 - 1 300 hp (969 kW)
  • GR-2600-C14 - 1 750 hp (1 304 kW)

Použití

Motor byl používán u následujících letounů:

Specifikace (GR-2600-C14BB)

Data pocházejí z publikace „Jane's Fighting Aircraft of World War II“.[1]

Technické údaje

  • Typ: čtrnáctiválcový dvouřadý přeplňovaný vzduchem chlazený hvězdicový motor
  • Vrtání: 155,6 mm
  • Zdvih: 160,2 mm
  • Zdvihový objem: 42,7 l
  • Délka: 1,576 m
  • Průměr: 1,397 m
  • Hmotnost: 930 kg

Součásti motoru

  • Ventilový rozvod: Dva OHV ventily na válec, výfukový ventil chlazen sodíkem
  • Kompresor (dmychadlo): jednostupňový dvourychlostní kompresor odstředivého typu s poměrem 7,06:1 na malé rychlosti a 10,06 na vyšší rychlost, průměr rotoru 280 mm
  • Palivový systém: karburátor Stronbergova typu PR48A s automatickou kontrolou směsi
  • Olejový systém: suchá skříň s jedním tlakovým čerpadlem a dvojicí odsávacích čerpadel
  • Palivo: letecký benzín
  • Chlazení: vzduchem chlazený motor
  • Redukce otáček vrtule: 16:9

Výkony

  • Výkon:
    • 1 750 hp (1 305 kW) při 2 600 otáčkách za minutu ve výšce 975 m (3 200 stop)
    • 1 450 hp (1 080 kW) při 2 600 otáčkách za minutu ve výšce 4 575 m (15 000 stop)
  • Poměr výkonu a zdvihového objemu: 30,6 kW/l
  • Kompresní poměr: 6,9:1
  • Poměr výkonu a hmotnosti: 1,40 kW/kg

Odkazy

Literatura

  • Jane's Fighting Aircraft of World War II. London. Studio Editions Ltd, 1998. ISBN 0-517-67964-7

Související články

Související vývoj

Podobné motory

Reference

  1. Jane's 1998, str. 317.

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Wright R-2600