V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Šablona:Článek dne HL/2021/16

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(-- optimalizace)
m (Nahrazení textu „<noinclude>Kategorie:Článek DNE</noinclude>“ textem „<noinclude>Kategorie:Archiv Článků DNE</noinclude>“)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
[[Soubor:Fernando Alonso 2009 Australia.jpg|right|160px|Fernando Alonso at the 2009 Australian Grand Prix]]
[[Soubor:Fernando Alonso 2009 Australia.jpg|right|160px|Fernando Alonso at the 2009 Australian Grand Prix]]
-
'''[[Fernando Alonso|Fernando Alonso Díaz]]''' (* [[29. červenec|29. července]] [[1981]]) je [[Španělsko|španělský]] automobilový závodník, bývalý pilot [[Formule 1]] a&nbsp;dvojnásobný {{Nowrap|mistr světa z&nbsp;let&nbsp;[[Formule 1 v roce 2005|2005]] a [[Formule 1 v roce 2006|2006]].}}
+
'''[[Fernando Alonso|Fernando Alonso Díaz]]''' (* [[29. červenec|29. července]] [[1981]]) je [[Španělsko|španělský]] automobilový závodník, bývalý pilot [[Formule 1]] a&nbsp;dvojnásobný {{Nowrap|mistr světa z&nbsp;let&nbsp;[[Formule 1 v roce 2005|2005]] a [[Formule 1 v roce 2006|2006]].}}<br />Žije v rodném [[Oviedo|Oviedu]], kam se vrátil v zimě roku 2010 ze [[Švýcarsko|švýcarského]] [[Lugano|Lugana]], aby byl blíže rodině a přátelům.
-
 
+
-
Žije v rodném [[Oviedo|Oviedu]], kam se vrátil v zimě roku 2010 ze [[Švýcarsko|švýcarského]] [[Lugano|Lugana]], aby byl blíže rodině a přátelům.
+
25. září 2005 se ve 24 letech a 58&nbsp;dnech stal nejmladším mistrem světa v historii [[Formule 1]], čímž překonal rekord [[Emerson Fittipaldi|Emersona&nbsp;Fittipaldiho]] z&nbsp;roku [[Formule 1 v roce 1972|1972]]. Jeho přezdívka je El Nano. Kromě rodné španělštiny mluví také anglicky&nbsp;a&nbsp;italsky.
25. září 2005 se ve 24 letech a 58&nbsp;dnech stal nejmladším mistrem světa v historii [[Formule 1]], čímž překonal rekord [[Emerson Fittipaldi|Emersona&nbsp;Fittipaldiho]] z&nbsp;roku [[Formule 1 v roce 1972|1972]]. Jeho přezdívka je El Nano. Kromě rodné španělštiny mluví také anglicky&nbsp;a&nbsp;italsky.
Řádka 18: Řádka 16:
Španěl se stal v roce 2003 nejmladším jezdcem, který získal pole position, na okruhu v Malajsii. V závodě v Brazílii měl Alonso těžkou nehodu, kde v dvousetkilometrové rychlosti havaroval, když vrazil do zbytků vozu Marka Webbera, který havaroval těsně před ním. Závod byl poté zastaven. O dva závody později skončil Alonso při své domácí velké ceně druhý a poté se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál závod, když zvítězil ve velké ceně [[GP Maďarska 2003|Maďarska]]. Celkově skončil v roce 2003 na šestém místě, získal '''55''' bodů a&nbsp;čtyřikrát stanul na stupních vítězů.<br />Alonso zůstal u Renaultu i pro rok 2004. Po začátku sezóny byl Alonso trochu zpochybňován, když byl v kvalifikacích většinou porážen stájovým kolegou Jarnem&nbsp;Trullim.&nbsp;Alonso předvedl obzvláště dobrý výkon ve velké ceně Francie, kde získal nejdříve pole-position a o vítězství ho nakonec připravila jen fantastická taktika Ferrari a Michaela Schumachera se&nbsp;čtyřmi zastávkami.  
Španěl se stal v roce 2003 nejmladším jezdcem, který získal pole position, na okruhu v Malajsii. V závodě v Brazílii měl Alonso těžkou nehodu, kde v dvousetkilometrové rychlosti havaroval, když vrazil do zbytků vozu Marka Webbera, který havaroval těsně před ním. Závod byl poté zastaven. O dva závody později skončil Alonso při své domácí velké ceně druhý a poté se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál závod, když zvítězil ve velké ceně [[GP Maďarska 2003|Maďarska]]. Celkově skončil v roce 2003 na šestém místě, získal '''55''' bodů a&nbsp;čtyřikrát stanul na stupních vítězů.<br />Alonso zůstal u Renaultu i pro rok 2004. Po začátku sezóny byl Alonso trochu zpochybňován, když byl v kvalifikacích většinou porážen stájovým kolegou Jarnem&nbsp;Trullim.&nbsp;Alonso předvedl obzvláště dobrý výkon ve velké ceně Francie, kde získal nejdříve pole-position a o vítězství ho nakonec připravila jen fantastická taktika Ferrari a Michaela Schumachera se&nbsp;čtyřmi zastávkami.  
-
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
+
<noinclude>[[Kategorie:Archiv Článků DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 12. 1. 2023, 11:52

Fernando Alonso at the 2009 Australian Grand Prix

Fernando Alonso Díaz (* 29. července 1981) je španělský automobilový závodník, bývalý pilot Formule 1 a dvojnásobný mistr světa z let 2005 a 2006.
Žije v rodném Oviedu, kam se vrátil v zimě roku 2010 ze švýcarského Lugana, aby byl blíže rodině a přátelům.

25. září 2005 se ve 24 letech a 58 dnech stal nejmladším mistrem světa v historii Formule 1, čímž překonal rekord Emersona Fittipaldiho z roku 1972. Jeho přezdívka je El Nano. Kromě rodné španělštiny mluví také anglicky a italsky.

Jako dítě objížděl Fernando se svým otcem, který mu byl rovněž mechanikem, motokárové závody po Španělsku. Alonsova rodina neměla příliš peněz, ale Fernandovy výsledky znamenaly, že se o něj zajímali sponzoři a o peníze bylo postaráno.

Alonso byl třetím nejmladším pilotem, který kdy ve formuli 1 startoval, když si odbyl svůj debut v Minardi 4.března 2001 na australském okruhu v Melbourne. Minardi odstartovalo do nové sezóny s novým vlastníkem Paulem Stoddartem a také s novým vozem PS01. I když byly Alonsovy výkony v testech dobré, ve své první kvalifikaci prohrál s týmovým kolegou Tarsem Marquesem o 2,6 sekundy. Ale už ve čtvrté kvalifikaci v Imole porazil oba Benettony, což zopakoval i později.

Za své výkony v roce 2001 si ho začínali všímat i lepší týmy. V září 2001 po závodech v Evropě se Sauber poohlížel po jezdci, který by nahradil odcházejícího Kimiho Räikkönena. Sauber se ale též zajímal o Felippeho Massu, nadějného Brazilce a též o testovacího jezdce Jaguaru Andre Lotterera. O měsíc později bylo potvrzeno, že v roce 2002 usedne do kokpitu Sauberu Felipe Massa.

V září téhož roku začal Alonsův manažer Flavio Briatore plánovat, že by Fernando mohl jezdit za Benetton. Briatore zvažoval, že by v roce 2002 mohl Alonso nahradit Jensona Buttona, ale nakonec se rozhodl, že Alonso bude oficiálním testovacím jezdcem Benettonu pro rok 2002. V posledním závodě roku 2001 v Suzuce skončil Alonso jedenáctý, tenkrát pět míst za bodovaným umístěním. Ale porazil Heinze-Haralda Frentzena (z týmu Prost), Oliviera Panise (BAR), oba jezdce týmu ArrowsAlexe Yoonge, který nahradil v Minardi Tarsa Marquese.

Alonso se v roce 2002 stal testovacím jezdcem týmu Renault (dříve Benetton) a najezdil za celý rok 1642 kol. V roce 2003 Briatore propustil Buttona a Alonsa posadil do druhého vozu vedle jedničky týmu Jarna Trulliho.

Španěl se stal v roce 2003 nejmladším jezdcem, který získal pole position, na okruhu v Malajsii. V závodě v Brazílii měl Alonso těžkou nehodu, kde v dvousetkilometrové rychlosti havaroval, když vrazil do zbytků vozu Marka Webbera, který havaroval těsně před ním. Závod byl poté zastaven. O dva závody později skončil Alonso při své domácí velké ceně druhý a poté se stal nejmladším jezdcem, který vyhrál závod, když zvítězil ve velké ceně Maďarska. Celkově skončil v roce 2003 na šestém místě, získal 55 bodů a čtyřikrát stanul na stupních vítězů.
Alonso zůstal u Renaultu i pro rok 2004. Po začátku sezóny byl Alonso trochu zpochybňován, když byl v kvalifikacích většinou porážen stájovým kolegou Jarnem Trullim. Alonso předvedl obzvláště dobrý výkon ve velké ceně Francie, kde získal nejdříve pole-position a o vítězství ho nakonec připravila jen fantastická taktika Ferrari a Michaela Schumachera se čtyřmi zastávkami.