V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Dálnice

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Vylepšení)
(+ Vylepšení)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:A1 Bologna (2).jpg|thumb|222px|Italská A1 u města [[Bologna|Boloňa]]]]
+
__NOTOC__[[Soubor:Autoroute a11.jpg|thumb|250px|Francouzská A11 mezi Brou a Le Mans]]
-
[[Soubor:A4 Köln.jpg|thumb|222px|Německá A4 – pohled na Kolín nad Rýnem]]
+
[[Soubor:A1 Bologna (2).jpg|thumb|250px|Italská A1 u města [[Bologna|Boloňa]]]]
-
[[Soubor:TA DH 208.jpg|thumb|222px|Dopravní zácpa na [[Dálnice 20 (Izrael)|Ajalonské dálnici]] v [[Tel Aviv]]u ([[Izrael]])]]
+
[[Soubor:TA DH 208.jpg|thumb|250px|Dopravní zácpa na Ajalonské dálnici<br />v [[Tel Aviv]]u ([[Izrael]])]]
 +
[[Soubor:Prague Chodov D1 Highway4.jpg|thumb|250px|Začátek české dálnice D1 ([[Chodov (Praha)|Chodov]])]]
'''Dálnice''' (ze slov '''dál'''ková sil'''nice''')<ref>[http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala/$file/Stavby_kterym_doba_neprala.pdf Ředitelství silnic a dálnic – Stavby, kterým doba nepřála (PDF)]</ref> je [[rychlostní komunikace]] pro motorová silniční vozidla a je to nejvyšší typ [[pozemní komunikace]], která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti [[silnice|silnicím]] je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry.
'''Dálnice''' (ze slov '''dál'''ková sil'''nice''')<ref>[http://www.rsd.cz/doc/Silnicni-a-dalnicni-sit/Historie/stavby-kterym-doba-neprala/$file/Stavby_kterym_doba_neprala.pdf Ředitelství silnic a dálnic – Stavby, kterým doba nepřála (PDF)]</ref> je [[rychlostní komunikace]] pro motorová silniční vozidla a je to nejvyšší typ [[pozemní komunikace]], která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti [[silnice|silnicím]] je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry.
Řádka 52: Řádka 53:
* [http://www.motorways-exitlists.com/ Motorways - Exit Lists - Guide to the motorway systems worldwide (anglicky)]
* [http://www.motorways-exitlists.com/ Motorways - Exit Lists - Guide to the motorway systems worldwide (anglicky)]
-
{{Commonscat|highways|Dálnice}}{{Článek z Wikipedie}}
+
 
 +
{{Flickr|Highways}}{{Commonscat|highways|Dálnice}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Pozemní komunikace]]
[[Kategorie:Pozemní komunikace]]
[[Kategorie:Dálnice| ]]
[[Kategorie:Dálnice| ]]

Aktuální verze z 9. 5. 2018, 13:25

Francouzská A11 mezi Brou a Le Mans
Italská A1 u města Boloňa
Dopravní zácpa na Ajalonské dálnici
v Tel Avivu (Izrael)
Začátek české dálnice D1 (Chodov)

Dálnice (ze slov dálková silnice)[1] je rychlostní komunikace pro motorová silniční vozidla a je to nejvyšší typ pozemní komunikace, která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti silnicím je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry.

Označování

V jednotlivých zemích světa se trasy dálnic značí různým písmenem:

Technické parametry

Dálnice je charakterizována svými vlastnostmi:

  • návrhová rychlost přes 100 km/h, maximální povolená rychlost se v jednotlivých zemích světa liší
  • kategorijní šířka čtyřpruhové dálnice 27,5 metru
  • mimoúrovňové křižovatky
  • připojovací a odbočovací pruhy v maximální předepsané délce
  • směrové oblouky, stoupání a klesání musí dodržovat určité parametry pro daný typ terénu
  • v dlouhých stoupáních musí být vždy přidán stoupací pruh
  • střední dělicí pás a krajnice musí dodržovat předepsané šířky

Zpoplatnění

Ve většině zemí je používání dálnic a rychlostních silnic zpoplatněno. Kupříkladu v Německu je ale používání dálnic zadarmo. Dálniční poplatky se mohou platit buď dálničními známkami (vydávají na 1 rok a obvykle i na kratší časové úseky, např. na 1 měsíc), elektronickým mýtem nebo klasickým mýtem.

Dálnice ve světě

Dálnice v Česku

Podrobnější informace naleznete na stránce: Dálnice v Česku


Dálnice v Evropě

Podrobnější informace naleznete na stránce: Dálnice v Evropě


Ekologické aspekty výstavby dálnic

Dálnice je liniová stavba, která má na životní prostředí poměrně zásadní vliv. Vozovka a její příslušenství zabírá poměrně velkou plochu (pouhá vozovka 100 km dálnice se standardní šířkou 28 metrů zabírá prostor 2,8 km²) a také rozděluje krajinu na dvě poloviny, což komplikuje např. migraci zvěře. Vlastní stavba i pozdější provoz produkují značné množství zplodin a hrozí také riziko ekologické havárie způsobené palivem nebo nákladem vozu.

Související články

Reference

  1. Ředitelství silnic a dálnic – Stavby, kterým doba nepřála (PDF)

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dálnice
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dálnice