V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Golden Gate Bridge

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení !)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 +
__NOTOC__
 +
[[Soubor:Golden Gate Bridge-75th-Flickr.jpg|thumb|240px|Most Golden Gate během oslavy svých 75. narozenin (2012)]]
[[Soubor:The Golden Gate Bridge at Dusk.jpg|thumb|240px|Most Golden Gate (HDR, 2010)]]
[[Soubor:The Golden Gate Bridge at Dusk.jpg|thumb|240px|Most Golden Gate (HDR, 2010)]]
-
[[Soubor:Ggb by night.jpg|thumb|240px|Most Golden Gate v noci (2004)]]
+
'''Golden Gate Bridge''' (česky: {{Podtržení|Most Zlatá brána}}) je jeden z nejdelších a nejznámějších [[visutý most|visutých mostů]] na světě. Překonává [[Zlatá brána (průliv)|stejnojmennou úžinu]] u ústí [[Sanfranciský záliv|Sanfranciské zátoky]] do Tichého oceánu a spojuje tak [[San Francisco]] na jižním poloostrově s okresem Marin na severním. Není jen dopravní komunikací, ale i symbolem města San Francisca a turistickou atrakcí. O jeho stavbě bylo rozhodnuto v roce [[1930]] a byla zahájena [[5. leden|5. ledna]] [[1933]]. Do provozu byl slavnostně uveden [[27. květen|27. května]] [[1937]] pro pěší a o den později pro automobily; tehdy byl nejdelší na světě.  
-
'''Most Golden Gate''' (''Zlatá brána'') je jeden z nejdelších a nejznámějších [[visutý most|visutých mostů]] na světě. Překonává [[Zlatá brána (průliv)|stejnojmennou úžinu]] u ústí [[Sanfranciská zátoka|Sanfranciské zátoky]] do Tichého oceánu a spojuje tak [[San Francisco]] na jižním poloostrově s okresem Marin na severním. Není jen dopravní komunikací, ale i symbolem města San Francisca a turistickou atrakcí. O jeho stavbě bylo rozhodnuto v roce [[1930]] a byla zahájena [[5. leden|5. ledna]] [[1933]]. Do provozu byl slavnostně uveden [[27. květen|27. května]] [[1937]] pro pěší a o den později pro automobily; tehdy byl nejdelší na světě.  
+
-
Při stavbě bylo nutno vzít v úvahu častá [[zemětřesení]] v oblasti, ale i bouřlivé [[příliv]]y a [[odliv]]y. Nejobtížnější byla stavba základů pro jižní mostní [[pilíř]]. Pracovalo se z vlečných člunů za přílivu i odlivu. Po dostavení pilířů bylo nutno namontovat 2 drátěná lana. Tato montáž se prováděla z visutých lávek.  
+
Při stavbě bylo nutno vzít v úvahu častá [[zemětřesení]] v oblasti, ale i bouřlivé [[Slapové jevy|přílivy]] a [[Slapové jevy|odlivy]]. Nejobtížnější byla stavba základů pro jižní mostní [[pilíř]]. Pracovalo se z vlečných člunů za přílivu i odlivu. Po dostavení pilířů bylo nutno namontovat 2 drátěná lana. Tato montáž se prováděla z visutých lávek.  
Stavba si vyžádala 11 obětí na životech (z toho 10 po zřícení lešení dne 17. února 1937).  
Stavba si vyžádala 11 obětí na životech (z toho 10 po zřícení lešení dne 17. února 1937).  
-
Stavbu mostu vedl [[inženýr]] [[Joseph Baermann Strauss]], jeho poradce byl [[architekt]] [[Irving Morrow]]. Projekt byl financován dluhopisy ve výši 35 miliónů dolarů; v cenách roku 2003 by jeho výstavba stála zhruba 1,2 miliardy.
+
Stavbu mostu vedl [[inženýr]] [[Joseph Baermann Strauss]], jeho poradce byl [[architekt]] [[Irving Morrow]]. Projekt byl financován dluhopisy ve výši 35 miliónů dolarů. V cenách roku [[2003]] by jeho výstavba stála zhruba 1,2 miliardy.
-
Most má rozpětí pilířů 1 280 metrů, celková délka je 2737 metrů. Má dvě nosná lana, každé má průměr 92 cm a skládá se ze 27 572 pramenů. Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun, kotevní kvádry jsou vystaveny zatížení 28 500 tun v tahu. [[Ocel]]ové [[pylon]]y se skládají z několika tisíc snýtovaných malých ocelových krabic. Věže dosahují výšky 227,4 m nad mořem. Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů. Poslední [[nýt]] měl být z [[zlato|ryzího zlata]], ten kvůli své měkkosti při nýtování vyletěl a ztratil se v moři a byl nahrazen normálním nýtem.
+
Most má rozpětí pilířů 1 280 metrů, celková délka je 2 737 metrů. Má dvě nosná lana, každé má průměr 92 cm a skládá se ze 27 572 pramenů. Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun, kotevní kvádry jsou vystaveny zatížení 28 500 tun v tahu. [[Ocel]]ové [[pylon]]y se skládají z několika tisíc snýtovaných malých ocelových krabic. Věže dosahují výšky 227,4 m nad mořem. Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů. Poslední [[nýt]] měl být z [[zlato|ryzího zlata]], ten kvůli své měkkosti při nýtování vyletěl a ztratil se v moři a byl nahrazen normálním nýtem.
Most je natřen oranžovou barvou, která zlepšuje jeho viditelnost pro lodě při častých mlhách v oblasti. Při mlhavém počasí se však oranžová barva rozkládá a znečišťuje životní prostředí, proto musely být části mostu přetřeny našedo. Říká se že most Golden Gate musí pracovníci barvit každý den, ale jenom při dobrém počasí, pracuje na tom speciální tým natěračů, natřít ho znovu celý trvá asi rok, potom se musí začít znovu.<ref>Divy světa, Knižní klub, ISBN 80-85634-06-6, str. 187</ref>
Most je natřen oranžovou barvou, která zlepšuje jeho viditelnost pro lodě při častých mlhách v oblasti. Při mlhavém počasí se však oranžová barva rozkládá a znečišťuje životní prostředí, proto musely být části mostu přetřeny našedo. Říká se že most Golden Gate musí pracovníci barvit každý den, ale jenom při dobrém počasí, pracuje na tom speciální tým natěračů, natřít ho znovu celý trvá asi rok, potom se musí začít znovu.<ref>Divy světa, Knižní klub, ISBN 80-85634-06-6, str. 187</ref>
Řádka 17: Řádka 18:
V 80. letech 20. století byla do mostu namontována čidla, která hlásí pohyb konstrukce vyvolaný zemětřesením.
V 80. letech 20. století byla do mostu namontována čidla, která hlásí pohyb konstrukce vyvolaný zemětřesením.
-
Golden Gate Bridge je považován za nejvyhledávanější místo pro sebevraždy na světě. Na mostě nejsou instalovány žádné zábrany, které by zamezily skokům, které jsou takřka vždy smrtelné. Statistiky uvádějí, že sebevraždu zde spáchalo přes 1&nbsp;200 lidí.  
+
Golden Gate Bridge je považován za nejvyhledávanější místo pro sebevraždy na světě. Na mostě nejsou instalovány žádné zábrany, které by zamezily skokům, které jsou takřka vždy smrtelné. Statistiky uvádějí, že sebevraždu zde spáchalo přes 1&nbsp;600 lidí.  
 +
 
 +
== Galerie ==
 +
<gallery heights="180" widths="180">
 +
Soubor:Ggb by night.jpg|
 +
Soubor:Golden Dawn Bridge - HDR.jpg|
 +
Soubor:Golden Gate Sunrise.jpg|
 +
</gallery>
 +
 
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=eCQLWGs0qQA}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Top 10 Things To Know About The&nbsp;Golden&nbsp;Gate&nbsp;Bridge'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=FKU1PTyHtbM}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Building The Golden Gate Bridge (anglicky)'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Reference ==
== Reference ==
Řádka 27: Řádka 48:
[[Kategorie:San Francisco]]
[[Kategorie:San Francisco]]
[[Kategorie:Památky USA]]
[[Kategorie:Památky USA]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 14. 6. 2016, 09:50

Most Golden Gate během oslavy svých 75. narozenin (2012)
Most Golden Gate (HDR, 2010)

Golden Gate Bridge (česky: Most Zlatá brána) je jeden z nejdelších a nejznámějších visutých mostů na světě. Překonává stejnojmennou úžinu u ústí Sanfranciské zátoky do Tichého oceánu a spojuje tak San Francisco na jižním poloostrově s okresem Marin na severním. Není jen dopravní komunikací, ale i symbolem města San Francisca a turistickou atrakcí. O jeho stavbě bylo rozhodnuto v roce 1930 a byla zahájena 5. ledna 1933. Do provozu byl slavnostně uveden 27. května 1937 pro pěší a o den později pro automobily; tehdy byl nejdelší na světě.

Při stavbě bylo nutno vzít v úvahu častá zemětřesení v oblasti, ale i bouřlivé přílivy a odlivy. Nejobtížnější byla stavba základů pro jižní mostní pilíř. Pracovalo se z vlečných člunů za přílivu i odlivu. Po dostavení pilířů bylo nutno namontovat 2 drátěná lana. Tato montáž se prováděla z visutých lávek.

Stavba si vyžádala 11 obětí na životech (z toho 10 po zřícení lešení dne 17. února 1937).

Stavbu mostu vedl inženýr Joseph Baermann Strauss, jeho poradce byl architekt Irving Morrow. Projekt byl financován dluhopisy ve výši 35 miliónů dolarů. V cenách roku 2003 by jeho výstavba stála zhruba 1,2 miliardy.

Most má rozpětí pilířů 1 280 metrů, celková délka je 2 737 metrů. Má dvě nosná lana, každé má průměr 92 cm a skládá se ze 27 572 pramenů. Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun, kotevní kvádry jsou vystaveny zatížení 28 500 tun v tahu. Ocelové pylony se skládají z několika tisíc snýtovaných malých ocelových krabic. Věže dosahují výšky 227,4 m nad mořem. Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů. Poslední nýt měl být z ryzího zlata, ten kvůli své měkkosti při nýtování vyletěl a ztratil se v moři a byl nahrazen normálním nýtem.

Most je natřen oranžovou barvou, která zlepšuje jeho viditelnost pro lodě při častých mlhách v oblasti. Při mlhavém počasí se však oranžová barva rozkládá a znečišťuje životní prostředí, proto musely být části mostu přetřeny našedo. Říká se že most Golden Gate musí pracovníci barvit každý den, ale jenom při dobrém počasí, pracuje na tom speciální tým natěračů, natřít ho znovu celý trvá asi rok, potom se musí začít znovu.[1]

Denně přejede přes most přes 120 000 aut; má šestiproudovou vozovku, přičemž počet pruhů pro provoz jednotlivými směry se mění podle denní doby. Za přejezd osobním autem se ve směru do San Francisca platí 5 dolarů; v opačném směru se neplatí.

V 80. letech 20. století byla do mostu namontována čidla, která hlásí pohyb konstrukce vyvolaný zemětřesením.

Golden Gate Bridge je považován za nejvyhledávanější místo pro sebevraždy na světě. Na mostě nejsou instalovány žádné zábrany, které by zamezily skokům, které jsou takřka vždy smrtelné. Statistiky uvádějí, že sebevraždu zde spáchalo přes 1 600 lidí.

Galerie

YouTube

Top 10 Things To Know About The Golden Gate Bridge
Building The Golden Gate Bridge (anglicky)


Reference

  1. Divy světa, Knižní klub, ISBN 80-85634-06-6, str. 187

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Golden Gate Bridge
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Golden Gate Bridge