V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Heikki Kovalainen

Z Multimediaexpo.cz

Heikki Kovalainen (2013)
Heikki Kovalainen (2002)

Heikki Kovalainen (* 19. října 1981, Suomussalmi, Finsko) je finský pilot Formule 1, v současnosti jezdí za Vodafone McLaren Mercedes, kde od sezony 2008 nahradí Fernanda Alonsa, který odešel zpět k Renaultu.

Obsah

Motokáry

Tak jako většina pilotů Formule 1, i Heikki Kovalainen začínal závodit s motokárami, konkrétně v roce 1991 a jezdil na nich do roku 2000. V roce 1999 byl druhý ve finském šampionátu třídy Formula A a o rok později se stal Skandinávským šampionem ve stejné kategorii. Byl také zvolen Nejlepším finským pilotem roku.

Kariéra před Formulí 1

Formule Renault

Kovalainen začal svou kariéru v závodních vozech v šampionátu Britské Formule Renault, kde v předchozím roce startoval i současný pilot F1 a Fin, Kimi Räikkönen, který ale v tu dobu už závodil za tým Sauber. Celkově skončil v šampionátu na čtvrtém místě, když 2x vyhrál, 2x zajel pole position a 3x nejrychlejší kolo. Stal se tak Nováčkem roku 2001.

Formule 3

Kovalainen přitahoval pozornost podporujícího programu týmu Renault pro mladé jezdce a tak se v roce 2002 dostal Heikki do série Britské Formule 3, do týmu Fortec, který používal motory Renault. Svůj výkon Kovalainen předvedl hlavně v druhé půlce šampionátu, kde v posledních devíti závodech vyhrál pětkrát. S třemi pole position a třemi nejrychlejšími koly, skončil Heikki celkově třetí, za Robbie Kerrem a Jamesem Courtneyem. Opět byl vyhlášen Nováčkem roku.

Svou sílu předvedl Heikki i v mezinárodním kole F3, kde skončil druhý v Grand Prix Macau a čtvrtý na Zandvoortu, v sérii Marlboro Masters.

Světová série Nissan

Kovalainen se v roce 2003 přesunul do Světové série Nissan, kterou vlastní Renault. Tady byl ale zastíněn stájovým kolegou v týmu Gabord, Franckem Montagnym. Ten v této sérii jezdil už dva roky a vyhrál titul v roce 2001. Montagny v roce 2003 vyhrál devět závodů a opět slavil titul, zatímco Kovalainen vyhrál jen jeden závod.

Fin zůstal v sérii Nissan i pro rok 2004, ale přestoupil do týmu Pons a tentokrát šampionát vyhrál se 192 body a šesti vítězstvími, před druhým Tiagem Monteirem.

Závod šampiónů

Kovalainen v roce 2004 absolvoval i Závod šampiónů, který se uskutečnil v Paříží na Stade de France. Heikki se stal prvním „nerallyovým“ jezdcem, který vyhrál trofej Henri Toivonena a titul Šampión Šampiónů, když ve finále porazil světového šampióna v rally, Sébastiena Loeba. Společně se svým krajanem Marcusem Grönholmem se Heikki účastnil i závodu o Pohár národů. Jejich tým skončil na druhém místě poté, když Kovalainenovo Ferrari 360 Modena vypovědělo službu a z vítězství se radoval tým Francie s Loebem. Kovalainen porazil Loeba ale i ve voze WRC, i když v něm nikdy předtím neseděl a porazil i sedminásobného mistra světa v F1, Michaela Schumachera ve Ferrari 360 Modena.

Výsledky Závodu šampiónů

Kolo Soupeř Vůz Čas Rozdíl Výsledek
1 David Coulthard Race of Champions Buggy 1:45.8988 -11.905 1 - 0
2 Jean Alesi Ferrari 360 Modena 1:48.9325 -1.7085 1 - 0
Semifinále Michael Schumacher Ferrari 360 Modena 1:45.3851 -10.9954 1 - 0
Finále Sébastien Loeb Peugeot 307 WRC 1:42.2602 -0.7977 1 - 0
Sébastien Loeb Ferrari 360 Modena 1:47.4383 -8.1459 2 - 0


Top Gear

Kovalainen se v roce 2005 objevil i v díle Top Gear, kde si vybral masku Stig a objel jedno kolo na testovací trati Top Gear. Kovalainen zajel první a na dlouho také poslední kolo pod 60 sekund.

Roku 2005 se také vrátil do Závodu šampiónů, ale skončil v semifinále po porážce od Toma Kristensena.

GP2

V roce 2005 vstoupil Heikki do série GP2, která se stala takovou juniorskou F1 a nástupkyní Formule 3000. Kovalainen vyhrál úplně první závod v novém šampionátu a vedl šampionát společně s týmem Arden Internaional. V posledních čtyřech závodech ale převzal vedení Nico Rosberg a zajistil si titul. Kovalainen skončil druhý, když zaostal 15 bodů za vítězem.


Formule 1

Testování

Při testování ve Valencii v roce 2006.

Kovalainen, Montagny a Jose Maria Lopez testovali formulový vůz Renault R23B v prosinci 2003. Heikki poté také testoval pro Minardi, ale Renault ho nakonec jmenoval druhým testovacím jezdcem za Montagnym. Fin nastoupil na Montagnyho místo na konci roku 2005 a na celý rok 2006, ve kterém se věnoval jenom testování a najel přes 23 000 km. Když Fernando Alonso podepsal s McLarenem smlouvu na rok 2007, dostal Kovalainen šanci v F1 jako jezdec. Jeho místo bylo potvrzeno 6. září 2006.

2007: Renault

Kovalainen při testování v Monze.

Kovalainen si odbyl svůj debut v F1 v Grand Prix Austrálie 2007. Nevedl si ale moc dobře a po mnoha chybách dojel desátý. Flavio Briatore na rovinu řekl, že Heikkiho výkon byl zklamáním. V druhém závodě v Malajsii už Fin bodoval, když skončil osmý. Další dva body přidal za sedmé místo ve Španělsku. Svůj potenciál projevil v zámořských závodech, kde opět bodoval a porazil svého týmového kolegu, Giancarla Fisichellu. Závod ve Francii mu zase nevyšel, ale ve Velké Británii vybojoval bodovanou sedmou pozici. V dalších závodech pokaždé bodoval a v Japonsku vybojoval úžasnou druhou pozici. Před posledním závodem byl jediný jezdec, který v sezóně dokončil všechny závody. O tento primát však přišel, když v Brazílii nedokončil. Celkově skončil se 30 body na 7.místě a porazil stájového kolegu Fisichellu.

2008: McLaren

Po oznámení jezdecké dvojice Renaultu pro rok 2008 bylo jasné, že si Kovalainen bude muset hledat angažmá u jiné stáje. Bez dlouhého váhání se rozhodl pro tým McLaren, kde byl dne 14. prosince 2007 oficiálně potvrzen jako týmový kolega Lewise Hamiltona. Hned v prvních dnech se dle vlastních slov pokoušel o co největší integraci do týmu. Navštívil továrnu týmu ve Wokingu, jejímž cílem bylo jak poznání týmu z blízka, tak i seznámení se s jednotlivými inženýry. Situace z loňské sezony, kdy se nepovedlo Fernandu Alonsovi přesvědčivě zapadnout do týmu by se tak neměla opakovat.

Den po představení nového vozu MP4-23 se stal perspektivní Fin prvním závodním jezdcem, který se mohl s novým vozem projet po pronajmuté trati ve španělském Jerezu. Spolu s testovacím pilotem Pedrem de la Rosou odkroužili dohromady prvních 69 kol, jejichž cílem bylo ověření systému vozu, spolehlivosti a jízních vlastností. Druhý testovací den nového monopostu Heikkimu posloužil jako první přímé srovnání se svým novým - zázračným - kolegou, ve kterém si vedl obstojně, když zaostal o pouhých 330 tisícin, čímž dokázal, že si místo v jednom z nejúspěšnějších týmů v historii Formule 1 plně zasluhuje.

Do prvního závodu sezóny se Heikki kvalifikoval na třetím místě za svým stájovým kolegou Hamiltonem a polákem Kubicou a svou pozici si udržel i po startu závodu. Během prvních zastávek v boxech se dostal na druhou příčku a zdálo se, že si ji až do konce udrží. Divoký průběh závodu pro něj však znamenal smůlu v podobě kombinace safety car fáze a zastávky v boxech. Stmelené jezdecké pole s minimálními rozestupy pro něj tak při výjezdu z pit stopu propad až na samotný chvost. Fin se dokonce probojoval až na čtvrté místo, ale omylem sepnutý omezovač rychlosti pro něj znamenal závěrečnou pátou příčku.

V dalším závodě v Malajsii dosáhl podruhé v životě na stupně vítězů, když dojel jako třetí.

Následujících 5 závodů mu přineslo pouze 5 bodů, pak začal opět výrazněji bodovat, což vyvrcholilo v 10. závodě sezony, v Maďarsku. Zde se dočkal prvního vítězství v kariéře. Po startu z druhého místa se držel na třetí pozici, ale dostal se dopředu poté, co se Lewis Hamilton propadl kvůli problémům s pneumatikou a co Felipe Massa, který v podstatě celý závod vedl, musel odstavit vůz na cílové rovince pouhá tři kola před cílem, protože mu vypověděl službu motor.

Kompletní výsledky ve Formuli 1

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, závody vyznačené kurzívou označují zajetí nejrychlejšího kola v závodě)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Body Umístění
2007 ING Renault F1 Team Renault R27 Renault RS27 2.4 V8 AUS
10
MAL
8
BHR
9
ESP
7
MON
13
CAN
4
USA
5
FRA
15
GBR
7
EUR
8
HUN
8
TUR
6
ITA
7
BEL
8
JPN
2
CHN
9
BRA
DNF
30 7.místo
2008 Vodafone McLaren Mercedes McLaren MP4-23 Mercedes-Benz FO 108V 2.4 V8 AUS
5
MAL
3
BHR
5
ESP
DNF
TUR
12
MON
8
CAN
9
FRA
4
GBR
5
GER
5
HUN
1
EUR
4
BEL
10
ITA
2
SIN
10
JPN
DNF
CHN
DNF
BRA
7
53 7. místo

*Sezóna v průběhu.

Výsledky v ostatních formulových kategoriích

Sezóna Série Tým Vůz Závody Vítězství Pole Position Podium Body Konečné umístění
2001 Formule Renault 2000 V. Británie Fortec Motorsport Renault FR2000 13 2 2 5 243 4.místo
2002 Formule 3 V. Británie Fortec Motorsport Dallara F302-Renault 26 5 2 12 257 3.místo
2003 Formule Nissan World Series Gabord Competición Dallara SN01-Nissan 18 1 3 4 134 2.místo
2004 Formule Nissan World Series Pons Racing Dallara SN01-Nissan 16 5 8 10 176 1.místo
2005 GP2 Arden International Dallara-Renault Mécachrome 23 5 2 12 105 2.místo

Velká Galerie

YouTube

2018 AUTOBACS SUPER GT – Heikki Kovalainen interview
F1 2012 – Heikki Kovalainen Yeongam Caterham Renault


Heikki Kovalainen F1 Crash Compilation
Shell Commercial Kimi Raikkonen and Giancarlo Fisichella


Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Heikki Kovalainen
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Heikki Kovalainen