Black-Friday-2019-12-Multimediaexpo.png

Renault F1

Z Multimediaexpo.cz

Přejít na: navigace, hledání

Renault F1 je francouzská automobilová stáj formule 1 firmy Renault,která se účastní závodů Mistrovství světa formule 1 s přestávkami od konce 70. let, jako dodavatel motorů i jako konstruktér závodních vozů.

V roce 1977 v Silverstone představil Renault svoji první formuli - typ RS01, která se stala prvním vozem formule 1, který byl poháněn turbomotorem. Jako dodavatel motorů získal Renault úspěchy hlavně v 90. letech, kdy své motory dodával týmům Williams a Benetton. Renault se do formule 1 vrátil jako konstruktér v roce 2002, po odkoupení týmu Benetton. Prvního vítězství v Poháru konstruktérů a zároveň vítězství v mistrovství světa jezdců se tým dočkal v roce 2005. O rok později tento úspěch dokázali zopakovat, stejně tak jako Fernando Alonso, který obhájil titul mistra světa.

Renault RS10 byl prvním vozem poháněným turbomotorem, který vyhrál Grand Prix.


Tým Renault je řízen z britského sídla v Enstone, kde jsou také konstruována a vyráběna šasi vozů. Motory jsou vyráběny ve francouzském Viry-Châtillonu, na předměstí Paříže. Renault má také svůj podíl na dalších pěti vítězstvích v mistrovství světa jezdců (v letech 1992, 1993, 1995, 1996, 1997) a na šesti vítězstvích v poháru konstruktérů (v letech 1992 až 1997) jako dodavatel motorů pro týmy Benetton a Williams.

Obsah

Sezona 2007

Pro sezonu 2007 byly na místa závodních jezdců potvrzeni Giancarlo Fisichella a Heikki Kovalainen, který nahradil Fernanda Alonsa, jenž odešel k McLarenu. Testovacími piloty jsou Nelson Piquet jr. a Ricardo Zonta. Nový vůz, v nových barvách hlavního sponzora ING Group, R27 byl představen 24. ledna.

Renault v této sezoně také dodává motory týmu Red Bull Racing. Paradoxem je, že právě pro sesterský tým Red Bullu, Toro Rosso bude motory dodávat Ferrari.

Renault však na své úspěchy z minulých dvou sezon nenavázal. V Austrálii Fisichella skončil na 5. místě a nováček Kovalainen dostal hodiny, když bojoval s Ralfem Schumacherem a závod dokončil na 10. místě. Výsledky se začali zlepšovat až při evropských grand prix, ikdyž v závodě v Malajsii dokázali oba piloti bodovat, stále to nebylo to, co vedení od svého týmu očekávalo. Rychlost a pokrok ve vývoji vozu se projevil až při španělské grand prix, kde oba jezdci dokázali postoupit do třetí části kvalifikace a v závodě dokázali zajíždět konkurenceschopné časy. Nakonec však vozy skončili na 7. resp. 9. místě, a to poté co se u obou vozů projevil stejný technický problém a oba museli na další zastávku v boxu.

V Monaku konečně přišel větší úspěch, 4. místo Fisichelly. Kovalainen startoval až z 15. místa, protože ho v jeho měřeném kole zbrzdil David Coulthard. Závod nakonec nedokončil, když musel 2 kola před cílem odstoupit pro poruchu motoru. I přesto byl klasifikován na 13. místě.

Od grand prix Kanady se karta otočila. Mladý Fin se konečně sžil s vozem a hned byl rychlejší než jeho týmový kolega. V Montrealu Kovalainen dokončil závod na 4. místě a vyrovnal tak zatím nejlepší umístění Renaultu v sezoně. Fisichella byl ze závodu diskvalifikován, protože opustil pit lane, když svítilo červené světlo.

Kovalainen zatím bodoval ve všech ostatních závodech, kromě francouzské grand prix, ve které s poškozeným vozem skončil na 15. místě poté, co do něho v zatáčce Adelaide zezadu narazil Jarno Trulli.

Od britské grand prix Kovalainen pravidelně dokončoval závody na bodovaných místech, kdežto Fisichella získal v posledních devíti závodech jen 5 bodů. Kovalainen jich do konce sezony nasbíral 18, v Japonsku dokončil na 2. místě a získal tak své první podium. Ve zbývajících dvou závodech se ani jednomu jezdci už nepodařilo bodovat, a tak tým skončil v Poháru konstruktérů na 3. místě.

Mezinárodní automobilová federace 8. listopadu obvinila Renault z držení technických informací o vozech McLarenu. Slyšení se konalo 6. prosince v Monaku. Rada FIA uznala, že Renault porušil článek 151c Mezinárodního sportovního kódu, týkající se nepřípustného získávání sportovní výhody na úkor soupeře. Žádný trest však Renaultu nebyl udělen, protože se podle Rady FIA neprokázalo, že by Renault z těchto dat získal nějakou výhodu.

Tým na konci sezony opustili oba piloti. Kovalainen přestoupil do McLarenu, kde nahradí Alonsa a Fisichellovi vypršela smlouva.

Sezona 2008

Staronovým pilotem Renaultu byl 10. prosince jmenován Fernando Alonso, který se do Renaultu vrací po jednoročním intermezzu u McLarenu. S týmem podepsal smlouvu jen na 2 roky 2008. Jeho týmovým kolegou bude dosavadní zkušební pilot Renaultu Nelson Angelo Piquet. Testovacím pilotem byl jmenován Švýcar s francouzskou licencí Romain Grosjean, člen vývojového programu Renaultu, který se současně bude účastnit závodů GP2 v týmu ART Grand Prix.

Do Austrálie tým nastoupil s nepříliš velkými ambicemi a proto také 4.místo Fernanda Alonsa bylo bráno skoro jako vítězství.Nelson Angelo Piquet si připsal první nedokončený závod.Malajsie týmu nabídla menší bodový příděl,ale i tak oba jezdci dojeli závod.Do Bahrajnu neměl Renault prakticky žádné ambice a bod by byl brán jako zázrak,ten se však nekonal a poté co Alonsovi přistál Lewis Hamilton na zadním křídle musel exmistr světa celý závod odjet s poškozeným vozem.Nováček Piquet opět nedokončil.Do Španělska přijel Renault s vylepšenou aerodynamikou a hned se to projevilo v kvalifikaci,když se Alonso postavil do první řady společně s Kimim Raikkonenem.To že se zlepšení projevilo nejen u španěla potvrdil Nelson Angelo Piquet když se dostal do poslední části kvalifikace a obsadil 10.místo.V závodě nakonec musel Alonso odstoupit ze 6.místa pro poruchu motoru a Piquet poté co vyjel mimo trať a propadl na chvost pole se prodíral vpřed,ale po kolizi s Bourdaisem jeho cesta skončila.Mezitím co 6.místo Fernanda Alonsa v Turecku potěšilo tak 15.místo Nelsona Angela Piqueta nikoliv.Následovalo Monako kde Alonso po nárazu do zdi musel k mechanikům,vrátil se,krásně si poradil s Markem Webberem,ale s Heidfeldem kolidoval a nakonec závod dojel na 10.místě.Piquet,s kterým už tým začal pomalu ztrácet trpělivost nedojel a na jeho hlavu se snášel o to větší tlak.Výborná kvalifikace v podání v KanaděFernanda Alonsa když prokázal své mistrovské umění 4.místem.V závodě mohl být Renault hodně vysoko,ale Alonso nedokázal předjet pomalejšího Heidfelda a skončil ve zdi.Po závodě Alonso přiznal,že nebýt špatné strategie mohl závod dokonce vyhrát.Nelson Angelo Piquet dostal ultimátum že se musí zlepšit a v závodě nejprve sváděl souboje s oběma Toyotami,ale nakonec vše korunoval hodinami a propadem na samý konec pole a později odstoupil pro technickou poruchu.Náznak zlepšení tam ovšem byl. Francouzská kvalifikace byla pro Renault skvelá,zvláste pak 3.místo Fernanda Alonsa,závod kde Renaultu chyběla rychlost nakonec vozy dojeli na méně uspokojivých místech.Dobrý výkon ale předvedl Piquet jr.když dojel pro své první body ve formuli 1.Na Renault tak čekal silně mokrý závod na Silverstone,který byl pro tým jak na houpačce.Ze začátku byla rychlost Renault výborná a chvílemi se zdálo že by Renault mohl stanout na stupních,ale špatná volba pneumatik u Fernanda Alonsa a odpadnutí Nelsona Piqueta jr.zapříčily,že si francouzi odvezli pouhé tři body.

Kompletní výsledky ve formuli 1

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position, kurzívou nejrzychlejší kolo závodu)

Rok Šasi Motor Pneu Jezdci 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Body Pořadí
Renault RS01 Renault-Gordini EF1 V6 (T) ARG BRA RSA USW ESP MON BEL SWE FRA GBR GER AUT NED ITA USA CAN JPN 0 NC
Jean-Pierre Jabouille Ret Ret Ret Ret DNQ
Renault RS01 Renault-Gordini EF1 V6 (T) ARG BRA RSA USW MON BEL ESP SWE FRA GBR GER AUT NED ITA USA CAN 3 12.
Jean-Pierre Jabouille Ret Ret 10 NC 13 Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret 4 12
Renault RS01
Renault RS10
Renault-Gordini EF1 V6 (T) ARG BRA RSA USW ESP BEL MON FRA GBR GER AUT NED ITA CAN USA 26 6.
Jean-Pierre Jabouille Ret 10 Ret Inj Ret Ret NC 1 Ret Ret Ret Ret 14 Ret Ret
René Arnoux Ret Ret Ret WD 9 Ret Ret 3 2 Ret 6 Ret Ret Ret 2
Renault RE20 Renault-Gordini EF1 V6 (T) ARG BRA RSA USW BEL MON FRA GBR GER AUT NED ITA CAN USA 38 4.
Jean-Pierre Jabouille Ret Ret Ret 10 Ret Ret Ret Ret Ret 1 Ret Ret Ret Inj
René Arnoux Ret 1 1 9 4 Ret 5 NC Ret 9 2 10 Ret 7
Renault RE20B
Renault RE30
Renault-Gordini EF1 V6 (T) USW BRA ARG SMR BEL MON ESP FRA GBR GER AUT NED ITA CAN LVS 54 3.
Alain Prost Ret Ret 3 Ret Ret Ret Ret 1 Ret 2 Ret 1 1 Ret 2
René Arnoux 8 Ret 5 8 DNQ Ret 9 4 9 13 2 Ret Ret Ret Ret
Renault RE30B Renault-Gordini EF1 V6 (T) RSA BRA USW SMR BEL MON USE CAN NED GBR FRA GER AUT SUI ITA LVS 62 3.
Alain Prost 1 1 Ret Ret Ret 7 NC Ret Ret 6 2 Ret 8 2 Ret 4
René Arnoux 3 Ret Ret Ret Ret Ret 10 Ret Ret Ret 1 2 Ret 16 1 Ret
Renault RE30C
Renault RE40
Renault-Gordini EF1 V6 (T) BRA USW FRA SMR MON BEL USE CAN GBR GER AUT NED ITA EUR RSA 79 2.
Alain Prost 7 11 1 2 3 1 8 5 1 4 1 Ret Ret 2 Ret
Eddie Cheever Ret Ret 3 Ret Ret 3 Ret 2 Ret Ret 4 Ret 3 10 6
Renault RE50 Renault-Gordini EF4 V6 (T) BRA RSA BEL SMR FRA MON CAN USE USA GBR GER AUT NED ITA EUR POR 34 5.
Patrick Tambay 5 Ret 7 Ret 2 Ret Inj Ret Ret 8 5 Ret 6 Ret Ret 7
Derek Warwick Ret 3 2 4 Ret Ret Ret Ret Ret 2 3 Ret Ret Ret 11 Ret
Philippe Streiff Ret
Renault RE60
Renault RE60B
Renault-Gordini EF4B V6 (T)
Renault-Gordini EF15 V6 (T)
G BRA POR SMR< MON CAN USA FRA GBR GER AUT NED ITA BEL EUR RSA AUS 16 7.
Patrick Tambay 5 3 3 Ret 7 Ret 6 Ret Ret 10 Ret 7 Ret 12 WD Ret
Derek Warwick 10 7 10 5 Ret Ret 7 5 Ret Ret Ret Ret 6 Ret WD Ret
François Hesnault Ret
Renault R202 Renault RS22 V10 AUS MAL BRA SMR ESP AUT MON CAN EUR GBR FRA GER HUN BEL ITA USA JPN 23 4.
Jarno Trulli Ret Ret Ret 9 10 Ret 4 6 8 Ret Ret Ret 8 Ret 4 5 Ret
Jenson Button Ret 4 4 5 12 7 Ret 15 5 12 6 Ret Ret Ret 5 8 6
Renault R23 Renault RS23 V10 AUS MAL BRA SMR ESP AUT MON CAN EUR FRA GBR GER HUN ITA USA JPN 88 4.
Jarno Trulli 5 5 8 13 Ret 8 6 Ret Ret Ret 6 3 7 Ret 4 5
Fernando Alonso 7 3 3 6 2 Ret 5 4 4 Ret Ret 4 1 8 Ret Ret
Renault R24 Renault RS24 V10 AUS MAL BHR SMR ESP MON EUR CAN USA FRA GBR GER HUN BEL ITA CHN JPN BRA 105 3.
Jarno Trulli 7 5 4 5 3 1 4 Ret 4 4 Ret 11 Ret 9 10
Jacques Villeneuve 11 10 10
Fernando Alonso 3 7 6 4 4 Ret 5 Ret Ret 2 10 3 3 Ret Ret 4 5 4
Renault R25 Renault RS25 V10 AUS MAL BHR SMR ESP MON EUR CAN USA FRA GBR GER HUN TUR ITA BEL BRA JPN CHN 191 1.
Fernando Alonso 3 1 1 1 2 4 1 Ret DNS 1 2 1 11 2 2 2 3 3 1
Giancarlo Fisichella 1 Ret Ret Ret 5 12 6 Ret DNS 6 4 4 9 4 3 Ret 5 2 4
Renault R26 Renault RS26 V8 BAH MAL AUS SM EU ŠPA MON GB KAN USA FRA NĚM HUN TUR ITA ČÍN JAP BRA 206 1.
Fernando Alonso 1 2 1 2 2 1 1 1 1 5 2 5 Ret 2 Ret 2 1 2
Giancarlo Fisichella Ret 1 5 8 6 3 6 3 4 3 6 6 Ret 6 4 3 3 6
Renault R27 Renault RS27 V8 AUS MAL BHR ŠPA MON KAN USA FRA GBR EUR MAĎ TUR ITA BEL JPN ČÍN BRA 51 3.
Giancarlo Fisichella 5 6 8 9 4 DSQ 9 6 8 10 12 9 12 Ret 5 11 Ret
Heikki Kovalainen 10 8 9 7 13 4 5 15 7 8 8 6 7 8 2 9 Ret
Renault R28 Renault RS27 V8 AUS MAL BHR ESP TUR MON CAN FRA GBR GER HUN EUR BEL ITA SIN JPN CHN BRA 80 4.
Fernando Alonso 4 8 10 Ret 6 10 Ret 8 6 11 4 Ret 4 4 1 1 4 2
Nelson Piquet Jr. Ret 11 Ret Ret 15 Ret Ret 7 Ret 2 6 11 Ret 10 Ret 4 8 Ret
Renault R29 Renault RS27 V8 AUS MAL CHN BHR SPA MON TUR GBR GER HUN EUR BEL ITA SIN JPN BRA SAE 11 5.
Fernando Alonso 5 11 9 8 5 7
Nelson Piquet Jr. Ret 13 16 10 12 Ret

Externí odkazy


Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Hlavní funkce
Navigace
Nástroje
Příspěvky a dary
Další informace