V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Mika Häkkinen

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení)
Řádka 1: Řádka 1:
[[Soubor:Mika Haekkinen 2006.jpg|thumb|230px|Mika Häkkinen (2006)]]
[[Soubor:Mika Haekkinen 2006.jpg|thumb|230px|Mika Häkkinen (2006)]]
-
'''Mika Pauli Häkkinen''' (* [[28. září]] [[1968]], [[Vantaa]]) je [[finsko|finský]] automobilový závodník a pilot [[Formule 1]], přezdívaný ''Létající Fin''.
+
'''Mika Pauli Häkkinen''' (* [[28. září]] [[1968]], [[Vantaa]]) je bývalý [[Finsko|finský]] automobilový závodník a pilot [[Formule 1]], přezdívaný ''Létající Fin''.
-
Ve Formuli 1 závodil v sezónách [[formule 1 v roce 1991|1991]]-[[formule 1 v roce 2001|2001]], přičemž v sezóně [[formule 1 v roce 1998|1998]] a [[formule 1 v roce 1999|1999]] se stal mistrem světa.  
+
Ve Formuli 1 závodil v sezónách [[formule 1 v roce 1991|1991]][[formule 1 v roce 2001|2001]], přičemž v sezóně [[formule 1 v roce 1998|1998]] a [[formule 1 v roce 1999|1999]] se stal mistrem světa.  
Celkem startoval ve 165 velkých cenách ve kterých 20× zvítězil, 51× stál na stupních vítězů a 26× startoval z [[pole position]].
Celkem startoval ve 165 velkých cenách ve kterých 20× zvítězil, 51× stál na stupních vítězů a 26× startoval z [[pole position]].
-
== Létajíci Fin ==
+
K závodění se ještě vrátil v sérii [[DTM]], kde třikrát zvítězil ve voze [[Mercedes-Benz|Mercedes]]. V roce 2007 oznámil úplné ukončení závodní kariéry.
-
Mika zůstane v paměti příznivců formule 1 a McLarenu jako ohromně rychlý závodník s takřka abnormálně chladným vystupováním. Jako by ho nic nedokázalo vzrušit. Tedy dokud v roce 1998 nezískal titul mistra světa, který si svým uměním zasloužil. Tenkrát dal citům volný průchod. Jeden z nejrychlejších jezdců v historii  formule 1 se konečně dočkal odměny.
+
-
Po získání titulu mistra Finska v [[motokára|motokárách]] si koupil vůz [[formule Ford]] od krajana [[J.J.Lehto|J.J.Lehta]] a cestou za [[skandinávie|skandinávským]] titulem za rok 1987 překonal většinu jeho rekordních kol. Potom vyhrál v roce 1988 Evroseriál GM a postoupil do britské formule 3. Po problematické sezoně ve stáji , která byla v dané kategorii nová, nastoupil roku 1990 do zavedené stáje West Surrey Racing a v boji o titul porazi krajana [[Mika Salo|Miku Sala]].
+
== Počátky kariéry ==
-
Mezitím ještě stihl jako host vyhrávat závody mistrovství [[Německo|Německa]] a [[Itálie]]. Na té úrovni se pasoval do role nejlepšího závodníka. Málem vyhrál i velkou cenu v Macau, jenže mu nevyšel manévr, jimž chtěl v posledním kole předjet [[Michael Schumacher|Michaela Schumachera]]. Sťukli se a Mika byl za závodu vyřezen. Bylo to zbetečné, protože se do konečného výsledku započítávaly dvě jízdy a Mika tu druhou vyhrát nemusel. To ale zdaleka nebylo jejich poslední klání...
+
Mika Häkkinen se narodil v městě [[Vantta]], ve [[Finsko|Finsku]], 28. září 1968. Jeho otec se jmenoval Harri a byl krátkovlnným radiovým operátorem a příležitostným taxikářem. Jeho matkou byla Aila, jež pracovala jako sekretářka. Häkkinen vyrůstal se svou sestrou Ninou, která se starala O Mikovu fan stránku do roku 1998. Jako dítě žil Mika ve stejné ulici jako další jezdec Formule 1 [[Mika Salo]] a oba se později stali dobrými přáteli.
-
Häkkinen už se na cestě do královské disciplíny automobilového sportu prokazatelně neměl co učit, a tak do ní skočil rovnou. První stanicí byla stáj Lotus. V debutu ve [[Phoenix|Phoenixu]], kde měl za soupeře samé slavné jezdce, ho zradil stroj. V roce 1992 dosáhl nejvýš na čtvrté místo v [[Hungaroring|Maďarsku]]. Na vkus jeho manažera [[Keke Rosberg|Kekeho Rosberga]] byly mechanické závady moc časté, a proto jej na sezonu [[Formule 1 v roce 1993|1993]] umístil do McLarenu. Spoléhal totiž na to, že [[Ayrton Senna]] závodění zanechá. Potíž byla v tom, že se [[Interlagos|Brazilec]] rozhodl závodit dál, a na Miku zbylo jen místo zkušebního jezdce. Přece jen si ještě do konce roku zazávodil, jelikož se [[Michael Andretti]] vracel do Indy Cars. Mika vyvrátil názor všech odborníků , když se na první pokus v Estorilu kvalifikoval před Ayrtonem Sennou. Tím si získal práci na další rok. V [[Spa|Belgii]] skončil druhý, k tomu přidal pět třetích míst.
+
Häkkinen jako malý také vystupoval v akrobatické show. Na střední škole se též věnoval akrobatické gymnastice a později se připojil k akrobacii v divadle v Helsinkách. Häkkinen se poté musel rozhodnout, jestli se bude věnovat akrobacii nebo závodění. Nakonec se rozhodl, že bude závodním jezdcem.
-
V první fázi ročníku [[Formule 1 v roce 1995|1995]] se McLaren MP4/10 choval mizerně. Až když byl k dispozici MP4/10B, Mika dojel dvakrát druhý. V Austrálii utrpěl poranění hlavy, ale v letech [[Formule 1 v roce 1996|1996]] a [[Formule 1 v roce 1997|1997]] zajel dobře pokaždé, když na to McLaren měl. Po zklamání v [[Silverstone]] a na [[Nürburgring]]u se v [[Jerez]]u dočkal prvního vítězství.
+
== Kariéra před Formulí 1 ==
-
V sezoně 1998, kterou zahajíl vítězstvím v [[Albert Park|Austrálii]], to šlo výborně-vyhrál ještě sedmkrát, v posladním závodě porazi Michaela Schumachera a zajistil si titul. Rok nato jej obhájil. V roce 2000 bylo Ferrari silné, Mika vyhrál za McLaren pouze čtyři závody a celkově skončil druhý za Schumacherem.
+
Když bylo Mikovi 5 let, jeho rodiče pro něj pronajali motokáru a brali ho na dráhu nedaleko jejich domu. Při svém prvním kole se Häkkinen dostal do havárie, ale nic se mu nestalo. I přes počáteční neúspěch chtěl Häkkinen se závoděním pokračovat a poté co neustále přemlouval své rodiče, se mu jeho přání splnilo. Mikův otec mu koupil první motokáru, konkrétně to byla motokára se kterou dříve závodil Henri Toivonen.
-
Na začátku sezony 2001 ho vyváděly z míry mechanické poruchy a zdálo se že je deprimovaný. Do konce roku stačil ještě dvakrát vyhrát. Potom si vzal rok volna a nakonec z toho bylo ukončení závodní činnosti.
+
Do roku 1986 vyhrál Häkkinen 5 titulů na motokárách. Mistr světa z roku 1982 [[Keke Rosberg]] pomohl Häkkinenovi sehnat sponzory, kteří mu pomáhali v juniorských kategoriích otevřených vozů. „Nový létající Fin“ vyhrál třikrát Skandinávský šampionát, poté v roce 1988 šampionát Opel Lotus Euroseries a v roce 1990 Britskou Formuli 3. Na konci 80. let bydlel v Anglii v domě společně s týmovým kolegou ze stáje West Surrey Racing a pozdějším jezdcem Formule 1, [[Allan McNish|Allanem McNishem]]. Häkkinen byl blízko vítězství v Grand Prix Macau 1990, ale havaroval s [[Michael Schumacher|Michaelem Schumacherem]]. Jeho výkon ale znamenal posun do Formule 1 k týmu [[Lotus]].
 +
 
 +
== Formule 1 ==
 +
 
 +
=== 1991-1992: Lotus ===
 +
[[Soubor:Mika Hakkinen 1991 USA.jpg|thumb|230px|Häkkinen ve voze [[Lotus]] při jeho prvním závodě, [[Grand Prix USA 1991]].]]
 +
==== 1991 ====
 +
 
 +
Häkkinen se v roce 1991 připojil k týmu [[Lotus]]. Debutoval na okruhu ve [[Phoenix]]u, kvalifikoval se na 13. místě a na stejné pozici by prabděpodobně i dojel, kdyby mu v 60. kole neselhal motor. Své první body vybojoval o dva závody později v [[Imola|Imole]], kde po startu z 25. místa dojel pátý, na vítěze, [[Ayrton Senna|Ayrtona Sennu]], ale ztratil 3 kola. Další body už v sezóně nepřidal.
 +
 
 +
==== 1992 ====
 +
V další sezóně byl Mikův týmový kolega [[Johnny Herbert]]. Häkkinen se zlepšil a bodoval celkem v 6 závodech, nejlépe dojel na 4. místě ve Francii a Maďarsku. Celkově skončil na 8. místě v poháru jezdců.
 +
 
 +
=== 1993-2001: McLaren ===
 +
==== 1993 ====
 +
 
 +
V roce 1993 přešel Häkkinen do týmu [[McLaren]], kde se měl stát nejprve testovacím jezdcem a až přijde jeho čas, měl se posunout do role závodního pilota. Jako hostující jezdec se objevil v Monaku v sérii [[Porsche Supercup]], kde závod opanoval. Jeho sen usednout v závodě opět do kokpitu se mu vyplnil po závodě v Monze poté, co po špatných výsledcích tým opustil [[Michael Andretti]]. Debut v britské stáji si odbyl v Portugalsku a hned všechny ohromil tím, že v kvalifikaci porazil svého týmového kolegu Ayrtona Sennu. Bohužel, v poslední zatáčce okruhu přehnal svou snahu, vyjel z trati a narazil do boxové zdi. V té době jezdil na bodovaných příčkách. Na okruhu [[Suzuka]] poprvé vystoupal na pódium, kde dojel 15 sekund za Sennou.
 +
 
 +
V průběhu sezóny testoval Häkkinen i Senna motor [[Lamborghini]] V12 v modifikovaném voze McLaren MP4/8 s označením „MP4/8B“ na okruzích [[Estoril]] a [[Silverstone]]. Oba jezdci byli motorem zaujati, Häkkinen jezdil v Silverstone o 1,4 sekundy rychleji než s normálním závodním motorem Ford V8.
 +
 
 +
==== 1994 ====
 +
Senna odešel do týmu [[WilliamsF1|Williams]] a Häkkinen se tak stal lídrem v týmu, jeho kolegou se stal [[Martin Brundle]]. Tým McLaren také změnil motor, od motoru Ford V8 přešel k motoru Peugeot V10 (tým chtěl údajně původně použít v předchozím roce testovaný motor Lamborghini V12, šéf týmu [[Ron Dennis]] se ale rozhodl pro Peugeot). V sezóně si Häkkinen připdal 6 pódií a v šampionátu skončil čtvrtý se ziskem 26 bodů.
 +
 
 +
==== 1995 ====
 +
 
 +
V roce 1995 začalo dlouhotrvající spojení mezi týmem McLaren a německou automobilkou [[Mercedes-Benz]]. Před začátkem sezóny si Häkkinen a jeho týmový kolega [[Nigel Mansell]] stěžovali na to, že vůz je pro ně malý a oni trpí údery rukou a loktů do boků kokpitu.
 +
Dvě pódiová umístění, v Itálii a v Japonsku, znamenala pro Miku již deváté umístění mezi nejlepšími třemi. Häkkinen zmeškal [[Grand Prix Pacifiku 1995|Grand Prix Pacifiku]] kvůli operaci slepého střeva. Poté, při [[Grand Prix Austrálie 1995]] v [[Adelaide]], mu na začátku první kvalifikace selhala pneumatika, což vedlo k tvrdému nárazu do zdi. Häkkinen utrpěl vážná zranění (prasknutí lebky, vnitřní krvácení, zapadlý jazyk, který mu ucpal dýchací cesty) a byl zachráněn jen díky koniotomii, kterou hned vedle trati provedl lékař [[Sid Watkins]]. Tento incident upevnil vztah mezi Häkkinenem a týmovým šéfem Ronem Dennisem a také vyvolal posun v oblasti bezpečnosti sportu. Naštěstí se Häkkinen plně zotavil a v roce 1996 mohl opět závodit. Tím pádem zmeškal pouhý jeden závod. Do kokpitu Formule 1 usedl tři měsíce po havárii na okruhu [[Paul Ricard]]. Celkově byl v poháru jezdců sedmý se ziskem 17 bodů.
 +
 
 +
==== 1996 ====
 +
Rok 1996 znamenal pro [[McLaren]] zlepšení; Mercedes-Benz vstoupil do druhé sezóny jako dodavatel motorů a Häkkinen se opět vrátil na pódiová umístění, přestože první vítězství mu stále unikalo. V tomto roce se k týmu připojil [[David Coulthard]], jež přišel z týmu [[WilliamsF1|Williams]]. Na okruhu [[Spa]] si Fin málen připsal výhru, když zvolil jednu zastávku v boxech. Havárie [[Jos Verstappen|Jose Verstappena]] ale znamenala vyjetí safety caru a zborcení celé strategie. Häkkinen by jinak závod vyhrál o více jak 10 sekund. V šampionátu skončil celkově pátý, se ziskem 31 bodů.
 +
 
 +
==== 1997 ====
 +
McLaren vstupoval do ročníku 1997 se sebevědomím. Červená a bílá barva sponzora [[Marlboro]] zmizela a vystřídala ji stříbrná a černá barva jiné tabákové společnosti, [[West]]. A McLaren se s tím vrátil na vítěznou vlnu. Coulthard vybojoval hned v úvodní [[Grand Prix Austrálie 1997|Grand Prix Austrálie]] vítězství po více než 3 sezónách. V průběhu sezóny se McLaren začal pravidelně umísťovat na předních pozicích, v poháru jezdců byl ale úspěšnější Coulthard. Häkkinen měl několik možností připsat si první výhru, na okruzích [[Silverstone]], [[A1-Ring]] a [[Nürburgring]]. V [[Jereza|Jerezu]] konečně protnul cílovou čáru jako první, stalo se tak ale poté co byl Coulthard požádán aby uvolnil cestu jemu a [[Jacques Villeneuve|Jacquesovi Villeneuvovi]], který měl problémy s poškozeným vozem. Celkově skončil v bodování šestý za 27 bodů.
 +
 
 +
==== 1998 ====
 +
[[Soubor:Mika Hakkinen 2008 Stars and Cars McLaren MP4-13.jpg|thumb|230px|Häkkinen demonstruje mistrovský vůz [[McLaren MP4/13]] v roce 2008.]]
 +
Rok 1998 byl zlomovým pro kariéru Häkkinena. Vůz McLaren MP4/13 byl prvním, který designoval [[Adrian Newey]], aerodynamik, který v minulých letech projektoval i výborné vozy [[WilliamsF1|Williams]]. Mika vyhrál celkem 8 závodů a ve 13 ze 16 závodů bodoval. Zajistil si tak titul mistra světa, když získal rovných 100 bodů. Za ním skončil Michael Schumacher s vozem Ferrari se ziskem 86 bodů. Häkkinen rovněž devětkrát v sezóně startoval z pole position.
 +
 
 +
Sezóna začala tím, že Häkkinen vyhrál 4 ze 6 prvních závodů. Další tři poté vyhrál Michael Schumacher a v bodování se Finovi výrazně přiblížil. Další výhry pro Fina přišly v Rakousku a v Německu. V Maďarsku a Belgii ale získal pouhý bod, Schumacher toho využil ale jen v prvním případě, když na okruhu [[Hungaroring]] vyhrál. V deštivé a chaotické [[Grand Prix Belgie 1998|Grand Prix Belgie]] po kontaktu s Davidem Coulthardem nedojel. Po závodě na Monze se bodový stav u obou srovnal na 80 bodech. Zbývaly pouhé 2 závody. Schumacher startoval na okruhu [[Nürburgring]] z pole position, závod ale vyhrál Häkkinen. V posledním závodě v [[Grand Prix Japonska 1998|Japonsku]] mohli oba bojovat o titul, favoritem byl ale Häkkinen. Schumacher sice opět získal pole position, musel ale startovat z konce startovního pole, když ho při zahřívacím kole postihl problém. Nakonec Němec ze závodu odstoupil po defektu pneumatiky. Häkkinen vyhrál závod i celý šampionát.
 +
 
 +
==== 1999 ====
 +
[[Soubor:Mika Hakkinen 1999 Canada.jpg|thumb|230px|Häkkinen vyhrál v roce 1999 druhý titul, jedno z mnoha vítězství vybojoval při [[Grand Prix Kanady 1999]].]]
 +
 
 +
Vůz MP4/14, opět vycházející z tužky Adriana Neweyho, byl stejně jako minulou sezónu konkurenceschopný v boji o vítězství. Na druhou stranu byl od svého loňského předchůdce poruchovější. Cesta za titulem tak byla o něco těžší než v roce 1998. Tým [[Ferrari]] opět vsázel na Michaela Schumachera, ten ale v polovině sezóny vypadl ze hry, když vážně havaroval při [[Grand Prix Velké Británie 1999|Grand Prix Velké Británie]]. Zastoupil jej však jeho týmový kolega [[Eddie Irvine]], který s Häkkinenem bojoval o titul až do posledního závodu v Japonsku. Tam Mika vyhrál před Michaelem Schumacherem a právě Irvinem a s celkovým ziskem 76 bodů obhájil titul mistra světa. Irvine skončil se 74 body jen o 2 body za ním.
 +
 
 +
Začátek nebyl pro Miku příliš dobrý, když musel odstoupit z úvodní Grand Prix. Na první výhru ale nečekal dlouho, když si ji připsal hned v Brazílii. V následujícím závodě v Imole ale opět nedokončil. V Monaku byl třetí a poté dvakrát vyhrál, ve Španělsku a v Kanadě. Další pódium si připsal ve Francii, na okruhu [[Silverstone]] poté nedojel. Právě v tomto závodě utrpěl [[Michael Schumacher]] zranění, které ho vyřadilo z boje o titul. Další výhru si připsal v Maďarsku a ve [[Spa]] dojel druhý za Coulthardem. V Monze Häkkinen havaroval a kamery ho zachytily nedaleko trati, jak pláče. Při [[Grand Prix Evropy 1999|Grand Prix Evropy]] skončil pátý a byl to jediný závod který dojel a při kterém zároveň nebyl na stupních vítězů. V Malajsii dojel třetí a v již zmíněném Japonsku vyhrál, čímž si zajistil titul. Irvineovi málem nadělil celé kolo.
 +
 
 +
==== 2000 ====
 +
[[Soubor:Hakkinen.jpg|thumb|230px|Häkkinen při [[Grand Prix USA 2000]].]]
 +
Jako dvojnásobný mistr světa se Häkkinen připojil k elitní skupině jezdců. V sezóně 2000 si přál zkompletovat hattrick, což se mu ale nepovedlo. Häkkinen si připsal vítězství ve Španělsku, Rakousku (stylem start-cíl) a v Maďarsku, kde převzal vedení v šampionátu. Vyhrál i v Belgii, kde provedl dechberoucí manévr, když na rovince Kemmel straight předjel zároveň Michaela Schumachera i [[Ricardo Zonta|Ricarda Zontu]]. Po další Grand Prix převzal celkové vedení opět Schumacher a mistrovský titul potvrdil v [[Grand Prix Japonska 2000|Grand Prix Japonska]]. [[Michael Schumacher]] popsal svůj boj o titul s Häkkinenem jako nejvíce uspokojující.
 +
 
 +
==== 2001 ====
 +
V roce 2001 vstoupil do sezóny, která se nakonec ukázala jako jeho poslední ve Formuli 1, když byl po sezóně nahrazen svým mladým krajanem a chráněncem [[Kimi Räikkönen|Kimim Räikkönenem]]. Vůz MP4-16 již nebyl tak dobrý a byl to spíše Coulthard, který potrápil Michaela Schumachera v boji o titul.
 +
 
 +
Häkkinen utrpěl větší nehodu kvůli selhání předního zavěšení v úvodním podniku v Austrálii, když jel druhý. Tato havárie jakoby způsobila pokles jeho motivace. V Brazílii se zdržel na startu, což málem vedlo k tomu, že do něj narazil [[Olivier Panis]]. Häkkinen za své jednání dostal pokutu $5 000. Ve Španělsku vedl až do posledního kola a mohl si připsat čtvrtou výhru v řadě na tomto okruhu. Porucha spojky ho nakonec vyřadila ze závodu v posledním kole pouhých 5 zatáček před cílem. Häkkinena poté do boxů na boku svého vozu přivezl [[David Coulthard]]. Byl to smutný ale nezapomenutelný moment, zdůrazňující silné pouto mezi Coulthardem a Häkkinenem. Ve Velké Británii dominoval celému závodu a připsal si první výhru v sezóně. V Monze oznámil Häkkinen médiím, že v roce 2002 si dá od závodění pauzu a mezitím se rozhodne o své budoucnosti. Na okruhu Indianapolis si připsal své poslední vítězství ve Formuli 1. Celkově skončil s 37 body pátý. V polovině roku 2002 oznámil úplné ukončení kariéry.
 +
 
 +
== DTM (2005-2007) ==
 +
[[Soubor:DTM car mercedes2006 Haekkinen racing.jpg|thumb|230px|Mika Häkkinen v autě Mercedes se kterým závodil v sérii DTM.]]
 +
Během roku 2004 Häkkinen oznámil své plány na návrat k závodění a hovořil s týmem [[WilliamsF1|Williams]] o angažmá pro rok 2005. Nakonec k dohodě nedošlo a namísto toho provedl svůj comeback k závodění v sérii DTM ve voze Mercedes-Benz. Byla to úspěšná první sezóna, okořeněná jedním vítězstvím.
 +
 
 +
I v roce 2006 pokračoval v šampionátu [[DTM]] s [[Mercedes-Benz|Mercedesem]], ale sezóna již byla obtížnější a nejlepším výsledkem bylo několik druhých míst. Magazín Autosport spekuloval, že Häkkinenův styl jízdy se příliš nehodí do vozu DTM.
 +
 
 +
Při akci Goodwood Festival of Speed v roce 2006 řídil Häkkinen vůz McLaren-Mercedes MP4-20 z roku 2005. Mnozí lidé říkali, že bylo skvělé vidět Häkkinena opět v McLarenu, jelikož byl tenkrát posledním mistrem světa v tomto týmu.
 +
 
 +
Häkkinen zůstal u Mercedesu i ve třetí sezóně a přestože celkový dojem kazí několik smolných závodů, byl rok 2007 jeho nejlepší. Pravidelně se kvalifikoval do přední řady a dvakrát vyhrál (na okruzích [[Lausitz]] a [[Mugello]]) a celkově byl v hodnocení osmý.
 +
 
 +
[[Soubor:Haekkinen Koenig 2007 amk.jpg|thumb|230px|Mika Häkkinen oznámil konec kariéry v DTM při akci (''Stars and Cars'' 2007)]]
 +
[[Soubor:Mika Hakkinen 2006 Goodwood.jpg|thumb|230px|V červenci 2006, Häkkinen řídil vůz [[McLaren MP4-20]] na [[Goodwood Festival of Speed]].]]
 +
 
 +
== Možné návraty do Formule 1 ==
 +
 
 +
Po Häkkinenově roční přestávce a následném ukončení kariéry, se mnohokrát spekulovalo o jeho možném návratu. Mika byl spojován s týmem Williams během roku 2004, jelikož [[Juan Pablo Montoya]] měl na další rok přestoupit k McLarenu. K dohodě ale nedošlo.
 +
 
 +
Na konci roku 2006 opět vyvstaly spekulace, tentokrát o možném návratu k týmu McLaren pro rok 2007. Magazín Autosport oznámil, že Häkkinen v listopadu dvakrát testoval v simulátoru McLarenu a diskutoval o možném návratu k týmu. 24. listopadu McLaren oznámil, že [[Lewis Hamilton]] usedne do druhého kokpitu McLarenu v roce 2007 a ukončil tak veškeré spekulace. Nicméně se psalo o tom, že Häkkinen působil v roli poradce, když Ron Dennis prohlásil, že: „Je to velmi zajímavá osobnost, kterou přivádíme a která zhodnotí věci, které vyvíjíme.“ Ve čtvrtek, 30. listopadu, Häkkinen celý den testoval McLaren-Mercedes MP4-21 na okruhu [[Circuit de Catalunya]] v Barceloně. Absolvoval 79 kol, ale jeho nejrychlejší kolo bylo o 3 sekundy pomalejší než u ostatních jezdců. McLaren prohlásil, že využili jeho odborných znalostí, aby poznali jak se Formule 1 vyvinula od jeho odchodu v roce 2001.
 +
 
 +
Häkkinen byla také jmenován jako „Zodpovědný pijící ambasador“ sponzorem McLarenu firmou [[Johnnie Walker]].
 +
 
 +
Häkkinen má ulici po něm pojmenovanou v australském městě [[Adelaide]], kde došlo k jeho málem tragické nehodě.
 +
 
 +
== Intercontinental Le Mans Cup 2011 ==
 +
 
 +
Tým AMG China vstoupil s vozem Mercedes-Benz SLS AMG do série Intercontinental Le Mans Cup – 6 hodinového závodu na okruhu Zhuhau, kde si Häkkinen odbyl debut ve třídě GT3.
 +
 
 +
== Konec kariéry ==
 +
 
 +
Häkkinen oznámil konec závodní kariéry v neděli, 4 .listopadu 2007. Rozhodnutí prý „nebylo snadné“, ale dodal, že “závodění je stále v mé krvi a toto rozhodnutí neznamená, že mi bude bránit závodit pro radost.“
 +
 
 +
V listopadu 2008 Häkkinen oznámil, že začne novou kariéru v oblasti managementu.
== V datech ==
== V datech ==
Řádka 358: Řádka 444:
{{Flickr|Mika+Häkkinen}}{{Commons|Mika Häkkinen}}{{Článek z Wikipedie}}
{{Flickr|Mika+Häkkinen}}{{Commons|Mika Häkkinen}}{{Článek z Wikipedie}}
-
[[Kategorie:Finský pilot F1|Häkkinen, Mika]]
+
{{DEFAULTSORT:Häkkinen, Mika}}
-
[[Kategorie:Žijící lidé|Häkkinen, Mika]]
+
[[Kategorie:Finský pilot F1]]
 +
[[Kategorie:Žijící lidé]]
 +
[[Kategorie:Muži]]

Verze z 29. 9. 2016, 09:23

Mika Häkkinen (2006)

Mika Pauli Häkkinen (* 28. září 1968, Vantaa) je bývalý finský automobilový závodník a pilot Formule 1, přezdívaný Létající Fin.

Ve Formuli 1 závodil v sezónách 19912001, přičemž v sezóně 1998 a 1999 se stal mistrem světa.

Celkem startoval ve 165 velkých cenách ve kterých 20× zvítězil, 51× stál na stupních vítězů a 26× startoval z pole position.

K závodění se ještě vrátil v sérii DTM, kde třikrát zvítězil ve voze Mercedes. V roce 2007 oznámil úplné ukončení závodní kariéry.

Obsah

Počátky kariéry

Mika Häkkinen se narodil v městě Vantta, ve Finsku, 28. září 1968. Jeho otec se jmenoval Harri a byl krátkovlnným radiovým operátorem a příležitostným taxikářem. Jeho matkou byla Aila, jež pracovala jako sekretářka. Häkkinen vyrůstal se svou sestrou Ninou, která se starala O Mikovu fan stránku do roku 1998. Jako dítě žil Mika ve stejné ulici jako další jezdec Formule 1 Mika Salo a oba se později stali dobrými přáteli.

Häkkinen jako malý také vystupoval v akrobatické show. Na střední škole se též věnoval akrobatické gymnastice a později se připojil k akrobacii v divadle v Helsinkách. Häkkinen se poté musel rozhodnout, jestli se bude věnovat akrobacii nebo závodění. Nakonec se rozhodl, že bude závodním jezdcem.

Kariéra před Formulí 1

Když bylo Mikovi 5 let, jeho rodiče pro něj pronajali motokáru a brali ho na dráhu nedaleko jejich domu. Při svém prvním kole se Häkkinen dostal do havárie, ale nic se mu nestalo. I přes počáteční neúspěch chtěl Häkkinen se závoděním pokračovat a poté co neustále přemlouval své rodiče, se mu jeho přání splnilo. Mikův otec mu koupil první motokáru, konkrétně to byla motokára se kterou dříve závodil Henri Toivonen.

Do roku 1986 vyhrál Häkkinen 5 titulů na motokárách. Mistr světa z roku 1982 Keke Rosberg pomohl Häkkinenovi sehnat sponzory, kteří mu pomáhali v juniorských kategoriích otevřených vozů. „Nový létající Fin“ vyhrál třikrát Skandinávský šampionát, poté v roce 1988 šampionát Opel Lotus Euroseries a v roce 1990 Britskou Formuli 3. Na konci 80. let bydlel v Anglii v domě společně s týmovým kolegou ze stáje West Surrey Racing a pozdějším jezdcem Formule 1, Allanem McNishem. Häkkinen byl blízko vítězství v Grand Prix Macau 1990, ale havaroval s Michaelem Schumacherem. Jeho výkon ale znamenal posun do Formule 1 k týmu Lotus.

Formule 1

1991-1992: Lotus

Häkkinen ve voze Lotus při jeho prvním závodě, Grand Prix USA 1991.

1991

Häkkinen se v roce 1991 připojil k týmu Lotus. Debutoval na okruhu ve Phoenixu, kvalifikoval se na 13. místě a na stejné pozici by prabděpodobně i dojel, kdyby mu v 60. kole neselhal motor. Své první body vybojoval o dva závody později v Imole, kde po startu z 25. místa dojel pátý, na vítěze, Ayrtona Sennu, ale ztratil 3 kola. Další body už v sezóně nepřidal.

1992

V další sezóně byl Mikův týmový kolega Johnny Herbert. Häkkinen se zlepšil a bodoval celkem v 6 závodech, nejlépe dojel na 4. místě ve Francii a Maďarsku. Celkově skončil na 8. místě v poháru jezdců.

1993-2001: McLaren

1993

V roce 1993 přešel Häkkinen do týmu McLaren, kde se měl stát nejprve testovacím jezdcem a až přijde jeho čas, měl se posunout do role závodního pilota. Jako hostující jezdec se objevil v Monaku v sérii Porsche Supercup, kde závod opanoval. Jeho sen usednout v závodě opět do kokpitu se mu vyplnil po závodě v Monze poté, co po špatných výsledcích tým opustil Michael Andretti. Debut v britské stáji si odbyl v Portugalsku a hned všechny ohromil tím, že v kvalifikaci porazil svého týmového kolegu Ayrtona Sennu. Bohužel, v poslední zatáčce okruhu přehnal svou snahu, vyjel z trati a narazil do boxové zdi. V té době jezdil na bodovaných příčkách. Na okruhu Suzuka poprvé vystoupal na pódium, kde dojel 15 sekund za Sennou.

V průběhu sezóny testoval Häkkinen i Senna motor Lamborghini V12 v modifikovaném voze McLaren MP4/8 s označením „MP4/8B“ na okruzích Estoril a Silverstone. Oba jezdci byli motorem zaujati, Häkkinen jezdil v Silverstone o 1,4 sekundy rychleji než s normálním závodním motorem Ford V8.

1994

Senna odešel do týmu Williams a Häkkinen se tak stal lídrem v týmu, jeho kolegou se stal Martin Brundle. Tým McLaren také změnil motor, od motoru Ford V8 přešel k motoru Peugeot V10 (tým chtěl údajně původně použít v předchozím roce testovaný motor Lamborghini V12, šéf týmu Ron Dennis se ale rozhodl pro Peugeot). V sezóně si Häkkinen připdal 6 pódií a v šampionátu skončil čtvrtý se ziskem 26 bodů.

1995

V roce 1995 začalo dlouhotrvající spojení mezi týmem McLaren a německou automobilkou Mercedes-Benz. Před začátkem sezóny si Häkkinen a jeho týmový kolega Nigel Mansell stěžovali na to, že vůz je pro ně malý a oni trpí údery rukou a loktů do boků kokpitu. Dvě pódiová umístění, v Itálii a v Japonsku, znamenala pro Miku již deváté umístění mezi nejlepšími třemi. Häkkinen zmeškal Grand Prix Pacifiku kvůli operaci slepého střeva. Poté, při Grand Prix Austrálie 1995 v Adelaide, mu na začátku první kvalifikace selhala pneumatika, což vedlo k tvrdému nárazu do zdi. Häkkinen utrpěl vážná zranění (prasknutí lebky, vnitřní krvácení, zapadlý jazyk, který mu ucpal dýchací cesty) a byl zachráněn jen díky koniotomii, kterou hned vedle trati provedl lékař Sid Watkins. Tento incident upevnil vztah mezi Häkkinenem a týmovým šéfem Ronem Dennisem a také vyvolal posun v oblasti bezpečnosti sportu. Naštěstí se Häkkinen plně zotavil a v roce 1996 mohl opět závodit. Tím pádem zmeškal pouhý jeden závod. Do kokpitu Formule 1 usedl tři měsíce po havárii na okruhu Paul Ricard. Celkově byl v poháru jezdců sedmý se ziskem 17 bodů.

1996

Rok 1996 znamenal pro McLaren zlepšení; Mercedes-Benz vstoupil do druhé sezóny jako dodavatel motorů a Häkkinen se opět vrátil na pódiová umístění, přestože první vítězství mu stále unikalo. V tomto roce se k týmu připojil David Coulthard, jež přišel z týmu Williams. Na okruhu Spa si Fin málen připsal výhru, když zvolil jednu zastávku v boxech. Havárie Jose Verstappena ale znamenala vyjetí safety caru a zborcení celé strategie. Häkkinen by jinak závod vyhrál o více jak 10 sekund. V šampionátu skončil celkově pátý, se ziskem 31 bodů.

1997

McLaren vstupoval do ročníku 1997 se sebevědomím. Červená a bílá barva sponzora Marlboro zmizela a vystřídala ji stříbrná a černá barva jiné tabákové společnosti, West. A McLaren se s tím vrátil na vítěznou vlnu. Coulthard vybojoval hned v úvodní Grand Prix Austrálie vítězství po více než 3 sezónách. V průběhu sezóny se McLaren začal pravidelně umísťovat na předních pozicích, v poháru jezdců byl ale úspěšnější Coulthard. Häkkinen měl několik možností připsat si první výhru, na okruzích Silverstone, A1-Ring a Nürburgring. V Jerezu konečně protnul cílovou čáru jako první, stalo se tak ale poté co byl Coulthard požádán aby uvolnil cestu jemu a Jacquesovi Villeneuvovi, který měl problémy s poškozeným vozem. Celkově skončil v bodování šestý za 27 bodů.

1998

Häkkinen demonstruje mistrovský vůz McLaren MP4/13 v roce 2008.

Rok 1998 byl zlomovým pro kariéru Häkkinena. Vůz McLaren MP4/13 byl prvním, který designoval Adrian Newey, aerodynamik, který v minulých letech projektoval i výborné vozy Williams. Mika vyhrál celkem 8 závodů a ve 13 ze 16 závodů bodoval. Zajistil si tak titul mistra světa, když získal rovných 100 bodů. Za ním skončil Michael Schumacher s vozem Ferrari se ziskem 86 bodů. Häkkinen rovněž devětkrát v sezóně startoval z pole position.

Sezóna začala tím, že Häkkinen vyhrál 4 ze 6 prvních závodů. Další tři poté vyhrál Michael Schumacher a v bodování se Finovi výrazně přiblížil. Další výhry pro Fina přišly v Rakousku a v Německu. V Maďarsku a Belgii ale získal pouhý bod, Schumacher toho využil ale jen v prvním případě, když na okruhu Hungaroring vyhrál. V deštivé a chaotické Grand Prix Belgie po kontaktu s Davidem Coulthardem nedojel. Po závodě na Monze se bodový stav u obou srovnal na 80 bodech. Zbývaly pouhé 2 závody. Schumacher startoval na okruhu Nürburgring z pole position, závod ale vyhrál Häkkinen. V posledním závodě v Japonsku mohli oba bojovat o titul, favoritem byl ale Häkkinen. Schumacher sice opět získal pole position, musel ale startovat z konce startovního pole, když ho při zahřívacím kole postihl problém. Nakonec Němec ze závodu odstoupil po defektu pneumatiky. Häkkinen vyhrál závod i celý šampionát.

1999

Häkkinen vyhrál v roce 1999 druhý titul, jedno z mnoha vítězství vybojoval při Grand Prix Kanady 1999.

Vůz MP4/14, opět vycházející z tužky Adriana Neweyho, byl stejně jako minulou sezónu konkurenceschopný v boji o vítězství. Na druhou stranu byl od svého loňského předchůdce poruchovější. Cesta za titulem tak byla o něco těžší než v roce 1998. Tým Ferrari opět vsázel na Michaela Schumachera, ten ale v polovině sezóny vypadl ze hry, když vážně havaroval při Grand Prix Velké Británie. Zastoupil jej však jeho týmový kolega Eddie Irvine, který s Häkkinenem bojoval o titul až do posledního závodu v Japonsku. Tam Mika vyhrál před Michaelem Schumacherem a právě Irvinem a s celkovým ziskem 76 bodů obhájil titul mistra světa. Irvine skončil se 74 body jen o 2 body za ním.

Začátek nebyl pro Miku příliš dobrý, když musel odstoupit z úvodní Grand Prix. Na první výhru ale nečekal dlouho, když si ji připsal hned v Brazílii. V následujícím závodě v Imole ale opět nedokončil. V Monaku byl třetí a poté dvakrát vyhrál, ve Španělsku a v Kanadě. Další pódium si připsal ve Francii, na okruhu Silverstone poté nedojel. Právě v tomto závodě utrpěl Michael Schumacher zranění, které ho vyřadilo z boje o titul. Další výhru si připsal v Maďarsku a ve Spa dojel druhý za Coulthardem. V Monze Häkkinen havaroval a kamery ho zachytily nedaleko trati, jak pláče. Při Grand Prix Evropy skončil pátý a byl to jediný závod který dojel a při kterém zároveň nebyl na stupních vítězů. V Malajsii dojel třetí a v již zmíněném Japonsku vyhrál, čímž si zajistil titul. Irvineovi málem nadělil celé kolo.

2000

Häkkinen při Grand Prix USA 2000.

Jako dvojnásobný mistr světa se Häkkinen připojil k elitní skupině jezdců. V sezóně 2000 si přál zkompletovat hattrick, což se mu ale nepovedlo. Häkkinen si připsal vítězství ve Španělsku, Rakousku (stylem start-cíl) a v Maďarsku, kde převzal vedení v šampionátu. Vyhrál i v Belgii, kde provedl dechberoucí manévr, když na rovince Kemmel straight předjel zároveň Michaela Schumachera i Ricarda Zontu. Po další Grand Prix převzal celkové vedení opět Schumacher a mistrovský titul potvrdil v Grand Prix Japonska. Michael Schumacher popsal svůj boj o titul s Häkkinenem jako nejvíce uspokojující.

2001

V roce 2001 vstoupil do sezóny, která se nakonec ukázala jako jeho poslední ve Formuli 1, když byl po sezóně nahrazen svým mladým krajanem a chráněncem Kimim Räikkönenem. Vůz MP4-16 již nebyl tak dobrý a byl to spíše Coulthard, který potrápil Michaela Schumachera v boji o titul.

Häkkinen utrpěl větší nehodu kvůli selhání předního zavěšení v úvodním podniku v Austrálii, když jel druhý. Tato havárie jakoby způsobila pokles jeho motivace. V Brazílii se zdržel na startu, což málem vedlo k tomu, že do něj narazil Olivier Panis. Häkkinen za své jednání dostal pokutu $5 000. Ve Španělsku vedl až do posledního kola a mohl si připsat čtvrtou výhru v řadě na tomto okruhu. Porucha spojky ho nakonec vyřadila ze závodu v posledním kole pouhých 5 zatáček před cílem. Häkkinena poté do boxů na boku svého vozu přivezl David Coulthard. Byl to smutný ale nezapomenutelný moment, zdůrazňující silné pouto mezi Coulthardem a Häkkinenem. Ve Velké Británii dominoval celému závodu a připsal si první výhru v sezóně. V Monze oznámil Häkkinen médiím, že v roce 2002 si dá od závodění pauzu a mezitím se rozhodne o své budoucnosti. Na okruhu Indianapolis si připsal své poslední vítězství ve Formuli 1. Celkově skončil s 37 body pátý. V polovině roku 2002 oznámil úplné ukončení kariéry.

DTM (2005-2007)

Mika Häkkinen v autě Mercedes se kterým závodil v sérii DTM.

Během roku 2004 Häkkinen oznámil své plány na návrat k závodění a hovořil s týmem Williams o angažmá pro rok 2005. Nakonec k dohodě nedošlo a namísto toho provedl svůj comeback k závodění v sérii DTM ve voze Mercedes-Benz. Byla to úspěšná první sezóna, okořeněná jedním vítězstvím.

I v roce 2006 pokračoval v šampionátu DTM s Mercedesem, ale sezóna již byla obtížnější a nejlepším výsledkem bylo několik druhých míst. Magazín Autosport spekuloval, že Häkkinenův styl jízdy se příliš nehodí do vozu DTM.

Při akci Goodwood Festival of Speed v roce 2006 řídil Häkkinen vůz McLaren-Mercedes MP4-20 z roku 2005. Mnozí lidé říkali, že bylo skvělé vidět Häkkinena opět v McLarenu, jelikož byl tenkrát posledním mistrem světa v tomto týmu.

Häkkinen zůstal u Mercedesu i ve třetí sezóně a přestože celkový dojem kazí několik smolných závodů, byl rok 2007 jeho nejlepší. Pravidelně se kvalifikoval do přední řady a dvakrát vyhrál (na okruzích Lausitz a Mugello) a celkově byl v hodnocení osmý.

Mika Häkkinen oznámil konec kariéry v DTM při akci (Stars and Cars 2007)
V červenci 2006, Häkkinen řídil vůz McLaren MP4-20 na Goodwood Festival of Speed.

Možné návraty do Formule 1

Po Häkkinenově roční přestávce a následném ukončení kariéry, se mnohokrát spekulovalo o jeho možném návratu. Mika byl spojován s týmem Williams během roku 2004, jelikož Juan Pablo Montoya měl na další rok přestoupit k McLarenu. K dohodě ale nedošlo.

Na konci roku 2006 opět vyvstaly spekulace, tentokrát o možném návratu k týmu McLaren pro rok 2007. Magazín Autosport oznámil, že Häkkinen v listopadu dvakrát testoval v simulátoru McLarenu a diskutoval o možném návratu k týmu. 24. listopadu McLaren oznámil, že Lewis Hamilton usedne do druhého kokpitu McLarenu v roce 2007 a ukončil tak veškeré spekulace. Nicméně se psalo o tom, že Häkkinen působil v roli poradce, když Ron Dennis prohlásil, že: „Je to velmi zajímavá osobnost, kterou přivádíme a která zhodnotí věci, které vyvíjíme.“ Ve čtvrtek, 30. listopadu, Häkkinen celý den testoval McLaren-Mercedes MP4-21 na okruhu Circuit de Catalunya v Barceloně. Absolvoval 79 kol, ale jeho nejrychlejší kolo bylo o 3 sekundy pomalejší než u ostatních jezdců. McLaren prohlásil, že využili jeho odborných znalostí, aby poznali jak se Formule 1 vyvinula od jeho odchodu v roce 2001.

Häkkinen byla také jmenován jako „Zodpovědný pijící ambasador“ sponzorem McLarenu firmou Johnnie Walker.

Häkkinen má ulici po něm pojmenovanou v australském městě Adelaide, kde došlo k jeho málem tragické nehodě.

Intercontinental Le Mans Cup 2011

Tým AMG China vstoupil s vozem Mercedes-Benz SLS AMG do série Intercontinental Le Mans Cup – 6 hodinového závodu na okruhu Zhuhau, kde si Häkkinen odbyl debut ve třídě GT3.

Konec kariéry

Häkkinen oznámil konec závodní kariéry v neděli, 4 .listopadu 2007. Rozhodnutí prý „nebylo snadné“, ale dodal, že “závodění je stále v mé krvi a toto rozhodnutí neznamená, že mi bude bránit závodit pro radost.“

V listopadu 2008 Häkkinen oznámil, že začne novou kariéru v oblasti managementu.

V datech

  • 1968
  • 1986
    • mistr Finska, Skandinávie a Švédska v motokárách
  • 1987
    • mistr Finska, Skandinávie a Švédska ve formuli Ford
  • 1988
    • mistr evropského seriálu formule Opel a druhý v britském seriálu
  • 1990
    • britský šampion ve formuli 3 před Mikou Salem; devět vítězství
  • 1991
    • naskočil do formule 1 za Lotus; ve třetím závodě v málo uznávaném autě dojel pátý
  • 1992
    • za Lotus se dvakrát umístil čtvrtý a celkově skončil osmý
  • 1993
    • dal se k McLarenu, neboť spoléhal na Sennův odchod; tan však zůstal a Mika se dočkal, až když dostal padáka Michael Andretti; hned v první kvalifikaci byl rychlajší než Senna
  • 1994
    • celkově klasifikován čtvrtý; šestkrát na stupních vítězů, i když ani jednou jako vítěz
  • 1995
    • motory Mercedes znamenaly naději, né však vítězství; v závěrěčné VC Austrálie utrpěl poranění hlavy
  • 1997
    • opět celkově pátý, ale konečně dosáhl vítězství - v posledním závodě v Jerezu
  • 1998
    • vyhrál osm závodů, v posledním porazil v boji o titul Michaela Schumachera
  • 1999
    • znovu mistram světa, tentokrát jen po pěti vítězstvích; v posladním závodě porazil Eddieho Irvina ve Ferrari
  • 2000
  • 2001
    • celkově pátý, dvě vítězství; ztratil elán, vzal si rok volna
  • 2002
    • oznámil ukončení kariéry automobilového závodníka

Kariéra ve formuli 1

  • Žlutě - vítězství
  • Modře - 2. místa
  • Červeně - 3. místa
  • Zeleně - bodoval
  • Tučně - pole position
Rok 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Pořadí Body
1991 USA BRA SMA MON KAN MEX FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR ŠPA JAP AUS * * * 16. místo 2
1992 JAR MEX BRA ŠPA SMA MON KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR JAP AUS * * * 8. místo 11
1993 JAR BRA EUR SMA ŠPA MON KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR JAP AUS * * * 15. místo 4
1994 BRA PAC SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR EUR JAP AUS * * * 4. místo 26
1995 BRA ARG SMA ŠPA MON KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR EUR PAC JAP AUS * * 7. místo 17
1996 AUS BRA ARG EUR SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA POR JAP * * * 5. místo 31
1997 AUS BRA ARG SMA MON ŠPA KAN FRA GB NĚM HUN BEL ITA RAK LUX JAP EUR * * 6. místo 27
1998 AUS BRA ARG SMA ŠPA MON KAN FRA GB RAK NĚM HUN BEL ITA LUX JAP * * * Mistr světa 100
1999 AUS BRA SMA MON ŠPA KAN FRA GB RAK NĚM MAĎ BEL ITA EUR MAL JAP * * * Mistr světa 76
2000 AUS BRA SMA GB ŠPA EUR MON KAN FRA RAK NĚM HUN BEL ITA USA JAP MAL * * 2. místo 89
2001 AUS MAL BRA SMA ŠPA RAK MON KAN EVR FRA GB NĚM HUN BEL ITA USA JAP * * 5. místo 37

Vozy

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Mika Häkkinen
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Mika Häkkinen