V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Nadzvukový letoun

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(++)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Tu-144_Concorde.jpg|thumb|Náčrtky nadzvukových letounů [[Tu-144]] a [[Concorde]].]]
+
[[Soubor:Tu-144_Concorde.jpg|thumb|240px|Náčrtky nadzvukových letounů [[Tupolev Tu-144|Tu-144]] a [[Concorde]].]]
Pojem '''nadzvukový letoun''' označuje takový [[letoun]], jehož maximální rychlost '''překračuje''' [[rychlost zvuku]] ve [[vzduch]]u.  
Pojem '''nadzvukový letoun''' označuje takový [[letoun]], jehož maximální rychlost '''překračuje''' [[rychlost zvuku]] ve [[vzduch]]u.  
-
Příkladem takovéhoto [[stroj]]e je dopravní letoun [[Concorde]] a část současných bojových letounů. Z bojových letounů používaných v [[Armáda České republiky|AČR]] lze jmenovat třeba [[JAS-39 Gripen]]. Prvním letadlem, které překročilo rychlost zvuku, byl [[Bell X-1]]. Stalo se tak [[14. říjen|14. října]] [[1947]] a pilotem byl [[Chuck Yeager]].
+
Příkladem takovéhoto [[stroj]]e je dopravní letoun [[Concorde]] a část současných bojových letounů. Z bojových letounů používaných v [[Armáda České republiky|AČR]] lze jmenovat třeba [[JAS-39 Gripen]]. Prvním letadlem, které překročilo rychlost zvuku, byl [[Bell X-1]]. Stalo se tak [[14. říjen|14. října]] [[1947]] a pilotem byl [[Chuck Yeager]].
 +
 
Pro označení rychlostí a jevů v nadzvukové oblasti se často používa cizí slovo ''supersonický'', na rozdíl od ''transsonické'' oblasti v okolí rychlosti zvuku a ''subsonické'' oblasti při rychlostech podzvukových. Obecně mají letouny v transsonické oblasti určité problémy a pro překročení rychlosti zvuku bývají obvykle předepsány speciální postupy. Je to proto, že části letounů, v závislosti na jejich tvaru, jsou obtékány ještě podzvukovou, zatímco v jiných místech už nadzvukovou rychlostí. Protože s přechodem do supersonické oblasti dochází v příslušném místě ke skokové změně některých paramertů (například u křídla poměru odpor/vztlak), objevuje se v důsledku toho neobvyklé mechanické namáhání konstrukce letounu, doprovázené potížemi s řiditelností.  
Pro označení rychlostí a jevů v nadzvukové oblasti se často používa cizí slovo ''supersonický'', na rozdíl od ''transsonické'' oblasti v okolí rychlosti zvuku a ''subsonické'' oblasti při rychlostech podzvukových. Obecně mají letouny v transsonické oblasti určité problémy a pro překročení rychlosti zvuku bývají obvykle předepsány speciální postupy. Je to proto, že části letounů, v závislosti na jejich tvaru, jsou obtékány ještě podzvukovou, zatímco v jiných místech už nadzvukovou rychlostí. Protože s přechodem do supersonické oblasti dochází v příslušném místě ke skokové změně některých paramertů (například u křídla poměru odpor/vztlak), objevuje se v důsledku toho neobvyklé mechanické namáhání konstrukce letounu, doprovázené potížemi s řiditelností.  
Letoun, který není schopen se pohybovat rychlostí vyšší, než je rychlost zvuku, se nazývá [[podzvukový letoun]].  
Letoun, který není schopen se pohybovat rychlostí vyšší, než je rychlost zvuku, se nazývá [[podzvukový letoun]].  
== Některé další nadzvukové letouny ==
== Některé další nadzvukové letouny ==
-
* [[Tu-244]]
+
* [[Tupolev Tu-244|Tu-244]]
-
* [[Tu-444]]
+
* [[Boeing 2707]]
* [[Boeing 2707]]
* [[Lockheed L-2000]]
* [[Lockheed L-2000]]
Řádka 15: Řádka 15:
-
[[Kategorie:Letectví]]
 
{{Článek z Wikipedie}}
{{Článek z Wikipedie}}
 +
[[Kategorie:Letectví]]

Aktuální verze z 5. 1. 2024, 12:56

Náčrtky nadzvukových letounů Tu-144 a Concorde.

Pojem nadzvukový letoun označuje takový letoun, jehož maximální rychlost překračuje rychlost zvuku ve vzduchu. Příkladem takovéhoto stroje je dopravní letoun Concorde a část současných bojových letounů. Z bojových letounů používaných v AČR lze jmenovat třeba JAS-39 Gripen. Prvním letadlem, které překročilo rychlost zvuku, byl Bell X-1. Stalo se tak 14. října 1947 a pilotem byl Chuck Yeager.

Pro označení rychlostí a jevů v nadzvukové oblasti se často používa cizí slovo supersonický, na rozdíl od transsonické oblasti v okolí rychlosti zvuku a subsonické oblasti při rychlostech podzvukových. Obecně mají letouny v transsonické oblasti určité problémy a pro překročení rychlosti zvuku bývají obvykle předepsány speciální postupy. Je to proto, že části letounů, v závislosti na jejich tvaru, jsou obtékány ještě podzvukovou, zatímco v jiných místech už nadzvukovou rychlostí. Protože s přechodem do supersonické oblasti dochází v příslušném místě ke skokové změně některých paramertů (například u křídla poměru odpor/vztlak), objevuje se v důsledku toho neobvyklé mechanické namáhání konstrukce letounu, doprovázené potížemi s řiditelností. Letoun, který není schopen se pohybovat rychlostí vyšší, než je rychlost zvuku, se nazývá podzvukový letoun.

Některé další nadzvukové letouny

Související články