V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Obrněný vlak

Z Multimediaexpo.cz

Obrněný vlak z roku 1939

Pancéřové vlaky se skládaly z opancéřované lokomotivy a několika vagónů, jejichž složení se obměňovalo podle potřeby a možností. Některé lokomotivy mohly být velitelským vozem. Vlak byl vybaven interní telefonní sítí, která umožňovala kontakt velitele s jednotlivými posádkami všech vozů, což umožňovalo efektivní nasazení celé vlakové soupravy.

Historie

Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích za první republiky

Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné vlaky, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v Americké občanské válce či v Prusko-francouzské válce. Postupem času docházelo k jejich dalšímu vývoji, přičemž se začaly vyrábět speciální vagóny i obrněné lokomotivy. Pancéřové vlaky se staly poměrně rozšířenými již v první světové válce. Bojovali na nich i českoslovenští legionáři při své sibiřské anabázi. Před druhou světovou válkou měla Československá armáda 18 obrněných vlaků, nejvíce rozšířeny však byly v Sovětském svazu, Polsku a Německu. Svůj vrchol zažily obrněné vlakové soupravy v druhé světové válce, přičemž svoji roli sehrály např. ve Slovenském národním povstání i v Pražském povstání. Po ukončení války vznikla v Milovicích rota obrněných vlaků, která podléhala velitelství tankového vojska. V říjnu 1947 proběhlo její rozšíření, přičemž působila až do 1. listopadu 1954, kdy zanikla.

V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný.

Soubor:Pancierovy vlak-Zvolen.jpg
Pancéřový vlak, který bojoval v SNP - muzeum Zvolen

Užívané vagóny

  • dělostřelecký - vyzbrojený jedním či více kanóny.
  • pěchotní - vagón určený k boji i přepravě pěchoty
  • kulometný - vagón určený ke střelbě ze strojních kulometů
  • minometný - vagón určený ke střelbě z minometů
  • protiletadlový - vagón s protiletadlovým kanónem nebo kulometem
  • přepravní - vagón určený k přepravě zbraní, munice, materiálu, pěchoty apod.
  • velitelský - vagón určený k velení či k přepravě jiných důležitých osob
  • plošinový - nízký vagón určený k přepravě techniky, tanků, motocyklů apod. Mohl být na něm umístěn tank (i nepojízdný), který z něho vedl palbu.
  • předběžný - neopancéřovaný nízký vagón, který byl umístěn jako první ve směru jízdy. Chránil vlak před vykolejením a eliminoval poškození vlaku při vjetí na miny.

Obrněné vlaky čs. armády v roce 1947

  • Svoboda
  • T. G. Masaryk
  • Dr. E. Beneš
  • Generál Štefánik
  • Stalin
  • Generál Pavlík
  • J. M. Hurban
  • Orlík