V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Sopwith Cuckoo

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 5. 11. 2013, 17:22; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Sopwith Cuckoo
Sopwith Cuckoo.jpg
Sopwith Cuckoo odhazuje torpédo
Základní charakteristika
Určení Torpédový bombardér
Výrobce Sopwith Aviation Company
Konstruktér
První let červen 1917
Zařazen září 1918
Vyřazen 1923
Výroba
Vyrobeno 232
Varianty
Uživatel Royal Air Force
Japonsko

Sopwith Cuckoo (česky: Kukačka) byl dvouplošný torpédový bombardér používaný britským Royal Air Force (RAF). Cuckoo byl vyráběn společností Sopwith Aviation Company známou výrobou slavných stíhacích letounů Sopwith Camel a Sopwith Pup. I když byl Cuckoo zdařilým typem, jeho kariéra byla relativně krátká. Vyráběl se ve dvou variantách: Sopwith B.1 Cuckoo a Sopwith T.1 Cuckoo.

Obsah

Vývoj a služba

První let Cuckoo uskutečnil v červnu 1917 a první kusy byly RAF dodány v září 1918, což znamenalo, že do bojů první světové války už nezasáhly. Ještě v říjnu 1918 plánoval velitel britské Grand Fleet, admirál Sir David Beatty, útok na kotvící německou Hochseeflotte pomocí bombardérů Cuckoo, které měly startovat z nové letadlové lodě HMS Argus. Plán byl nakonec zamítnut a vzápětí skončila válka. Podobná operace provedená britskou Středomořskou flotou v roce 1940 proti italskému loďstvu v přístavu Taranto skončila nečekaně velkým úspěchem.

Původně bylo objednáno přes 300 letounů Cuckoo, ale stejně jako u ostatních letounů vyráběných na konci války byla po uzavření příměří objednávka zredukována. Nakonec se vyrobilo přes 140 strojů, i když jen necelá stovka vstoupila do služby u RAF. Cuckoo byl první letoun s kolovým podvozkem navržený pro operace z palub letadlových lodí jako torpédový bombardér a jeho křídla byla proto skládací. Pod svým trupem mohl nést jedno 18palcové (457 mm) torpédo. Letoun poháněl motor Sunbeam Arab o výkonu 200 hp (149 kW) a dokázal letounu udělit maximální rychlost 160 km/h. Kariéra bombardéru skončila už 1. dubna 1923, kdy byla rozpuštěna poslední peruť používající Cuckoo.

Perutě vyzbrojené letouny Sopwith Cuckoo

  • 185. peruť RAF – používala Cuckoo od října 1918 až do svého zrušení následujícího roku.
  • 186. peruť RAF – používala Cuckoo od konce roku 1918. V roce 1920 byla přejmenována na 210. peruť.
  • 210. peruť RAF – vznikla v roce 1920 přeměnou ze 186. perutě a používala Cuckoo až do 1. dubna 1923, kdy byla rozpuštěna.

Uživatelé

Hlavní technické údaje

Sopwith T.1 Cuckoo

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 14,249 m
  • Délka: 8,687 m
  • Výška: 3,251 m
  • Nosná plocha: 52,58 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 997 kg
  • Vzletová hmotnost: 1761 kg
  • Maximální rychlost: 166 km/h
  • Operační dostup: 3688 m
  • Čas výstupu do výšky 1981 m: 15 minut 40 sekund
  • Vytrvalost: 4 hodiny

Pohonná jednotka

  • vidlicový vodou chlazený osmiválec Sunbeam Arab I
    • Výkon motoru: 200 hp (149 kW)

Výzbroj

  • 1x 18palcové (457mm) torpédo Mk.IX o hmotnosti 454 kg