V pátek 26. dubna 2024 úderem 22 hodiny začíná naše nová
a opravdu velká série soutěží o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte hned zítra soutěžit o lákavé ceny !!

Tupolev Tu-2

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ FLICKR)
 
Řádka 2: Řádka 2:
  |název = Tupolev Tu-2
  |název = Tupolev Tu-2
  |typ = [[bombardér|střední bombardér]]
  |typ = [[bombardér|střední bombardér]]
-
  |výrobce = [[Tupolev]]
+
  |výrobce = Tupolev
-
  |image = Soubor:PL MWP Tu2.JPG
+
  |image = [[Soubor:Tupolev TU-2-SDASM2-Flickr.jpg|260px]]
-
  |text =
+
  |text = Tupolev Tu-2
  |konstruktér =  A. N. Tupolev
  |konstruktér =  A. N. Tupolev
  |první let = [[29. leden|29. ledna]] [[1941 v letectví|1941]]
  |první let = [[29. leden|29. ledna]] [[1941 v letectví|1941]]
Řádka 10: Řádka 10:
  |vyřazen =
  |vyřazen =
  |výroba =
  |výroba =
-
  |vyrobeno kusů = 2 500
+
  |vyrobeno kusů = 2 527
  |charakter = vyřazen
  |charakter = vyřazen
  |cena za kus =
  |cena za kus =
  |varianty =
  |varianty =
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
  |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]]
-
  |více uživatelů = Čína, Bulharsko, Severní Korea, Polsko, Rumunsko, Jugoslávie, Maďarsko
+
  |více uživatelů = Čína, Bulharsko, Severní Korea, Polsko,<br />Rumunsko, Jugoslávie, Maďarsko
-
}}
+
}}[[Soubor:Tupolev TU-2-SDASM5-Flickr.jpg|thumb|240px|Tupolev Tu-2 během letu]]
-
 
+
'''Tupolev Tu-2''' byl [[Sovětský svaz|sovětský]] střední [[bombardér]] vyráběný a používaný během [[druhá světová válka|druhé světové války]] a těsně po ní.
'''Tupolev Tu-2''' byl [[Sovětský svaz|sovětský]] střední [[bombardér]] vyráběný a používaný během [[druhá světová válka|druhé světové války]] a těsně po ní.
-
V roce lednu roku [[1941]] byl v konstrukční kaceláři A. N. Tupoleva zkonstruován prototyp středního bombardéru, který dostal označení [[ANT-58]] (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích [[Druhá světová válka|2. světové války]]. Stroj byl postupně modernizován, byly vyrobeny další prototypy ANT-59 a ANT-60. Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře [[1944]]. Tu-2 se vyráběl až do roku [[1948]], celkem bylo vyrobeno asi 2500 ks všech typů. Bojově se ještě účastnil [[korejská válka|korejské války]].
+
V roce [[1941]] byl v konstrukční kaceláři A. N. Tupoleva zkonstruován prototyp středního bombardéru, který dostal označení [[ANT-58]] (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích [[Druhá světová válka|2. světové války]]. Stroj byl postupně modernizován, byly vyrobeny další prototypy ANT-59 a ANT-60.  
 +
 
 +
Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře [[1944]]. Tu-2 se vyráběl až do roku [[1948]], celkem bylo vyrobeno asi 2500 ks všech typů. Bojově se ještě účastnil [[korejská válka|korejské války]].
 +
 
 +
== Vývoj ==
 +
V lednu roku [[1941]] byl v konstrukční kanceláři A. N. Tupoleva zkonstruován [[prototyp]] rychlého středního bombardéru, který dostal označení [[Tupolev ANT-58]] (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích 2. světové války. Stroj byl postupně modernizován, v roce 1941 byly vyrobeny další prototypy '''ANT-59''' s [[řadový motor|řadovými motory]] AM-37 a '''ANT-60''' s pokusnými [[hvězdicový motor|hvězdicovými]] pohonnými jednotkami AŠ-82. [[Letoun]] byl ještě konstrukčně upraven jako '''ANT-61''' a počátkem roku 1942 uveden do [[sériová výroba|sériové výroby]] jako Tu-2. Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře [[1944]].
 +
 
 +
V tomto roce vznikl rovněž jeden prototyp pětimístné dálkové bombardovací verze '''Tu-2D''' ('''ANT-62'''), poháněný dvouhvězdicovými [[letecký motor|motory]] Švecov AŠ-82FN s prodlouženým [[trup letadla|trupem]] o 0,62 m a ve dvou prototypech vyrobený '''Tupolev SDB''' ('''ANT-63'''). Tato dvoumístná verze taktického bombardéru zalétaná 20. května [[1944]] velmi úzce navazovala na původní projekt ANT-58. První prototyp dostal řadové dvanáctiválce Mikulin AM-39 po 1374 [[Watt|kW]] s výzbrojí dvou pevných [[letecký kanón|kanónů]] ŠVAK [[ráže]] 20 mm, letovod ovládal pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm. Druhý prototyp SDB (Skorostnoj Dněvnoj Bombardirovščik) měl výkonnější motory AM-38F po 1470 kW.
 +
 
 +
V roce 1944 se začalo se stavbou dalšího prototypu, '''ANT-68''' (Tu-10), který přímo vycházel ze sériového '''Tu-2S'''. Vznikl na požadavek sovětského letectva, které potřebovalo rychlý střední čtyřmístný bombardovací letoun, schopný vodorovného [[bombardování]] z malých i velkých výšek a operací bez stíhacího doprovodu. Specifikace dále požadovala instalaci dvou kapalinou chlazených [[válec (motor)|dvanáctiválců]] do V typu Mikulin AM-39FNV s výkonem po 1360 kW a zlepšení výhledu pilota i letovoda. První let provedl zalétávací [[pilot]] A. D. Pereljot 19. května 1945. Během státních zkoušek ANT-68 [[letecká havárie|havaroval]], avšak během následných oprav byly na letounu provedeny četná vylepšení. Jednalo se zejména o zástavbu [[letecký motor|motorů]] AM-39FN-2 se vstřikem paliva s čtyřlistými [[vrtule]]mi AV-5LV-166B, které nahradily předchozí třílisté. Současně byla zlepšena podélná [[stabilita letadla|stabilita]] zvětšením plochy obou kýlovek. Po celou dobu testů byl prototyp ANT-68 vyzbrojen dvojicí kanónů ŠVAK [[ráže]] 20 mm v kořenech [[křídlo letadla|křídla]] a po jednom pohyblivém kulometu ve střelištích.
 +
 +
V letech [[1946]] a [[1947]] se [[sériová výroba|sériově vyráběla]] cvičná varianta '''UTB-2''', vyprojektovaná konstrukční skupinou [[CAGI]] a vedená [[Pavel Suchoj|Pavlem Osipovičem Suchým]]. [[Letoun]] byl osazen hospodárnějšími sedmiválcovými pohonnými jednotkami [[AŠ-21]]. Zadní část trupu a nosná plocha zůstala beze změn, totožná s Tu-2, rekonstrukce trupu spočívala pouze v přepracování přední části s kabinou pro instruktora a pilotního žáka. Veškerá výzbroj byla demontována, pouze ve hřbetním střelišti VUB-68 byl umístěn kulomet UBT ráže 12,7 mm se zásobou 60 nábojů.
 +
 +
Téma dálkového bombardéru na základě Tu-2 se objevilo ještě jednou v podobě prototypu označeného '''ANT-65''' ('''Tu-2DB''') zalétaného 1. července 1946. Stroj měl zabudovány dva kapalinou chlazené dvanáctiválce do V typu Mikulin AM-44 po&nbsp;1617&nbsp;kW, vybavené turbokompresory TK-1B.
 +
 
 +
V roce 1946 vznikly rovněž dálkové a [[Průzkumný letoun|průzkumné verze]] '''Tu-2D''' a '''Tu-2R''' s [[křídlo letadla|křídlem]] o [[rozpětí křídel|rozpětí]] 22,06 m a další experimentální '''ANT-67'''.
 +
 
 +
Poválečná produkce zahrnuje rovněž přepadový bombardér '''Tu-2Š''' a torpédový typ '''Tu-2T'''. Bojově se ještě účastnil [[korejská válka|korejské války]].
==Technické údaje==
==Technické údaje==
 +
[[Soubor:Tupolev TU-2-SDASM10-Flickr.jpg|thumb|240px|Tupolev TU-2S v muzeu]]
* '''Charakteristika:''' Bombardovací letoun
* '''Charakteristika:''' Bombardovací letoun
* '''Pohon:''' 2× [[hvězdicový motor]] [[Švecov AŠ-82]]
* '''Pohon:''' 2× [[hvězdicový motor]] [[Švecov AŠ-82]]
Řádka 30: Řádka 47:
* '''Délka:''' 13,80 m
* '''Délka:''' 13,80 m
* '''Výška:''' 4,56 m
* '''Výška:''' 4,56 m
-
* '''Plocha křídel:''' 48,80
+
* '''Plocha křídel:''' 48,80 m<sup>2</sup>
-
* '''Vlastní hmotnost:''' 7474 kg
+
* '''Vlastní hmotnost:''' 7 474 kg
* '''Vzletová hmotnost:''' 12 380 kg
* '''Vzletová hmotnost:''' 12 380 kg
* '''Maximální rychlost:''' 550 km/h
* '''Maximální rychlost:''' 550 km/h
* '''Dostup:''' 9500 m
* '''Dostup:''' 9500 m
-
* '''Dolet:''' 2100 km
+
* '''Dolet:''' 2 100 km
 +
== Galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Aircraft Tupolev Tu-2|Mnoho fotografií – Tupolev Tu-2]]'''
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
-
{{Commonscat|Tupolev Tu-2}}
+
{{Flickr|Tupolev+Tu-2}}{{Commonscat|Tupolev Tu-2}}{{Článek z Wikipedie}}
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Sovětské vojenské letouny druhé světové války}}
{{Sovětské vojenské letouny druhé světové války}}
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]]
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]]
[[Kategorie:Letadla Tupolev]]
[[Kategorie:Letadla Tupolev]]

Aktuální verze z 6. 10. 2021, 10:42

Tupolev Tu-2
Tupolev TU-2-SDASM2-Flickr.jpg
Tupolev Tu-2
Základní charakteristika
Určení střední bombardér
Výrobce Tupolev
Konstruktér A. N. Tupolev
První let 29. ledna 1941
Zařazen 1942
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 2 527
Varianty
Uživatel SSSR
Čína, Bulharsko, Severní Korea, Polsko,
Rumunsko, Jugoslávie, Maďarsko
Tupolev Tu-2 během letu

Tupolev Tu-2 byl sovětský střední bombardér vyráběný a používaný během druhé světové války a těsně po ní.

V roce 1941 byl v konstrukční kaceláři A. N. Tupoleva zkonstruován prototyp středního bombardéru, který dostal označení ANT-58 (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích 2. světové války. Stroj byl postupně modernizován, byly vyrobeny další prototypy ANT-59 a ANT-60.

Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře 1944. Tu-2 se vyráběl až do roku 1948, celkem bylo vyrobeno asi 2500 ks všech typů. Bojově se ještě účastnil korejské války.

Obsah

Vývoj

V lednu roku 1941 byl v konstrukční kanceláři A. N. Tupoleva zkonstruován prototyp rychlého středního bombardéru, který dostal označení Tupolev ANT-58 (ANT – počáteční písmena jména konstruktéra). Jednalo se o velmi zdařilý typ rychlého bombardéru, který se stal jedním z nejlepších svého druhu na bojištích 2. světové války. Stroj byl postupně modernizován, v roce 1941 byly vyrobeny další prototypy ANT-59 s řadovými motory AM-37 a ANT-60 s pokusnými hvězdicovými pohonnými jednotkami AŠ-82. Letoun byl ještě konstrukčně upraven jako ANT-61 a počátkem roku 1942 uveden do sériové výroby jako Tu-2. Vylepšené letouny začaly přicházet do služby na jaře 1944.

V tomto roce vznikl rovněž jeden prototyp pětimístné dálkové bombardovací verze Tu-2D (ANT-62), poháněný dvouhvězdicovými motory Švecov AŠ-82FN s prodlouženým trupem o 0,62 m a ve dvou prototypech vyrobený Tupolev SDB (ANT-63). Tato dvoumístná verze taktického bombardéru zalétaná 20. května 1944 velmi úzce navazovala na původní projekt ANT-58. První prototyp dostal řadové dvanáctiválce Mikulin AM-39 po 1374 kW s výzbrojí dvou pevných kanónů ŠVAK ráže 20 mm, letovod ovládal pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm. Druhý prototyp SDB (Skorostnoj Dněvnoj Bombardirovščik) měl výkonnější motory AM-38F po 1470 kW.

V roce 1944 se začalo se stavbou dalšího prototypu, ANT-68 (Tu-10), který přímo vycházel ze sériového Tu-2S. Vznikl na požadavek sovětského letectva, které potřebovalo rychlý střední čtyřmístný bombardovací letoun, schopný vodorovného bombardování z malých i velkých výšek a operací bez stíhacího doprovodu. Specifikace dále požadovala instalaci dvou kapalinou chlazených dvanáctiválců do V typu Mikulin AM-39FNV s výkonem po 1360 kW a zlepšení výhledu pilota i letovoda. První let provedl zalétávací pilot A. D. Pereljot 19. května 1945. Během státních zkoušek ANT-68 havaroval, avšak během následných oprav byly na letounu provedeny četná vylepšení. Jednalo se zejména o zástavbu motorů AM-39FN-2 se vstřikem paliva s čtyřlistými vrtulemi AV-5LV-166B, které nahradily předchozí třílisté. Současně byla zlepšena podélná stabilita zvětšením plochy obou kýlovek. Po celou dobu testů byl prototyp ANT-68 vyzbrojen dvojicí kanónů ŠVAK ráže 20 mm v kořenech křídla a po jednom pohyblivém kulometu ve střelištích.

V letech 1946 a 1947 se sériově vyráběla cvičná varianta UTB-2, vyprojektovaná konstrukční skupinou CAGI a vedená Pavlem Osipovičem Suchým. Letoun byl osazen hospodárnějšími sedmiválcovými pohonnými jednotkami AŠ-21. Zadní část trupu a nosná plocha zůstala beze změn, totožná s Tu-2, rekonstrukce trupu spočívala pouze v přepracování přední části s kabinou pro instruktora a pilotního žáka. Veškerá výzbroj byla demontována, pouze ve hřbetním střelišti VUB-68 byl umístěn kulomet UBT ráže 12,7 mm se zásobou 60 nábojů.

Téma dálkového bombardéru na základě Tu-2 se objevilo ještě jednou v podobě prototypu označeného ANT-65 (Tu-2DB) zalétaného 1. července 1946. Stroj měl zabudovány dva kapalinou chlazené dvanáctiválce do V typu Mikulin AM-44 po 1617 kW, vybavené turbokompresory TK-1B.

V roce 1946 vznikly rovněž dálkové a průzkumné verze Tu-2D a Tu-2R s křídlem o rozpětí 22,06 m a další experimentální ANT-67.

Poválečná produkce zahrnuje rovněž přepadový bombardér Tu-2Š a torpédový typ Tu-2T. Bojově se ještě účastnil korejské války.

Technické údaje

Tupolev TU-2S v muzeu
  • Charakteristika: Bombardovací letoun
  • Pohon:hvězdicový motor Švecov AŠ-82
  • Výzbroj: 2 kanóny ŠVAK ráže 20 mm, 3 kulomety ráže 7,62 nebo 12,7 mm, bomby – celkem maximálně až 4000 kg (vnitřní i vnější náklad)
  • Osádka: 4 osoby
  • Rozpětí křídel: 18,86 m
  • Délka: 13,80 m
  • Výška: 4,56 m
  • Plocha křídel: 48,80 m2
  • Vlastní hmotnost: 7 474 kg
  • Vzletová hmotnost: 12 380 kg
  • Maximální rychlost: 550 km/h
  • Dostup: 9500 m
  • Dolet: 2 100 km

Galerie

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-2
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-2